Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjortelus! (Grøss)


vandrer

Anbefalte innlegg

De store rovdyrene som ulv hører naturlig hjemme her i landet. Flåt og hjortelus er innvandret de siste årene og sprer seg fort. Og de er ekstrem plagsomme. Det hadde vært en fordel om vi ble kvitt dem. Men som regel blir det ikke uten konsekvenser når man forsøker å utrydde en bestemt dyreart.

Linda

(Også innvandrer, men har ikke lyst til å bli utryddet av den grunn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

De store rovdyrene som ulv hører naturlig hjemme her i landet. Flåt og hjortelus er innvandret de siste årene og sprer seg fort. Og de er ekstrem plagsomme. Det hadde vært en fordel om vi ble kvitt dem. Men som regel blir det ikke uten konsekvenser når man forsøker å utrydde en bestemt dyreart.

Det overrasker meg at flått skal være en nylig innvandret art i Norge. Jeg er klar over at den sprer seg nordover og innover, men ikke at den er en ny art her i landet. Hjortelusflua ble vel først påvist i 1983, så den er utvilsomt en ny art. Når det er sagt er det en grunn til at vi får nye arter, og det er _naturlig_ at arters utbredelse endres kontinuerlig. I så måte er det anno 2007 naturlig med både flått og hjortelusflue i Norge.

At vi misliker disse dyrene er selvsagt. Men at de ikke har noen direkte verdi for oss forsvarer ikke i mine øyne vår utryddelse av dem. Dessuten er det slik at flåtten inngår i et økosystem og absolutt påvirker andre ledd i systemet både direkte (noen totalls andre levende vesener er direkte avhengige av flåtten for egen eksistens) og indirekte (f.eks ved å svekke vertsdyr). Så fjerning av én slik aktør vil ha ringvirkinger og vi burde være så ydmyke at vi innser at våre tidlige forsøk på å fjerne dyr vi misliker ikke alltid er suksessfulle.

Trond Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha? Hvem er det som "jobber" med å utrydde flått?

Tja, noen prøver visst. Et er (eller var :? , siden dette er fra 2005) forsøk på å fjerne flåttens levebrød:

http://www.njff.no/index.php?file=article.html&object_id=31703&block_page=&nav_expand_string=,1276,1139&PHPSESSID=1cf17b8b251c163d1cb99e337528a961

Eller så er kanskje MER rovdyr løsningen på den økende flåttbestanden :wink: :

http://www.wwf.no/bibliotek/nyheter_fakta/rapporter_notater/index.cfm?uNewsID=12820

Info om flått og hjortelus på denne siden:

http://www.flattogflue.no/?page_id=12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, noen prøver visst. Et er (eller var :wink: , siden dette er fra 2005) forsøk på å fjerne flåttens levebrød (...)

Jeg er klar over at det forskes en del på flått i Norge for tiden både ved UIO og Veterinærinstituttet, og du viser til flere eksempler på at man forsøker å _begrense_ mengden flått, men det er fremdeles langt unna "fuglehund"'s påstand om at man forsøker å "utrydde de". Dét er verken praktisk mulig eller - vil jeg tro og håpe - ønskelig.

Trond Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over at det forskes en del på flått i Norge for tiden både ved UIO og Veterinærinstituttet, og du viser til flere eksempler på at man forsøker å _begrense_ mengden flått, men det er fremdeles langt unna "fuglehund"'s påstand om at man forsøker å "utrydde de". Dét er verken praktisk mulig eller - vil jeg tro og håpe - ønskelig.

Trond Erik

Jo det er mulig å utrydde flått, men det er en veldig vanskelig kjemisk oppgave da eneste måte er å gjøre de sterile.

De prøver å finne en måte å endre flåttens gener og det er mulig, men som sagt så er det veldig vanskelig å forske på flått. Håper de finner metoden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det er mulig å utrydde flått, men det er en veldig vanskelig kjemisk oppgave da eneste måte er å gjøre de sterile.

De prøver å finne en måte å endre flåttens gener og det er mulig, men som sagt så er det veldig vanskelig å forske på flått. Håper de finner metoden.

Jeg tviler på at noen forskere faktisk jobber mot metoder for å utrydde flått i Norge, og jeg er MEGET skeptisk til at en slik metode skal være å sette steril, genmanipulert flått ut i naturen, for det strider med både nasjonale og internasjonale bioteknologi-lover.

Så dersom du kan bekrefte noen av disse påstandene dine, helst med referanse til den forskergruppa som jobber med dette, evt. den kilde du har det fra, så hadde jeg blitt veldig takknemlig.

Trond Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det utryddes arter hver dag i verden, og vi lever da enda. Om vi hadde utryddet flåtten i Norge så tror jeg ikke alt hadde gått til helvete. Flåtten brer seg innover i landet der vi tidligere har klart oss fint uten. Jeg innrømer at jeg har negative holdninger og syn på flåtten og ønsker den utryddet. Jeg har til nå i livet sett 2 stk, og det er 2 for mye. Har nok litt flått angst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over at det forskes en del på flått i Norge for tiden både ved UIO og Veterinærinstituttet, og du viser til flere eksempler på at man forsøker å _begrense_ mengden flått, men det er fremdeles langt unna "fuglehund"'s påstand om at man forsøker å "utrydde de". Dét er verken praktisk mulig eller - vil jeg tro og håpe - ønskelig.

Trond Erik

Skjønner ikke hvofor du er på lag med flåtten. Tenker du hadde skiftet mening hadde noe lignende dette hendt deg: http://

www.nrk.no/nyheter/1.2783772

Flåtten tar livet av ganske mange sau http://www.regjeringen.no/nb/dep/lmd/aktuelt/nyheter/2007/Juli-07/Dyr-Sjukdom-fra-flatt.html?id=476505

Ifjor høst så tok flåtten livet av 11 lam på svært kort tid her på vestlandet http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.1378605

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvofor du er på lag med flåtten. Tenker du hadde skiftet mening hadde noe lignende dette hendt deg

At jeg ikke ønsker å UTRYDDE enhver skapning som potensielt kan skade meg, i dette tilfellet flått, ser ikke jeg på som å "være på lag med", og heller ikke det faktum at jeg stiller meg sterkt tvilende til enhver påstand om at "forskere jobber for å utrydde flått".

For mitt vedkommende handler det om å ha respekt for naturen som helhet og ikke bare utrydde alt vi ikke liker, verken parasitter eller rovdyr.

Og merk at dette overhodet ikke betyr at jeg er mot tiltak som BEGRENSER flåttplagen, jeg har uttalt meg utelukkende om UTRYDDING.

Trond Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom vi hadde hatt en metode som kunne fjernet hjortelusflua uten å skade andre organismer,hadde jeg gjerne sett den utryddet hos oss! Men dette er en ønskedrøm,den sprer seg nådeløst...

http://www.nrk.no/nyheter/1.3567202

Vi får i allefall håpe at den ikke finner ut at også reinen er et hjortedyr...

http://www.hs.fi/english/article/Experts+fear+troublesome+insect+might+spread+to+entire+reindeer+herding+area/1135227746477

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at noen forskere faktisk jobber mot metoder for å utrydde flått i Norge, og jeg er MEGET skeptisk til at en slik metode skal være å sette steril, genmanipulert flått ut i naturen, for det strider med både nasjonale og internasjonale bioteknologi-lover.

Så dersom du kan bekrefte noen av disse påstandene dine, helst med referanse til den forskergruppa som jobber med dette, evt. den kilde du har det fra, så hadde jeg blitt veldig takknemlig.

Trond Erik

Selv om flått er utrolig ekkelt og det hadde vært fint å være kvitt den, er jeg enig med Trond Erik. Skikkelig nifst å bruke metoder som utsetting av genmanipulerte arter, eller drive med storstilte forgiftningsprosjekter for den saks skyld. For den totale virkningen er svært uforutsigbar, vi vet for lite om hele sammenhengen som sannsynligvis også flåtten inngår i.

Forøvrig har jeg hørt at det at flåttbestanden øker kan ha med varmere klima å gjøre, men også med endrede vaner hos oss: nå er det blitt færre som brenner bråte om våren, og at dette sannsynligvis gjør at en art som flåtten dermed overlever i større antall fra året før.

For min del trøster jeg meg med at jeg ennå ikke har møtt hjortelus, det høres helt ufyselig ut. :wink: Og heldigvis har vi ennå ikke fått arter som skorpion og tse-tse-flue.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig har jeg hørt at det at flåttbestanden øker kan ha med varmere klima å gjøre, men også med endrede vaner hos oss: nå er det blitt færre som brenner bråte om våren, og at dette sannsynligvis gjør at en art som flåtten dermed overlever i større antall fra året før.

Det ser ut til å være flere grunner til flåttens spredning, og vår delaktighet er udiskutabel. En av grunnene er klimaendring, milde vintre gjør at flått overlever og dermed sprer seg nordover. En annen grunn er økning i hjortedyr, både som følge av mildvær, vår påvirking på naturlandskapet og vår bevisste desimering av rovdyrbestander. Det er helt typisk for oss mennesker at vi så forsøker å fikse et problem, flåttspredning - som tross alt i stor grad skyldes våre egne inngrep i økosystemer og miljøet rundt oss - ved å vurdere nok et alvorlig inngrep i økosystemet, nemlig å utrydde den arten vi misliker men som vi selv uvettig har brakt på oss. Vi er tydeligvis evolvert til å drepe framfor å tenke.

Trond Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke vært snakk om å bruke gift og kjemikalier for å fjerne flått.

At det er mere flått tror jeg ikke har noe med klima å gjøre. Det kan være 40 minus hele vinteren og det er like mye flått året etter.

Den sprer seg innover i landet med hjortevilt, men det er like mye fugler som tar med seg flått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke vært snakk om å bruke gift og kjemikalier for å fjerne flått.

Det kan være 40 minus hele vinteren og det er like mye flått året etter.

Naa, kalde vintrer tar livet av de fleste flått. Flåtten trives best i vått og mildt klima.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på tur i Kjekstadmarka denne helgen utenfor stiene og vi ble plaget av mange, mange hjortelusfluer. Ingen hyggelig opplevelse.

Enten flyr så de rundt og lander på deg eller de sitter på kvister lavt i trærne og faller på buksa når du kommer bort i kvisten.

Mine svigerforeldre opplevde det samme nettopp i Kjekstadmarka, tidlig i september. De fortalte om angrep av svært seiglivede fluer, som det nesten var håpløst å bli kvitt. Slo du til de mens de satt på armen, så krøp de like herlig videre. De måtte skvise fluene hardt mellom fingrene eller stryke håndflata nedover armen med god kraft for å ta livet av de eller bli kvitt de.

Min svigerfar var meget overrasket over hvor hardføre de var, og hadde vel ikke opplevd maken. Og de har fartet mye rundt i skogene i Lier og omegn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange år sia jeg har vært plaget av insekter på fjellet, og flått trode ikke jeg var på fjellet :lol:

Husker en varm sommer i 2003 hvor jeg gikk fra Stølsmaradalen til Skogadalsbøen om Maradalen og Botolvsnosi, da det var klegg en masse der var en stor plage. Flerr ganger ble jeg overfallet av 4-5 klegg på samme tid :shock:

Hjortelus kjenner ikke jeg, hva gjør de, suger de blod?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjortelus kjenner ikke jeg, hva gjør de, suger de blod?

De suger blod og legger egg under huden på elg og rådyr. Noen dyr kan ha tusenvis av hjortelusfluer på seg og bli anvårlig svekket eller dø av det.

Hos mennesker kryper de opp i håret eller skjegget ditt. Som regel oppdager jeg dem samme dag fordi jeg føler dem og da har de ikke bitt seg fast enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De suger blod og legger egg under huden på elg og rådyr. Noen dyr kan ha tusenvis av hjortelusfluer på seg og bli anvårlig svekket eller dø av det.

Hos mennesker kryper de opp i håret eller skjegget ditt. Som regel oppdager jeg dem samme dag fordi jeg føler dem og da har de ikke bitt seg fast enda.

Jeg slog opp i gl. dansk insekt bok: "Rensdyrflue, Cephenomyia trompe. 14mm. legger egg som med én gang klekkes, eller fødes som små larver. Kan framkalle betennelse."

Stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.