Gå til innhold
  • Bli medlem

Några frågor angående Jotunheimen just nu


Valtteri

Anbefalte innlegg

Hej på er,

För det första, ber om ursäkt att jag skriver på svenska.

Ska till Jotunheimen om några dagar och har följt det här forumet ett bra tag nu. Måste säga att diskussionen och framförallt reseberättelserna är fantasiskt bra! Stort tack.

Har några frågor och jag hoppas någon av er experter kan svara.

Vi har planerat gå från Gjendesheim via Leirungsdalen till Gjendebu, och vidare omarkerade leder till Memurubu. Därefter till Glitterheim (eventuellt topptur till Glittertind) och Nautgardstinderna. Avslutningsvis söderut till Gjendesheim och om fint väder via Besseggen. Vi sover i tält.

1. Hur är snö och vattenläget i Jotunheimen just nu?

2. När går båtarna över Gjendeoset (heter det så?) från Gjendesheim?

3. När börjar det bli mörkt på kvällarna, och när är det definitivt för mörkt att fortsätta vandringen? Vi planerar att åka bil från Stockholm och vill avsluta dagen med några km vandring redan samma kväll.

4. Kan man parkera någonstans längs vägen mellan Gjendesheim och Valdresflya? Tänkte att man kan gå direkt in i Leirungsdalen och spara några timmars vandring från Gjendesheim på detta sätt.

5. Kan man slå läger vid Tjörnholet nära Nautgardstinden? Ser häftigt ut på kartan, men misstänker att det är bara sten.

Tack för alla svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Noen svar:

2. Rutetider på Gjende http://www.gjende.no/rutetider.htm. Se også ekstraturer: http://www.gjende.no/ekstra.htm

3. Ca 21.30 bygynner det å skumre.

4. Mange muligheter til å parkere langs den veien.

God tur

Tack för ditt svar Vertikal.

Angående fråga 2, syftar inte på trafiken över Gjende sjön (dvs till Memurubu och Gjende) utan den betydigt kortare sträckan över Gjendeoset (söderut) till leden till Leirungsdalen och Valdresflya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Om du skal inn i Leirungsdalen må du være oppmerksom på elven Leirdøla, som følger hele Leirungsdalen. Den har mye vann, og om skal krysse den må det skje langt inne i Leirungsdalen. Om du skal på nordsiden av Leirungsdalen bør du derfor parkere på Vargbakken og følge stien ned til broen og over Leirdøla. Skal du på sydsiden av Leirungsdalen, kan du parkere lengre opp, feks ved Valdresflya Vandrerhjem.

Jeg vet ikke hvor mange dager dere tenker å bruke på turen mellom Gjendesheim og Gjendebu, og om dere har lyst til å gå på topper også, men dere tenker kanskje å følge Leirungsdalen vestover og så Svartedalen nordover? I så fall ville jeg nok kanskje foreslå at dere holdt dere på nordsiden av Leirdøla. Der går det en sti, men den er ikke merket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring till Gjendesheim och fråga om det går att bli rodd över Gjendeosen. Det gick förr, men sedan har jag sett uppgifter om att det inte går längre, utan man måste gå på vägen ner till Maurvangen. Nu när jag ser på ruten Gjendesheim-Valdresflya så står det dock "båt over Gjendeosen" så det verkar som om det går att bli rodd över igen.

Tillägg:

Jag var i området Gjendebu-Memurubu- Glitterheim i mitten av juli och då var det lite mera snö än normalt den tiden, men ändå inte särskilt mycket. Jag antar att mycket har smält sedan dess.

Om ni ska gå Besseggen så kanske ni kommer att gå längs Russvatnet och där finns många bra platser att tälta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VANLIGVIS er det lav vannstand i vassdragene i september, men denne sensommeren har vært spesiell med mye nedbør. Dessuten har vi allerede nå en periode med kuldegrader og i natt har det kommer nysnø - i allefall i fjella mot vest Jeg skal også til fjells, men avventer noen dager, for været vil snu, det blir varmere og tørrere og september har nesten alltid noen fine perioder - så hvis dere har mulighet for å være litt fleksible på når dere skal dra, ville jeg nok ventet litt og holdt meg orientert om utviklingen.

Mht Leirungsdalen tror jeg det er raskere å gå fra parkert bil på flyaveien enn fra Gjendeosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.