Gå til innhold
  • Bli medlem

Misvisning på kompass under krysspeiling


construct

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg er ingen ræser med kart og kompass, men klarer meg stort sett bra. For noen uker siden satt jeg i fjellet og hadde en pause i marsjen. Jeg brukte litt tid på å se om jeg kunne krysspeile meg selv. Jeg hadde fin kart-GPS for referanse, så jeg var rimelig sikker på hvor jeg var.

Jeg peilet speilkompasset (Suunto MC-2) inn på den høyeste fjelltoppen jeg kunne se, som også var på kartet mitt. Deretter la jeg ned kompasset på kartet for å tegne den første linja. Siden jeg visste hvor jeg var med en feilmargin på under 5 meter, ble jeg litt overrasket over at linja ikke gikk over det punktet jeg satt. Når jeg så tok peiling på toppen ved hjelp av kartet, så jeg at nåla pekte ca. 4 grader for langt vest. Området jeg satt i var i det nordlige Børgefjell.

Kompasset mitt har justerbar nord, så jeg kan kompensere for misvisningen. Problemet er at jeg ikke vet om det allerede er justert. Jeg finner ingen indikator - det er bare en liten anonym skrue på baksiden.

Dermed har jeg 20 spørsmål:

* Har jeg misforstått kompasset, slik at det egentlig ikke kan justeres?

* Kan det være at jeg ikke siktet riktig fordi jeg egentlig ikke så den sanne toppen?

* Om jeg må "kaliberere" kompasset, hvor i all verden er magnetisk nord?

Jeg er litt forvirret :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Heisann!

Jeg er ingen ræser med kart og kompass, men klarer meg stort sett bra. For noen uker siden satt jeg i fjellet og hadde en pause i marsjen. Jeg brukte litt tid på å se om jeg kunne krysspeile meg selv. Jeg hadde fin kart-GPS for referanse, så jeg var rimelig sikker på hvor jeg var.

Jeg peilet speilkompasset (Suunto MC-2) inn på den høyeste fjelltoppen jeg kunne se, som også var på kartet mitt. Deretter la jeg ned kompasset på kartet for å tegne den første linja. Siden jeg visste hvor jeg var med en feilmargin på under 5 meter, ble jeg litt overrasket over at linja ikke gikk over det punktet jeg satt. Når jeg så tok peiling på toppen ved hjelp av kartet, så jeg at nåla pekte ca. 4 grader for langt vest. Området jeg satt i var i det nordlige Børgefjell.

Kompasset mitt har justerbar nord, så jeg kan kompensere for misvisningen. Problemet er at jeg ikke vet om det allerede er justert. Jeg finner ingen indikator - det er bare en liten anonym skrue på baksiden.

Dermed har jeg 20 spørsmål:

* Har jeg misforstått kompasset, slik at det egentlig ikke kan justeres?

* Kan det være at jeg ikke siktet riktig fordi jeg egentlig ikke så den sanne toppen?

* Om jeg må "kaliberere" kompasset, hvor i all verden er magnetisk nord?

Jeg er litt forvirret :oops:

Hei

Har vært borti dette temaet mtp flynavigasjon. På flykartene mine som er 1: 500 000 så er det tegnet inn isogonlinjer som viser misvisningen. Disse magnetiske variasjonene forandrer seg over tid (den magnetiske nordpol vil hele tiden flytte på seg), samtidig som endringer i jorden også fører til variasjoner. På flykartene er det også tegnet inn linjer som vi bruker når man regner ut kurser, disse er heltrukket i svart, mens isogonlinjene er blåstiplet med en østlig eller vestlig misvisning.

"West is best, east i least" er en huskeregel vi bruker når vi regner ut kurser og tar misvisning i betraktning. Kompasset ditt kan også ha vært utsatt for deviasjon, metalgjenstander eller lignende kan ha forstyrret nålen.

Håper dette gjorde det klarere. Kompass har veldig mange feilkilder, hvor at jeg listet opp noen få av dem her. Man flyr foresten ikke på kompass fordi at det vandrer for mye i kompasshuset, men man benytter en gyro som justeres etter kompasset med jevne mellomrom (15 min).

Alexander

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Informasjon om misvisning står på kartet, i hvert fall på alle M711-kart. I Norge er misvisningen stort sett mindre enn 10 grader, men retningen (E-W) og hvor mye varierer etter hvor du er. I tillegg vil misvisningen endre seg litt fra år til år. (Dette står også på kartet).

For de fleste har misvisning < 10 grader liten praktisk betydning. Du klarer neppe gå kompasskurs med så stor nøyaktighet uansett. Jeg vil tro at det kun er ved triangulering med et nøyaktig peilekompasss at du opplever at dette har betydning ... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Nå er det ikke kun misvisning som man må ta hensyn til ,men også deviasjonen. Den er forskjellig og kan variere. Er du ganske nær fjell med store jernkonsentrasjoner så blir kompasset påvirket av det , siden dette ofte blir magnetisert av jordens magnetfelt.

Det er ikke uten videre at vi har opptil 6kurser som alle stemmer (RBK, RSK ,RST , MK , KK og GK). Heldigvis er det litt lettere å navigere i terrenget enn på sjøen. På sjøkart over små områder så er misvisningen oppgitt i kompassrosen ,mens på større kart er den oppgitt som stiplete linjer. I Bergen så var det 1.5grader W i 2005 med 9minutter vandring øst (1.5grader = 90minutter). Så dvs at vi skal være på rundt 1.2grader nå i 2007 ,men det å spå misvisningen er litt som å spå tippekupongen ,men klarer det til en viss grad, men misvisningen er vanskelig å spå. Men så små forskjeller har sjelden lite å si for vandring i skog og mark, men det er skip som har feilnavigert relativt mye pga feil i kompass (både på gyro og magnet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Silva sin veiledning, som normalt følger med kompasset er ganske instruktiv! Mangler du den, kan du finne den på Silva sin hiemmeside!!

Krysspeiling er ikke så enkel å få rett, som det syns! Du må sikte på "skarpe" veldefinerte punkter og se på, at streken i speilet også går gjennem sentrum av kompassnåla og at nordpilen nu også er på rette plass på "dreieskiven". Speilet må som regel vippes litt innover mot deg selv.

Stedsbestemmelse vha krysspeiling bør utføres med peiling til 3 punkter!! Meget gjerne med 2 av dem omtrent 90 g på hveranndre. Strekene du tegner på kartet vil som regel IKKE treffe i et enkelt punkt, men noe fra hveranndre og danne en liten trekannt, hvor du så er en eller annen plass. Dette viser for så vidt usikkerheten ved peilingen. På tur (i regn?) og uten lineal og kartbord blir uttegningen kanksje nok så upresis.

Geografisk nord = nordpolen. Længdegradene går fra Nordpolen til Sørpolen. Jorden sin magnetiske nordpol ligger et sted i Nord-Canada og den flytter på sig!! For tiden mot minndre misvisning = 0 g i Skandinavia. Historisk set hadde misvisningen et maximum omkring 1807 på ca. 18,5 g i Skandinavia, så stakkars Terje Vigen hadde noe navigasjon å tenke på, da han rodde til Jylland efter korn under Englandskrigen på akkurat den tiden!

Den lille magnetiske Kompassnålen peker selvsagt mod den magnetiske nordpol. Dvs. at den i Norge peker et stykke for mye mot vest i retning av nord-canada. Dette er misvisningen. Kommer en lenger mot nord eller fx. over i retning av Nord-Grønland, som ligger nesten ved siden av magnetiske noprdpolen, peker den så meget mere mot vest. Da misvisningen alltså er variabel, hvorefter en er på jorden, kan kompasset IKKE kalibreres med "en liten skru" men må kalibreres ved å vri hele "dreieskiven" hver eneste gangen.

Misvisningen står på kartet sammen med signaturer og ekvidistansen. I Sørnorge fx. Dovre (så'n midt i) står det på turkartet mit, at misvisningen var 1,5 g vestlig i 1997 og at den avtaker 0,1 i året. Dvs. at den nu i 2007 er 0,5 g. Dette er svært lite! Så lite at unøiaktigheten ved bruken av kompasset i peiling (og ved kompassmarsj) er langt større. Vestlige misvisningen i Børge fjell er sikker noe større (se på kartet!).

Muligens er CFD gammal sjøkaptain, som har seilet på alle 7 hav. MEN jeg finner det unødig komplisert å bringe deviasjonen inn her!! For den defineres normalt nu, som resultatet av den egen-magnestismen, som et skip selv har (= summen av stålskrog, maskin, generatorer, elektronikk, fx radaren sine magneter mm.) Denne egen-magnetisme har også ulik verdi, allt efter hvilken kurs skipet stevner. Derfor utarbejdes det en særlig - og for skipet individuell - deviasjonstabell og motsvarende styretabel for ulike kurser!!

Du kan selvfølgelig gjøre deg en "personlig deviasjonstabell". Men det krever, at du har kniven, øksen, multitoolen, GPS mv. på akkurat samme plass og lomme på alle fejllturer!

Dette viser, at fx kniver, GPS og anndre jernvarer skal være borte fra kompasset, når en bruker det!! Hadde du GPS/kniven så'n akkurat i nærheten??? Så kan den ha påvirket kompasset!

CFD er helt korrekt mht at finnes lokale, sterke variasjoner i misvisningen i områder med jernmalm i fjellet. Muligens i Børge fjell?? I hvert fall i svensk lappland ved Kiruna. Det finnes også i ulike områder på sjøen. Vanlegvis vil dette bli nevnt i en note på kartet.

MEN det er alltså lokale variasjoner i MISVISNINGEN. Og kompenseres på samme måten: ved å vri på "dreieskiven". Spørs er så hva vei.

Vestlig misvisning oppgis som - minus 0,5 g (i Dovre), dvs det ska trekkes fra, når du går fra en peilet misvisende kurs til en retvisende. Huskereglen er "dårlig kurs - til bedre" så beholdes fortegnet!

Men i praksis med håndholdt marsj-kompass er dette normalt totalt likegyldigt, for usikkerheten i bruken uansett er større!!

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På svenska kartor står det om missvisningen "Lokala oregelbundenheter kan förekomma". Det står inte på norska kartor ser jag, men det gäller i Norge också och beror väl ofta på förekomst av magnetiska bergarter. Det mest extrema jag har varit med om var på toppen av Besshø där nålens nordände pekade mot söder. När jag flyttade mig 10 meter vände den 180 grader. En annan gång satt jag på en fjällsida på sydsidan av Yksnin och skulle ta en krysspejling. Resultatet var sådant jag direkt kunde se att det var helt fel. Turligt nog kunde jag få en enslinje till två toppar så att kunde jämföra linjen på kartan med vad kompassen visade. På så vis kunde jag bestämma missvisningen på platsen till 14 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da

En kan ha uflaks å stå på slik lokal større eller liten magnetisk fjell. Ser en da at kompasset oppfører sig rart eller peilinger blir helt feil må en prøve et stykke lenger borte.

En annen feilkilde, som få er oppmerksom på:

Norske turkart har påtrykt et blåt rutenett, som er et UTM-rutenett. UTM er på flere måter et håplaust landkrabbe nett!! Og bare utviklet, fordi landmilitsen kun kan regne med desimaler! og ikke med 60 minutter av 60 sekunder.

UTM er inndelt i firkantete soner, som dekker jord-kuglen omtrent som takpanner dekker en rund (sfærisk)kuppel. Dvs. at de sitter noe forskjøvet for hveranndre.

Det betyr, at de nord/sydgående UTM-linjer faktisk ikke helt går geografisk nord-syd i motsetning til lengdegrader!!!!!!!

Det er noe ulikt hvor mye, allt efter hvilken sone. En ser det tydeligt på de østlige turkart, hvor 2 soner er naboer ovre ved svenskegrensen. Se på Sylarne og Femunden kartet!! Begge rutenett kan jo ikke vise geografisk nord.

Lengdegradene er markert (utydeligt) med små streker i toppen og bunnen av kartet. Tegn en lengdegrad opp med en lang linjeal og se hvor stor UTM's "misvisning" er!!! Høgre og venstre side av kartet er på de fleste norske kart avgrenset parallelt med lengdegrad. Der kan UTM feilen også måles med en bra gradmåler!

Selv bruker jeg da UTM streken som geografisk nord, når jeg tar ut kurser fra kartet, men jeg er så også observant på denne feilen, som ofte er noe større en den egentlige misvisningen. Særlig uheldigt blir det, hvis UTM feilen går samme vei som misvisningen, idet de så skal adderes. Dette er muligens ikke tilfellet i Norge??? Men muligens i Nord Sverige??

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som elgen skriver stämmer i och för sig, men det är inget problem med norska kartor eftersom missvisningen på dessa anges i förhållande till rutenettnord. Skillnaden mellan rutenettnord och sann nord, den s.k. meridiankonvergensen, är alltså inräknad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ja, dette har liten praktisk betydning og grenser til flisespikkeri!

Men ser veldig rart ut på de områdene, som ligger over lengdegraden 12g øst (fx øst for Femunden). Det er et soneskille langs 12g øst her. Og "rutenet nord" peker i ulik retning på svenskesiden.

Jeg har forsøkt å streke opp 11g 40' (går omtrent igjennem Marenvollen i Røros marka vest for Femunden). her ligger "UTM nord" (= blåt rutenett nord) ca. + 2,5 g (østlig) for geografisk nord eller lengdegraden som er markert øverst og nederst og med meget små kryss i kartet.

Nei, UTM er kunstige greier, som ikke er skabt til jordens sfæriske formen!

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og "rutenet nord" peker i ulik retning på svenskesiden.

Det beror på att Sverige inte använder WGS84 och UTM men ett eget kartdatum och rutnät som har en annan medelmeridian än UTM.

Nei, UTM er kunstige greier, som ikke er skabt til jordens sfæriske formen!

Alldeles rätt! UTM är skapat för plana kartor och plana kartor använder man för att det är opraktiskt att gå med jordglob i terrängen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.