Gå til innhold
  • Bli medlem

Vask/puss av Omnifuel mellom bruk


martin84

Anbefalte innlegg

Hvilke rutiner har dere for vask/puss av Omnifuel mellom hver bruk? Pumpen er f.eks. full av tennveske (eller annet drivstoff) når den tas ut av flaska, og i flaska blir det drivstoffrester. Er det bare snakk om å bruke en pusseklut, eventuelt med litt rødsprit på? Dumt å få drivstoffrester over det hele :)

Er det så å forstå at pumpa kan sitte i flaska når den ligger i sekken? Så slipper man å demontere (og dermed tørke av drivstoff) mellom hvert måltid eller forflytning. Er nokså fersk med brenner, fint om noen har gode tips og/eller rutiner.

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

søk på omnifuel på forumet, så finner du en del info.

"Pusser" ikke min mellom hver tur som forsvaret gjør, men pleier å skru ut dysa og se om det er "reint" når jeg kommer hjem..

Hvis det ikke er det, så er det bare å bruke piperensere,q-tips og papir og bensin/aceton hva du vil av løsemidler til det blir rent og pent.

hvis det er sotet veldig under dysa, vil dette løsne litt og litt og tette dysa og lage krøll under middagslaging.

hvis du bruker renset bensin/tennvæske, så er dette i min erfaring ikke noe problem i det hele tatt..

(i motsetning til F-34, for de som kjenner til det :) )

-Sjekk at o-ringene ( de sorte gummiringene) er tette, og myke, og gni de inn med litt silikonfett eller lignende når du har den opp og ser på den etter tur. Når de begynner å lekke, drar du til en jernvareforhandler og bytter de i o-ringer av nitrillgummi, som varer lenger.

-Pumpa kan fint sitte i flaska, den gjør jobben som kork. Metallet i pumpa tåler drivstoff godt, og gummitetningene er forbruksvare så du trenger ikke bekymre deg for det.. når du kommer hjem kan du jo la den tørke hvis du vil, og sette den i en tom flaske eller lignende hvis du heller vil det.. hos meg står den ferdig fyllt i boden. eneste jeg gjør før lagring/transport er å slippe ut trykket fra flasken, så den ikke lekker.

-Før nye drivstoffflasker tas i bruk, kan det være en god ide og skylle / vaske de med såpe og vann, for å få ut støv som ellers vil legge seg i filterene på brenneren.

-Kjøp ett rep-sett og plukk ut delene som er nødvendig for att den skal brenne, og hiv de i trekket til primusen i den lille lomma, så er du klar for alt. du trenger ikke dobbelt opp med alle dysene, og 2 nye filtpad´er for eksempel.

-Pass på å ikke knekke nåla på multiverktøyet, verktøyet er nemlig svindyrt, og jeg har ikke lykkes å finne noe annet som funker til og stikke opp dysa med.

ellers er det vel stort sett tut og kjør;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.