Gå til innhold
  • Bli medlem

Sliter med spoleknuten


Stigto

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har nettopp begynt å fiske igjen etter drøyt 10 års opphold. Ble akkurat klar over at jeg aldri har spolt på snella mi selv. Fant en spoleknute (spoleakselknuten) beskrevet på nettet, men sliter med å få den til å sitte. Skal denne stramme sennet skikkelig rundt spolen, eller vil det være litt slakk.?

Sånn som det er nå blir jeg eventuelt nødt til å holde sennet på plass de første rundene hvis jeg skal spole på. Noen som kan tenke seg hva jeg gjør feil? Bruker FireLine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Srx (Ron)

Spoleakselknuten funker ikke på fireline.

Kun monofilament.

Jeg bruker en videreutviklet utgave av palomarknuten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk litt sportsteip på spolen så sitter det bedre. I butikker hvor du kan få snøret spolt rett på snella i metervis bruker de det. Kan også brukes til å fylle opp litt. Med multisnører bruker man jo ofte tynnere dimensjon enn med nylon så da trengs det mye mer snøre for å fylle opp snella, noe som er viktig for å kaste langt. Og fireline og lignende koster jo en del... Et alternativ kan være å legge på noen meter nylon innerst og skjøte multien på. Multi rett på spolen fungerer ofte dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spoleakselknuten funker ikke på fireline.

Kun monofilament.

Jeg bruker en videreutviklet utgave av palomarknuten.

Hvordan er den videreutviklet?

Finnes det noe sted jeg kan se hvordan denne videreutviklete knuten knytes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.