Gå til innhold
  • Bli medlem

Støvler for tunge bører


terjeg

Anbefalte innlegg

Heisann,

Er det noen som kan si noe fornuftig om hva som kjennetegner støvler som passer når man bærer på en ukes-tur sekk. (15-25kg).

Titter litt på disse: http://www.oslosportslager.no/product/2674/7783/342228/Asolo_Fugitive_GTX_fjellsko.html men ser at det står: "Til normalt turbruk i norske fjell, eller som en støvel til de tøffere turene uten storsekken på ryggen virker dette som et utmerket alternativ."

Anyone?

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

heisann!

i frykt for og bli stemplet som gammeldags og utdatert, så følger noen "veiledningstips" som kjennertegner støvler til litt tøffere bruk:

-Kraftig støtte i ankel (ikke bare rett under, men opp til over knokkelen)

-Skikkelige hemper&lisser

-Stiv ståle (lengde og tverrstiv!) gjerne med en avrunding under tåenden, som letter gåing, uten at støvelen "knekker" noe

særlig over tærne. litt tyngre å gå med hvis du er vandt med joggesko, men støtter godt i ulendt terreng!

-Så få sømmer og biter og forskjellige materialer som mulig. KISS prinsippet..

støvlene mine er en vrengt skinnbit per fot opp til ankelen, tykk stiv såle og gummiert kant rund baut.

Se på støvler produsentene kaller "mountaneering boots", og ikke "hiking boots" kan også være en ide.

Dette er ingen fasit, men ting jeg ser etter i gode sko til steinbruk;)

finn en butikk som har en steinrampe som du kan prøve å hoppe og gå opp og ned litt i skoa. hvis du kjenner underlaget godt igjennom skoa, er de alt for mye til sekkebæring ihvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har La Sportiva Elk.. kjøpt på oslo sportslager :twisted: de er ett par kjempefine støvler.. lette er de også :mrgreen:

Jeg bruker også disse, og kan anbefale de. Ser at det i mange annonser står at de er for "lette bører", men jeg vet ikke om jeg er enig i det. De er solide, men heldigvis ikke "slalåmstøvler". De har tålt mine bører, og de tålte Monsens over Canada.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt de asolo støvlene ca 1 år , ikke spesielt godt fornøyd . Passer ikke min brede fot - og er for lette / dårlig støtte for anklene.

Fikk kjøpt La Sportiva glacier evo på Oslo sportslager nylig for kr1300 (1/2 pris) , Anbefales , kjempestøvel . Passe kraftig -stødig og god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.