Gå til innhold
  • Bli medlem

Trollheimen, Sunndalen, Romsdalen panorama


g-arnt

Anbefalte innlegg

Dette var en passe utfordring. Aldri har jeg skuet Trollheim- og Sunndalsfjell på nært hold. Ikke hadde jeg sjans å peke ut ett eneste fjell da jeg sto på Saksa (over Halsa). Romsdalsfjella er mer kjent for meg, men disse var jo i skyene .. :D

Allikevel er jeg godt fornøyd med resultatet, og tenkte jeg skulle legge ut link (for store til å legges inn her).

Mesteparten SKAL være riktig, men kanskje skarpe øyne oppdager noen uregemlessigheter?

http://westcoastpeaks.com/pics07/ssaksa_19zview.jpg

http://westcoastpeaks.com/pics07/ssaksa_20zview.jpg

http://westcoastpeaks.com/pics07/ssaksa_21zview.jpg

Tommelfingerbildene er bare tommelfingerbilder. Klikk på lenkene over.

post-1088-133474470223_thumb.jpg

post-1088-133474470226_thumb.jpg

post-1088-133474470312_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har intet annet å bidra mer her enn å si at "g-arnt" sine panoramaer er fascinerende storslåtte og flotte! :shock:

Gud bedre for horisonter. Dette kan betraktes leenge, selv for én som knapt har vært i nærheten av disse landskapene.

Og å navnsette disse himmelrendene blir jo litt av en oppgave... :wink:

Men når gjennomført er de jo som reneste leksikon! :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for skryt :shock:

Dette er i høyeste grad hjelp til selvhjelp. Det er en stor bøyg for hvert nytt område.

Nå regner jeg med at alle panoramaer fra nye nord-Møre fjell går glatt. Det er bare

for meg å se på Saksabildene.

Å finne ut av slikt ukjent terreng er like morsomt som med flyfotoene pb dumper i postkassa mi.

Hva har jeg tatt bilde av?

:wink:

Fjellnerdens variant av kryssord, for å si det sånn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Takk for skryt :wink:.

Men kjære vakre vene, navna dine er noe "feil" !!

Du bør se på flere kilder og se hva som er flestepartens mening.

Værsåsnill -- ikke høtta for stortoppen Trollhetta og Svarthetta -- denne feilen er rettet og det skal være hetta på i allfall disse!

I Surndalen går det jo bra med Trollhøtta.

Ellers -- ser vi ikke Fruhøtta like til venstre for Pekhøtta?

Se også om du kan trylle frem Storbekkhøa like til høyre for Neådalssnota ...

>Edit >

Kilde:

http://www.trollheimsporten.no/Default.asp?WCI=DisplayGroup&WCE=2136&DGI=2136

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Fjellfinn. Takk for kommentarer.

Værsåsnill -- ikke høtta for stortoppen Trollhetta og Svarthetta -- denne feilen er rettet og det skal være hetta på i allfall disse!

Alle disse toppene heter Trollhøtta på Norgesglasset og Garmin GPS.

Som sagt, dette området er ukjent for meg. Ikke lett for meg å hoste opp riktig

navn hvis kartene er gale.

Jeg tviler ikke på at du har rett, men har du en referanse til et sted hvor dette

navnebruken er dokumentert?

Ellers -- ser vi ikke Fruhøtta like til venstre for Pekhøtta?...

Nei, du ser (trolig) 1360 skulderen på Pekhøtta. Fruhøtta havner til venstre for

Blånebba. Mulig det er den vi ser til venstre, bakom Blånebba.

Se også om du kan trylle frem Storbekkhøa like til høyre for Neådalssnota ...

Nei, Storbekkhøa faller rett bak Indre Sula. Er ikke sikker på om denne snøtoppen er foran eller

bak Neådalssnota. Trolig foran, og da er det 1397m på vestryggen. Det er nemlig ingen topper

bak, mellom Neådalssnota og Tydalsfjellet. Linja stemmer også med Tælafjellet. Forutsetningen er at Tælafjellet og Tydalsfjellet er riktig.

Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære vakre vene, navna dine er noe "feil" !!

På generelt grunnlag, i alt jeg foretar meg på westcoastpeaks, er kartene

fra Statens Kartverk grunnlag for navnebruk.

Dermed blir det ikke "mine" feil, og jeg oppfordrer alle som er misfornøyd,

til å henvende seg til Kartverket.

Når jeg kommer over dokumentasjon som beviser at Kartverket har feil,

(det hender de roter det til) så velger jeg riktig navn.

Ett av mine favorittfjell heter Skrott. Det heter ihvertfall det langs

Hardangerfjorden, og på kartet. I Voss sier mange Keipen. Dette er et

av mange eksempler, og det er umulig å forholde seg til.

En kilde er nok.

Ved søk på "Trollhetta" på Norgesglasset, for jeg treff i Gamvik, Ulstein, Trysil, Hobøl og Våler. Så vidt meg bekjent er ingen av disse stedene i Trollheimen. Derfor "høtta".

"Hetta" og "Høtta" høres ut som en variasjon av dialekter. Derfor er det kanskje tilfeldig hva som ble valgt? De som har innsikt i dette kan kanskje utdype?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn

På generelt grunnlag, i alt jeg foretar meg på westcoastpeaks, er kartene

fra Statens Kartverk grunnlag for navnebruk.

Dermed blir det ikke "mine" feil, og jeg oppfordrer alle som er misfornøyd,

til å henvende seg til Kartverket.

Når jeg kommer over dokumentasjon som beviser at Kartverket har feil,

(det hender de roter det til) så velger jeg riktig navn.

Ett av mine favorittfjell heter Skrott. Det heter ihvertfall det langs

Hardangerfjorden, og på kartet. I Voss sier mange Keipen. Dette er et

av mange eksempler, og det er umulig å forholde seg til.

En kilde er nok.

Ved søk på "Trollhetta" på Norgesglasset, for jeg treff i Gamvik, Ulstein, Trysil, Hobøl og Våler. Så vidt meg bekjent er ingen av disse stedene i Trollheimen. Derfor "høtta".

"Hetta" og "Høtta" høres ut som en variasjon av dialekter. Derfor er det kanskje tilfeldig hva som ble valgt? De som har innsikt i dette kan kanskje utdype?

Jeg har ALDRI hørt noe SI eller skrive Trollhøtta om det store fjellet med tre topper på 1616 moh eller Svarthøtta og dette står på de kart som jeg har rundt meg her nå.

Jeg betrakter dette som en gedigen feil og registrer at vi altså altså er uenige i så måte. Oppgaven tilliigger meg da å overbevise deg, jeg har vel dokumentasjon på det, men hva spesielt skal til for at du skal endre disse to til det korrekte Trollhetta og Svarthetta?

Høtta er rindalingsk og bruker om noen topper i den kommunen -- bla Bolmetrollhøtta. Men INGEN i rindalen sier / vil finne på å si Svarthøtta, navnet sies Svarthetta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellfinn,

Jeg må her bare repetere fra tidligere innlegg.

I ett innlegg skrev jeg:

Jeg tviler ikke på at du har rett..,

og ergo er vi ikke uenige. Jeg tror deg når du sier det er slik.

Jeg har ingen interesse av å påstå det ene eller andre.

Jeg prøver bare å si at jeg bruker kartene som offisiell kilde.

Når noen ser en topp på ett av mine bilder, så vil jeg at den

personen skal kunne finne denne toppen på f.eks Norgesglasset.

Ved søk på "Trollhetta" og "Svarthetta" havner en ihvertfall ikke

i Trollheimen.

Jeg avviker fra kartet når en innlysende grov feil er blitt gjort,

og så redegjør jeg for det på websiden som bildene er på.

Så, dersom det finnes en referanse til en eller annen diskusjon

hvor det går frem at kartene er gale, så retter jeg teksten,

med henvisning.

Jeg oppfordrer deg iallefall til å ta opp dette med Kartverket

dersom du føler dette er en grov feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble akkurat gjort oppmerksom på at det jeg har kalt Trolltinden (v/Åbittinden) er Skjorta.

Det er selvsagt riktig. Skal rettes i kveld.

Skjorta er jo dekt av skyer, mens sola skinner på Trolltinden, nede til venstre for der du har satt navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trollheimsfjella Svarthetta og Trollhetta har sine korreke navn helt til Kartverket begynte å tulle med de..

Jeg har aldri tvilt på det heller (jeg gjentar meg selv..)

.. og du som seriøs navnsetter på topper må lære deg til

å sjekke flere kilder når kjentfolk som undertegnede påpeker at du skriver FEIL...

a) Jeg la ut bildene på forumet lenge før Saksarapporten kommer på nett, og ba om tilbakemeldinger.

:D Når du påpekte feilen, spurte jeg deg 2 ganger om kilde. Jeg fikk ingen henvisning.

.. Det gjør journalister og det gjør vitenskapsmenn - og det er vel sistnevnte kategori du vil tilhøre ?

absolutt ikke.

Jeg kan derfor ikke anbefale dine panorama videre til andre ....

men jeg må nå advare redaktøren om din fastlåste holdning til navn.

Ingen grunn til å advare dem, dersom du ikke har tenkt å anbefale..

Det får være NOK gruff. I *alle* tilfeller jeg har kommet over navnevariasjoner, har jeg

aktivt søkt å finne riktig navn. Dernest dokumentert det på de enkelte fjellsider.

Jeg har brukt så mange timer på dette at kommentaren "fastlåste holdning" blir bare dum.

MEN - det vet jo ikke du. Så derfor sier jeg det.

Panoramaet VIL få riktige navn. Siden ikke du bidrar med annet enn

"jeg har rett, hør på meg" holdning, så skal jeg søke andre steder for hva som kan ligge til grunn

for navneforvirringen. Kanskje bare noen i kartverket tastet en bokstav feil? Kanskje er

det bygdeuenighet ala Slogen/Slogjen, Jønshornet/Ramoen, og hundrevis av andre eksempler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trollheimsfjella Svarthetta og Trollhetta har sine korreke navn helt til Kartverket begynte å tulle med de, og du som seriøs navnsetter på topper må lære deg til

å sjekke flere kilder når kjentfolk som undertegnede påpeker at du skriver FEIL.

Det gjør journalister og det gjør vitenskapsmenn - og det er vel sistnevnte kategori du vil tilhøre ?

Du kan gjerne høre med undertegnede FØR du navnsetter dine eminente panoramaer så skal du få slippe slike brølere i fremtiden.

Arnt er FULLSTENDIG i stand til å svare selv, men jeg kan ikke annet enn le når jeg leser dette. Du burde bruke engasjementet ditt ovenfor kartverket om du mener noe er feil. Såvidt jeg har fått med meg er det bare -høtta/-hetta du påpeker er feil. Jeg hadde raskt blitt hårlaus hvis jeg skulle brydd meg med slikt heromkring i alle fall... F.eks er "Lille" skrevet med alt fra Lisje/Lissje/Litle/Lille/Itlje... Langt verre er det når samme fjellet har 3 vidt forskjellige navn, alle med et historisk opphav. Men det er i grunn ikke noe problem det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må jeg gi min fulle støtte til g-arnt :D Det ville ikke bidra til mindre forvirring omkring stedsnavn dersom man på diverse nettsider o.l. skulle ta i bruk andre navn enn de Statens Kartverk bruker på sine kart. Korrekt framgangsmåte her må jo være å ta det opp med kartverket og eventuelt få endringer inn på offisielt vis....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til generell info:

Nå har jeg korrigert Skjorta (pila på Åbittinden skulle vært litt lavere..)

og endret disse Høttene til Hettene, for å være alaina med bruken på

nett generelt, samt pb's lister.

Når jeg lager nettside skal jeg gjøre leseren oppmerksom

på navneforvirringen.

Du kan gjerne høre med undertegnede FØR du navnsetter dine eminente panoramaer så skal du få slippe slike brølere i fremtiden.

Etter denne meningsutvekslingen? Det frister ikke...

Vi er på hver vår planet i forhold til begrepet brøler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Vi er på hver vår planet i forhold til begrepet brøler.

EDIT:

Jeg måtte utav favoritthula, for nå ble dette interessant:

a) Ser du ikke Geithetta like foran Svarthetta, litt til høyre like i kanten av Snota

B) Rogn nebba en n mangler -- >ROGNNEBBA

c) Virom -- mener at gardsnavnet er Virum og dermed Virumtelet og da Virumkjerringa

d) Kommentar fra Rindalshuset, kjennere av disse fjell:

"

Hei.

Geithetta må være foran Svarthetta, men det er litt vanskelig å se at det er

to forskjellige topper.

Fruhøtta må være toppen vi ser mellom Blånebba og Pekhøtta.

Ellers var det et flott panoramabilde.

"

c)

Du skulle vel ikke ha panoramaet videre nord, nordøstover (til venstre for) for Trollhetta, det med Rindhatten og Bolmen -- der er det bare kjente fjell !

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne kommentaren og de nytilkomne innlegg fikk meg til å forstå hvor inderlig lite verdsatt småtoppene i Trollheimen er i dette 2k fikserte forum.

Dette bekrefter vel at du er på en annen planet.. :oops: Er det noe som interesserer i alle fall meg midt i ræva, så er det om et fjell er over eller under 2000m. Fjellet som "egenart" og omgivelsene rundt er uten tvil det som er viktig.

Disse vokal"avvikene" du henger deg opp i, er ikke særegne for Trollheimen. De finner en sikkert over hele landet. Vi har rett og slett ulike dialekter + at språket er i kontinuerlig utvikling. Du sliter med e vs ø, her på Sunnmøre er det f.eks ikke uvanlig at o uttales med ø (f.eks Skopphornet = Skøpphønnje). Sist lørdag var jeg med familien på bl.a Vikahornet i Stordal, på toppen står skiltet Vikjahønnje. Se bildet gi la ut fra en tur dit tidligere:

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=4585&sid=43fa2e43069eac202a5baff60f07d14f

Dette er en uttale som jeg tipper vil forsvinne om noen ti-år, pga språket er i endring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.