Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har 17 dager (inkludert reise fra København) til en vintertur med hunden min. Det er fra 20. mars til 6. april.
Tidligere i år (en uke over nyttår) dro vi til Hardangervidda, men kom ikke så langt på grunn av stormvær og det faktum at jeg definitivt burde ha tatt med meg langfeller. 
Nå leter jeg etter et sted å dra på en litt lengre tur, hvor vi forhåpentligvis kan gå noen kilometer! Vi kjører opp med bil, så det bør helst være en rundtur.
Jeg har vurdert Sarek, Kungsleden, Lierne, Hardangervidda (igjen) og Dovrefjell. Men jeg er åpen for alt. Jeg synes det er vanskelig å velge, jeg vil gjerne se noen fjell, og helst ikke for mange mennesker + kunne komme meg rundt med pulk :) 
Alle forslag til turer eller områder jeg kan besøke er velkomne.

Foto fra vinterturen min til Hardangervidda. 

_NZ91379.jpg

_NZ91407-HDR.jpg

_NZ91490.jpg

• Liker 2
Skrevet

Hvis du fremdeles ønsker en tur på Hardangervidda, så kunne du gått en stooor ca. 200 km runde, med fin parkeringsmulighet på Imingfjell.

Bare for eksempel under, ikke noe særlig tegnet etter fornuftig terreng. Mesteparten vil du kunne gå utenom kvistede løyper og folk.

Desto lenger vest og sør du holder deg, desto mer fjell og landskap som ikke er så flatt.

image.png

Skrevet (endret)
Marius Karlsson skrev (På 14.2.2026 den 21.17):

20. mars til 6. april.

Påske ferie fra 27 mars til 6 april. Kan bli mye folk på utsatt steder :-)

Marius Karlsson skrev (På 14.2.2026 den 21.17):

Hardangervidda (igjen)

Du skal ha griseflaks å få gode værforhold i 14 dager for en rundtur. Spesielt i den perioden.

Ville vurdert områdene fra Dombås til Røros. Er "relativ" greie snøforhold nå, selv om det er kan være lite snø i høyden og vind utsatte områder. Kjørte Rørosløpet 2026 for ett par helger siden, og kunne tenkt med å ha dratt tilbake der. Vurdere selv en liten "ukes" tur etter påske og kunne tenkt med å dratt på tur i område Brekken mot Sylan, her var det gode snøforhold i skogen og greit på snaufjellet. Dette kan fort endre seg til det bedre om det kommer skikkelig snøfall. Innlandet har mye fjell, men det er ikke alltids så gode snøforhold og disse pleier ofte å være vind utsatte og ha mye  dårlig vær. Fordelen med Innlandet er at du kan trekke ned i "dalen" og søke ly, hvor det ofte også er bedre snøforhold. Dette kan du ikke på Hardangervidda, hvor det stort sett blåser over hele fjøla.

Ville nok ha planlagt turen etter snøforholdene. Snøskuter sesongen har nettopp starta, da blir det kjørt mye løyper, hvor det ellers ikke er løyper eller informasjon at finnes løype. Så lenge du holder deg vekke fra populære områder som Trysil, Hallingdal, Hedmarksvidda etc. Sjekk om det finnes hyttefelt i omårde, før du drar på tur. Andre steder kan ha spredte hytter, som er mindre befolka.

Endret av Dompappen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.