Gå til innhold

Har laget en ny nettside for enklere turkart – alternativ til Norgeskart/Kartmannen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hej norske venner!

Under planlægningen af Norge på langs i vinters, blev jeg enormt frustreret over hvor lang tid vi brugte på - efter at have lagt ruten - at lave turkort til print. Kartmannen lader dig kun lave én side ad gangen, og man skal være opmærksom for at få det rigtige overlap. Norgeskart laver flere sider med det samme, men ofte er det kun halvdelen der er nødvendige. 

Derfor har jeg lavet https://skispormodnord.dk/kort/

Der er to primære funktioner:

1. Automatisk generering af turkart ved upload af GPX fil. Her uploader du en GPX fil med en planlagt rute, og programmet laver automatisk et udkast til en fler-siders PDF optimeret til at passe til ruten.

image.thumb.png.689645525a0cdc054794c5205c53a754.png

2. Manual generering af fler-siders turkart. Har du ikke en GPX fil, kan du også nemt selv tilføje så mange sider du har brug for, og flytte dem rundt så du får det overlap og den dækning du ønsker. Du kan nemt flytte rundt på siderne ved at trække i dem for at få den helt rigtige placering - både i automatisk og manuelt layout.

Ligesom hos Kartmannen kan du tilføje kortlag for at se skiruter, fodturer, svag is, og brathed.

Lige nu fungerer den klart bedst fra en computer - jeg arbejder på at gøre den mere mobil/tablet-venlig. 

Der er flere features på vej:

- Tilføjelse af Sverige og Finland
- Mulighed for at tegne GPX direkte på hjemmesiden og automatisk lave sider efterfølgende

Jeg håber den kan hjælpe med at gøre turplanlægningen lidt enklere!

Giv meget gerne feedback her på tråden hvis der er problemer, ønsker til nye features, kortlag, eller andet! :)

• Liker 3
  • Takk 2
Skrevet (endret)

Oh man! Dette er et drømmeverktøy!

Jeg testet å lage et kart over en av sommerens planlagte turområder, og det fungerte perfekt. Det jeg ville ha var et kart på en enkelt A4 side med det perfekt selvvalgte utsnitt og det fikk jeg. Det er riktignok en ganske enkel anvendelse av kart generatoren din, men denne typen små kart til litt mindre turområder er midt i blinken for meg.

Det eneste jeg er usikker på er skalaen. Først valgte jeg 1:25000, og så valgte jeg 1:50000. Begge kartene ble helt like. Jeg vet ikke hva som skjedde der - dette kan nok være en brukerfeil. Jeg legger ved en PDF av nettsiden og resultatene så du kan sjekke det. 

Edit Re. skala : Når jeg bytter mellom portrett og landskap på utsnitts-markøren oppdateres skalaen på utsnittet så den stemmer med det som er valgt. Det gjør den også hvis jeg velger "Tilføy side" nede til høyre. Null problem bare man vet om det, men en automatisk oppdatering når man endrer skala ville vært luksus.

Det vill vært supert om det var opsjoner for å generere kartene i svart/hvitt (bare streker, kanskje med skraverte innsjøer eller noe sånt) og også i gråskala. Det ville hjelpe for oss med svart/hvit printere.

Edit Re. svart/hvitt : Jeg fikk et brukbart resultat i svart/hvitt (gråskala) ved å bruke printer-driverens konvertering. Jeg har nå to en-siders kart i 1:25000 som kan brukes som de er til to av sommerens turer.

Hadde det vært mulig at felt med skala også fikk en målestokk på det genererte kartet?

Det ser ut som det blir høydelinjer på det genererte kartet uansett om "Hældning" er av eller på.

Uansett, dette er virkelig profesjonelt (gammel IT-mann her, så her blir det "toppkarakter"!) og en sann gave til turfolket - Tusen takk!

Jeg vil også legge til en takk til Volodymyr Agafonkin!

Test_resultat.pdf

Endret av Ørn
Ytterligere opplysninger

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.