Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nytt sovesystem på gang. Går fra >2.5kg laken/dundyne/dynetrekk til et quilt-sett fra Rock Front, en 350 Pro quilt/laken på 0.85kg. Her sparer jeg altså minst 1.65kg. Som underlag har jeg en Exped Evazote i bunn med Torv 7 oppå.

Målet med det hele er å minske vekten uten å miste komfort. Jeg liker best å sove uten pysj og snur meg mye og sover mest på siden. Det gamle settet er virkelig godt å sove i, med bomull mot kroppen og varmt nok til mitt bruk (sen vår, sommer og tidlig høst). Det nye quilt-settet er ikke testet enda, men m.t.p. både komfort, renslighet og holdbarhet lurer jeg på om det er tingen å bruke en lakenpose. Nå står valget mellom silke eller egyptisk bomull. De to jeg vurderer så langt er:

Cocoon TravelSheet Silk : 220cm x 90cm, 160g
Cocoon TravelSheet Egyptian Cotton : 220cm x 90cm, 260g

Silke er lettere, men mindre solid(?) og har muligens litt "plastikk" følelse. Jeg innbiller meg at egyptisk bomull vil være mere behagelig for en som er vant til sengetøy i bomull, men da med en ekstra vekt på 100g. Det føles nesten litt tullete å telle gram på den måten - jeg er ikke en ultralett pakker, men setter selvfølgelig pris på lettere sekk. Egyptisk bomull er billigere, men her er det komfort/kvalitet/vekt som avgjør - jeg regner med at det blir den første og siste lakenposen jeg kjøper.

Jo mer jeg leser på nett, jo mer forvirret blir jeg. Forskjellige beskrivelser av egenskapene kan være diametralt motsatte - til og med her på forumet omtales begge som klammere enn den andre... Har null erfaring med noen av delene, så da spør jeg dere som har det. Sånn ender man altså opp: de kanskje minst betydelige avgjørelsene er de som fører til mest 'angst' og usikkerhet :-))

Hva tenker dere om dette, evt. andre foretrukne materialer?

Skrevet

Jeg skal ikke si så mye om silke/bomull, men jeg nevner DNT sine poser pga lakenposenes form. Rektangulære, med egen lomme for eventuell pute og en overdel som går litt ned på brystet gjør de meget anvendelige. Ser at deres bomull/silke-variant er på 280 gram, ren silke på 170 gram. 

Jeg er som deg - liker ikke pysj, men har ikke tenkt på forskjellen mellom bomull og silke ved bruk hva gjelder svetting. Jeg har og bruker begge deler. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.