Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vilken tur e best. Fra Hellevassbu til Sandhaug via Litlos, ellers Hellevassbu via Björnabu og Hansbu til Sandhaug?
Er ikke sti over Låven på karten, skall finnes båt, er den vid Hansbu?

Skrevet (endret)

«Best» er selvfølgelig helt subjektivt, men angående ditt andre spørsmål, nei, det er ingen merket sti fra Jakobsbu til Hansbu, men det er ingenting som hindrer deg i å dra østover eller (bedre) vestover rundt Kolbsbuhalsane. Det er bare ca. 5 km fra Jakobsbu til Kvenna hvis du tar den vestlige veien rundt.

Når det gjelder ditt tredje spørsmål, har du tenkt på å søke i forumet? Det finnes en eksisterende tråd om dette emnet, og selv om den er datert 2005, vil ikke geografien i det området ha endret seg mye siden den gang. Det som kan endre seg, fra dag til dag, er vannstanden i Kvenna. To sitater fra den nevnte tråden:

Gjest Anonymous

Skrevet 10. november 2005

Ja, det er særleg kryssing av Kvenna som kan være en kneik. Ved Hansbu er det ofte folk, som man kan spørre pent om båtskyss. Ellers er det flere vad som er fullt brukbare.

Andreas

Skrevet 10. november 2005

Vel og merke om det er lite vann! Så vidt jeg har hørt er det ikke spøk å krysse selv etter bare noen dager med regn. Man bør ha krysset seriøse elver før eller velge trygge steder, der man i værste fall bare må svømme litt....

Ang. båtskyss ved Hansbu, er det ikke alltid folk der, men som regel ettter jakta har begynnt i alle fall.

Mitt poeng er ikke å være negativ til kryssing av Kvenna, bør som regel ordne seg, men man må være klar over at det kan ta ganske mye tid og kan by på problemer. I værste fall må man gå til Litlos og det koster deg i alle fall en laaaang dag ekstra....

Jeg har ikke gått denne ruten selv, selv om jeg har gått Sandhaug > Litlos > Hellevassbu flere ganger, mest om vinteren. Jeg har tidligere vurdert ruten du har foreslått, men bestemt meg mot det på grunn av usikkerheten ved å krysse Kvenna.

Endret av Swiss John
  • Liker 1
Skrevet

Jeg fann dette på nätet skrivet 2018, av Svensker som fick tips att gå fra Sandhaug til Handsbu.
"På vägen dit hade vi samspråkat med en karl som var på väg till fiske vid Sandhaug. Han hade tipsat oss om en genväg längs ett traktorspår söderut där det skulle finnas roddbåtar för att ta sig över en sjö och vidare med fri orientering för att senare gå en liten stig till Hellevassbu. Därigenom skulle vi, enligt honom, tjäna in en hel dag.
Vi kollade med personal i Sandhaug som var mer tveksam till hur mycket man tjänade men det skulle absolut finnas tre roddbåtar på plats för att ta sig över sjön med.
När vi väl hittade båtarna fanns det bara en på var sida. Den tredje såg vi inte röken av. Det innebar tre vändor över sjön."

Jeg hade tenkt komme fra Torehytten til Litlos, men osäker på hvis jeg skulle gå till Sandhaug fra Litlos ellers gå via Helvassbu. 
Tror det bästa för mig blir Torehyttan-Sandhaug o vidare mot Ustaoset og tåget hjem.
Men först skal jeg i Juli-Augisti ta en tur fra Sverige til Ballvannet og vidare upp mot Sulitelma.
Hoper jeg kan ta en tur til "Vidda" i september.

Skrevet

Du nevnte ikke om du skal campe eller være avhengig av DNT-hyttene. Hvis du ikke allerede vet dette, bør du være klar over planene om å stenge Torehytten permanent, og at Litlos sannsynligvis vil gå over fra betjent til selvbetjening. Bla ned til «Tiltak på Hardangervidda»:

https://www.dnt.no/aktuelt/dnt-stenger-fem-hytter-av-hensyn-til-villrein/

Om disse endringene vil bli implementert før neste sommer, fremgår ikke definitivt av artikkelen, så det er best å sjekke med DNT-seksjonen som er ansvarlig for de aktuelle hyttene. Når det gjelder Torehytten, Litlos og Hellevassbu, er dette DNT Oslo & Omegn.

Skrevet
Swiss John skrev (5 minutter siden):

Du nevnte ikke om du skal campe eller være avhengig av DNT-hyttene. Hvis du ikke allerede vet dette, bør du være klar over planene om å stenge Torehytten permanent, og at Litlos sannsynligvis vil gå over fra betjent til selvbetjening. Bla ned til «Tiltak på Hardangervidda»:

https://www.dnt.no/aktuelt/dnt-stenger-fem-hytter-av-hensyn-til-villrein/

Om disse endringene vil bli implementert før neste sommer, fremgår ikke definitivt av artikkelen, så det er best å sjekke med DNT-seksjonen som er ansvarlig for de aktuelle hyttene. Når det gjelder Torehytten, Litlos og Hellevassbu, er dette DNT Oslo & Omegn.

Jeg planererer gå fra hytta till hytta, med start i Finse, men har med telt og mat hvis jeg finner noen goe plasser. Eller om jeg känner jeg vil gå lengre noen dag.

Skrevet
Jens Eriksson skrev (22 minutter siden):

Jeg planererer gå fra hytta till hytta, med start i Finse, men har med telt og mat hvis jeg finner noen goe plasser. Eller om jeg känner jeg vil gå lengre noen dag.

Når jeg starter på Finse og går sydover på DNT nett så pleier jeg å foretrekke: Finse - Krækkja - Sandhaug - Litlos - Hellevassbu - Haukeliseter

Skrevet (endret)
GrendelRaptor8 skrev (17 minutter siden):

Når jeg starter på Finse og går sydover på DNT nett så pleier jeg å foretrekke: Finse - Krækkja - Sandhaug - Litlos - Hellevassbu - Haukeliseter

Takk för info. Jeg planlegger avslute i Ustaoset, så jeg tar ikke veien ned til Haukeliseter. Ikke denne gang

Endret av Jens Eriksson

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.