Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet
josteink skrev (3 timer siden):

Finn ein sekk som sitter godt på ryggen din, sjølv om den er 500 gr tyngre enn det du vil.

Bærekomfort på tungesekker er viktig. På mindre lette sekker er dette mindre viktig siden tyngden  ikkje er så viktig, men når du har 15 + i sekken og går mange dager så er komfort viktig er min erfaring. Har hatt mange ulike sekker og felles er at sekker som andre meiner er gode ikkje er gode på min rygg. No har eg ein sekk på 2 kg men som kjennes lettare ut fordi den sit godt på ryggen min, enn lettare sekker som ikkje passer på ryggen min. 

Baerekomfort er A og O, er helt enig i det. I tillegg har jeg en Bergans Sport Alpin 40L, den er perfekt til å gå tur hytta till hytta, då du ikke trenger mat för 2 uker i den..

Skrevet
peik skrev (3 timer siden):

Brukte akkurat den modellen på Appalachian Trail i tre måneder og 1700 km. Veldig robust og grei sekk. Den er veldig enkel så kanskje ikke noe jeg hadde gått for om du skal pakke tungt. Jeg hadde en basisvekt (uten mat og drikke) på ca 6-10 kg. Sendte av gårde en del greier da det ble varmt i været.
Fordeler: Lett å justere ned størrelsen med lite last (ruller ned toppen), solid og enkel, lett, romslige ytterlommer for ting man trenger underveis, "water resistant"
Ulemper: Ligger klistret på ryggen, må pakke den skikkelig for at den skal være behagelig, skulle gjerne vært mer vanntett

Min sekk slipper inn vann ved langvarig, kraftig regn, men mange andre jeg har sakket med opplevde ikke det. Noen mente at den svarte utgaven var tettere.

På lang-trailene i USA er det mange som bruker mye mindre sekker enn denne, f eks 55, 45 eller 35 l sekker. Durston Kakwa 55 og Zepacks Arc Haul 60 har en høy stjerne ultra light-miljøet

https://zpacks.com/products/arc-haul-ultra-60l-backpack?srsltid=AfmBOorZOgjFngmUSmE7rgFEexOMmIZEUzFqXY_mVrs59xJAUhzj1xqR
https://durstongear.com/products/kakwa-55?srsltid=AfmBOork9A_rvyMMRdxlWSmi5VRxspDzV1HNoAddYjhyGZ4_ye4bZk27

Bergans Helium 55 er også verdt å nevne. Den veier 978 g. Den har fungert glimrende for meg både sommer og senhøst med mat for inntil 7 dager. Veldig behagelig og bra bæresystem. De burde absolutt laget en 70 L utgave og gjort den mer minimalistisk og enklere. Da kunne de greid å lage den under én kg.

Störrelse på sekken beror på hur mye mat du skal ta med, min startvekt er ca 16-18kg, men hoper ju vekta blit mindre ju mer jeg spiser. 😀 
Trenger mat för mine 14 dager, og 3 reservdager. Takk för info skall se på dem.

Skrevet

När jag gick NPL mötte jag Lukas från Tysklan med samma mål, men han hade startet i södra Tyskland. Han gick i vanliga löpeskor (det som var på tilbud), hadde et telt från Amazon for 80-90 euro och en sliten Salomonsäck på 45 eller 50 liter. När vi bunkrade i Kilpis för att gå till Kautokeino (han) och Masi (jag) så blev det för fullt för hans säck, så då tog han bara handleposen, surret den sammen og binde fast den ovanpå topplocket. 

Så allt går ju...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.