Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til planlegging av langtur i Anarjohka nasjonalpark sommeren 2026

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei

Er i gang med å planlegge langtur i Anarjohka nasjonalpark sommeren 2026. Start ved grensen til Finland og ende opp i Karasjok. Med packraft. Målt opp til et grovt estimat på 140 km på Norgeskart. 
Noen som har noen tanker om hvor mange dager denne turen kan ta? Noen som har vært i området som har gode tips?

Se rute i kart.

ekspedisjon.png

Endret av Minimonsen
Annonse
Skrevet

Kun "lokalkjent" på første del. Start i Kalmankaltio, da har du ATV-spor og klopp-sti helt frem til toppen Jorpaavarra som gir en strålende utsikt over Gallojavrrit. Gallojohka er liten i starten, men med packraft skal det være paddelbart ganske raskt. Heavvojohka er veldig pen etter gorsaen, med flotte morenerygger på vestsiden hele veien til den møter Bosmiidjohka. Hvis jeg var deg, og målet var å padle Bavvtajohka ville jeg nok gått over til Bosmiidjavrrit. Det er blyyyytunge myrer i dette området, og har det regnet ville jeg minimalisert myrgåing og maksimalisert padlingen.

Skrevet (endret)

Takk for svar. Akkurat slike tilbakemeldinger jeg ønsker. Planen er start i Kalmankaltio ja. 

Kan dette være en fin rute til Bosmiidjavrrit? (Eller for tungt oppover fra Heavvojohka til Bosmiidjavrrit?)

Har egentlig ikke mål om å padle Bavvtajohka. Målet mitt er et villmarkseventyr og fiske. Så skal jeg finne "campen til Lars Monsen" ved Gallojavrrit.

Hvor lang tid tenker du en slik tur tar?

ekspedisjon2.png

Endret av Minimonsen
Skrevet
Minimonsen skrev (8 timer siden):

Kan dette være en fin rute til Bosmiidjavrrit? (Eller for tungt oppover fra Heavvojohka til Bosmiidjavrrit?)

Jeg ville siktet meg inn på alle "gule flekker" jeg kunne, med andre ord over Leassucearru. De 50 ekstra høydemetrene er ingenting i forhold til den store fordelen det gir å gå i lett terreng.

Ikke let etter kampen til Monsen oppe ved Gallojavrrit da, for den ligger litt nedstrøms, der Gallojohkene renner sammen ;) 

Tidsestimat tør jeg ikke begi meg ut på. Ikke kan jeg noe om packraft, og de individuelle forskjellene på dagsmarsjer og hastighet kan være store. Men, jeg garanterer villmarkseventyr! Du kommer mest sannsynlig ikke til å se en kjeft i området her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.