Gå til innhold
  • Bli medlem

Hilleberg Kaitum


dufas

Anbefalte innlegg

Har i noen tid hatt lyst til å skaffe meg et lettvekts 2-mannstelt som har litt god plass i fortelt samt mulighet for å fyre primus inne. Alternativene har sålangt vært Hilleberg Nallo GT og Helsport Fjellheimen Camp i 2-mannsutgaver, men etter hva jeg har erfart / hørt har begge disse teltene realtivt dårlig luftemuligheter, dvs. 1 stk ventil + såkalt "skirt ventilation" - som jeg stiller meg skeptisk til.

Nå se jeg imidlertid at Hilleberg har kommet med en ny modell som heter Kaitum. Denne modellen har store og regulerbare ventiler i begge ender, og burde derfor være bra.

Noen som har erfaring med dette ?

Dufas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til 2 Personer er vel dette teltet glimrende. Ser det ikke har det store forteltet på Nallo GT.

Jeg har ett Nallo 3 GT og det fungerte utmerket med 3 nå i påsken. derimot blir luftingen for dårlig med lavere temperaturer og mye snø. plassen inne i (Inner)teltet blir også for liten til 3 når en skal være lenge inne i teltet som ved dårlig vær midtvinters på fjellet.

Derfor tror jeg også katum blir i minste laget for 2 vinterstid, spesielt siden du ikke har noe stort fortelt som egner seg til fyring. Takhøyden kunne også vært noe større.

Men til Seinvinter- seinhøst vil nok dette teltet fungere godt. Luftingen er nok bedere en på nallo, men ville ikke byttet bort forteltet mitt mot noe i verden. Kan fint sove 2 stk der! det er gigantisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for tilbakemelding, og jeg er helt enig i dine vurderinger av teltet som sådan. Jeg skulle nok også ha nevnt at jeg planlegger å bruke dette primært som 1 mannstelt, evt. 2, men da på lette sommerturer.

Til turer med 2-3 personer benytter jeg et Helsport Spitsbergen 3 Camp. Dette er forøvrig et telt jeg kan anbefale på det vameste, men som jeg ser ikke i særlig grad er blitt omtalt her på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.