Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et Hilleberg soulo-telt, som er relativt lite. Nå på høsten hvor det blir kondens i teltet, så blir soveposen nokså fuktig i fotenden da jeg sparker borti telt-duken. Spesielt på turer som går over flere dager så er jeg redd for at dunposen skal klappe sammen og bli kald. Jeg hadde egentlig tenkt å løse dette problemet med å kjøpe meg en jerven-duk og bruke som sovepose-trekk, men leser flere tråder her om at man da får kondens i hele soveposen og at dette bare gjør ting verre. 

Er det noen som har tips til trekk som puster eller andre løsninger på dette problemet?

Annonse
Skrevet

Hei! Hvis sekken din er tørr, så kan du sette den opp i innerteltet. Da får du en vegg mellom soveposen og innerteltet. Dermed slipper du å kjøpe noe nytt😉

Skrevet (endret)

En tynn sommersovepose, teppe/trekk i syntetstoff utenpå for å ta kondensstøyten fungerer bra. Soveposen holder seg tørr og den er mye enklere å tørke. Ellers kan du også legge genser, jakke e.l. over fotenden også. Jervenduk er en dårlig idé som du sier.

Uten å ha prøvd så tipper jeg et helt enkelt dynetrekk "hjemmefra" utenpå soveposen også ville fungert ganske greit.

Det er ikke nødvendigvis at man kommer borti fotenden av teltet som gjør den konsekvent fuktigere på morgenen enn resten av posen. Jeg mener dette er forklart godt et eller annet sted (sikkert i en Randulf Valle-podcast). Kunne det ha noe med at fotenden er den kaldeste delen av soveposen, og at fuktighet fra kroppen trekkes dit?

Endret av sneakyowl

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.