Interbond Skrevet i går, 12:03 Pålogget Skrevet i går, 12:03 Var nylig på ein tur og oppdaga da at eit ledd på hovedteltstanga var bøygd , veit ikkje akkurat kva som kan ha skjedd, kan muligens ha trakka på den. Stanga er 8.84 mm DAC Featherlite . Det var ingen problem å få satt opp teltet pga av dette,men stanga halla litt innover nede på eine sida. På bilda har eg lagt med motsatt ende av stanga for samanlikning og på det andre har eg delt leddet der stanga er skeiv. Har noko eit godt råd for å rette ut stenga uten å øydelegge den? Siter
+Gabs88 Skrevet i går, 12:53 Skrevet i går, 12:53 Eneste reelle metoden vil være å finne noe som passer på innsiden og rette der i fra, men den vil aldri være like sterk som den var. Mulig det går an å få tak i et nytt ledd? Ellers må du nok bare skaffe ny stang. Siter
Hc.b Skrevet i går, 18:59 Skrevet i går, 18:59 Ikke uvanlig at stengene kan bøye seg litt på de mest utsatte plassene. Det trenger ikke å bety noe i praksis, så lenge teltet står slik det skal (bøyen følger konturen av teltet). Stengene blir ikke svekket om det er bøy fra «normal» bruk. Siter
+Myriameter Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Greia er vel å fylle leddet med fin sand og slå med plastikkhammer på halv hardt underlag ( ved korpus arbeid brukes sandsekk av skinn). Bulen opp, og slå på denne...dvs slå på luft. Mye styr, så ville ha gått for nytt ledd. Ser at knekken har en ujevnhet der godset to steder går inn. Derav har materialet blitt presset ut til sidene, og vil ikke passe i neste ledd. Klassiker for stangbrudd, er at stengene i overgang ikke sitter ordentlig. Siter
Interbond Skrevet 3 timer siden Pålogget Forfatter Skrevet 3 timer siden (endret) Trur eg berre lar det vere som det er. Eg oppdaga bøygen da eg satte opp teltet ved overnatting i nesten 1600moh i opent landskap. Vinden blåste opp i stiv kuling i vindkasta heile natta, men ingen problem. Teltet stod stødig. Var litt forbaska å få den bøygen, noko som ikkje har skjedd under bruk. Eg spurte ChatGPT og foruten ein måte å rette den ut på så foreslo den å bytte ut eit stangledd med følgjande NFL Featherlite 8.7mm | buy online at extremtextil sjølv om denne er 8,7mm så skulle den visstnok passe på ei 8.84mm stang. Eg målte leddet til 36,5cm og trur 36cm ikkje gjer nokon forskjell i praksis. Ser at det har vore litt debatt om Extremtextil til Norge, men så vidt eg kan sjå så sender dei hit no Endret 3 timer siden av Interbond Fikk ikkje link til å fungere Siter
+Gabs88 Skrevet 58 minutter siden Skrevet 58 minutter siden Du kan også forsøke med en skrutrekker, hvis du finner en stjerneskrutrekker som fyller helt perfekt kan du rette det ut. Men svakheten vil fremdeles være til stede. Når det kommer til forskjellen mellom 8.7mm og 8.84 så finnes det jo en mulighet for at det vil fungere, men du må bare teste. Siter
Hc.b Skrevet 53 minutter siden Skrevet 53 minutter siden Hvorfor bøye tilbake? Det vil bare gi mer stress og svekke materialet. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.