Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

For de som ikke vet: Det foregår interessant forskning på Grønlandshund på Grønlands Uni/Da. uni:

https://da.uni.gl/nyheder/2025/august/nyt-fra-qimmeq-projektet/?fbclid=IwY2xjawMZ7WNleHRuA2FlbQIxMQABHsRveEgZ4Kkr4dxEJQySaLz0ePt7aQZiPuVcN5sdq1pkPYVA4VOunGUR657V_aem_L0YC8ul1fAzoekFN_DzY6A

evt:   https://da.uni.gl/nyheder/2025/august/nyt-fra-qimmeq-projektet/

Egentlig burde jeg ha Grønlandshund = traktor til tungt las (meg selv) med få hunder, da jeg ikke kjører løp. Men praktisk ble det Alaska husky, fordi det var få grønlands (ung)hunder å finne, da jeg skulle ha ny generasjon - og det ville medføre å reise land og strand rundt! Jeg angrer dog ikke, men fikk 2 store sterke og meget snille AH- hanner, som gjør jobben. ☺️

Men denne sommer har vært alt for varm og tørr for hunder med 25 mm ull-underpels!! Og eieren!😉

Elgen

• Liker 3
Annonse
Skrevet
Tessatroll skrev (6 timer siden):

Har fulgt dette prosjektet nokre år, og ynskte meg (og fekk) denne bileteboka til jul eit år. Foto og fakta. Veldig fin bok! 

Ser ut som en veldig fin bok!!! Hvis man ellers er interessert i opplysende polare fotobøker kan diverse av Ivars Silis anbefales. Egentlig geofysiker, men ble i Grønland som fangstmann, ekspedisjonsleder, fotograf mm. Var bl.a. praktisk leder av den store Norsk, Danske, Canadiske mfl. isbjørne ekspedisjon i sin tid. Jeg har padlet noe kajakk med han og prøvd hans Umanak kajakk håndbygget av tre og lerret. Vi er omtrent like store. Ganske stabil, men trangt cockpit og man må som Inuitterne være vant med å sitte med beina strakt flatt, rett frem. Vi sitter jo på stoler her. 

Elgen

• Liker 1
Skrevet
elgen skrev (5 timer siden):

Ser ut som en veldig fin bok!!! Hvis man ellers er interessert i opplysende polare fotobøker kan diverse av Ivars Silis anbefales. Egentlig geofysiker, men ble i Grønland som fangstmann, ekspedisjonsleder, fotograf mm. Var bl.a. praktisk leder av den store Norsk, Danske, Canadiske mfl. isbjørne ekspedisjon i sin tid. Jeg har padlet noe kajakk med han og prøvd hans Umanak kajakk håndbygget av tre og lerret. Vi er omtrent like store. Ganske stabil, men trangt cockpit og man må som Inuitterne være vant med å sitte med beina strakt flatt, rett frem. Vi sitter jo på stoler her. 

Elgen

Godt tips! Takk! 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.