Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Kjøpte meg ny hodelykt i slutten av April, Silva Headlamp Cross Trail 7R, hodelykt unisex. Den ble kjapt testet på fire netter ute samme uke. Jeg syns hodelykten var veldig fin, men på siste natten fant jeg et hull i bunnduken på teltet mitt. Koblet det fort sammen med første natten da jeg kjapt la fra meg hodelykten i teltet med lyset på mens jeg tok av meg på overkroppen. Og kan kanskje huske en liten lukt av smeltet plast.

Har i etterkant sjekket hodelykten i forhold til varme. Dette er en hodelykt som er todelt med batteripakke i på bakhode med lykten i front. Kjølerillene som sitter på lyktehodet blir så varme at jeg ikke kan ta på dem. Videre ved å holde hånden forran strålen på hodelykten, med et par cm avstand, så blir den også så varm at jeg brenner hånden om jeg holder den der mer enn noen sekunder. Jeg tror at det er strålen som kan ha smeltet duken.

Spm mitt er da, er det hundreprosent brukerfeil, eller er dette noe å reklamerer på. Bunnduken får jeg lappet for ikke store summen så det går fint, men syns det er litt "skummelt" med lykt som kan bli så varm i et telt? Er det normalt at hodelykter kan blir såpass varme?

Men ellers enn dette så er jeg egentlig veldig fornøyd med lykten

Takk for svar!

Annonse
Skrevet

Podkasten til Fjellsport hadde en god episode om dette. Det at varmen flytter seg fra diodene til "omslaget" skal visst være et kvalitetstegn. Jeg bruker mye Lupine. De blir også svært varme.

Skrevet (endret)
Grunnlovsbygdas sønn skrev (5 timer siden):

Spm mitt er da, er det hundreprosent brukerfeil, eller er dette noe å reklamerer på. Bunnduken får jeg lappet for ikke store summen så det går fint, men syns det er litt "skummelt" med lykt som kan bli så varm i et telt? Er det normalt at hodelykter kan blir såpass varme?

Silva vil i så tilfelle peke til bruksanvisningen. Under punktet om temperaturkontroll så advarer de om at hodelykten kan bli varm. Og at det må passes på at den ikke kommer i kontakt med sensitivt eller brennbart materiale. Og tillegg at batteriene alltid må kobles fra før lykten oppbevares i en lukket beholder som veske, lomme eller lignende.

Bruksanvisningen finnes her under håndbøker: https://silvasweden.com/no/products/cross-trail-7r

Temperaturen vil selvsagt avhenge av lysmodus (effekt), lufttemperatur og om det er en kjølende luftstrøm. Det siste er det vel neppe så mye av inne i et telt.

Advarslen kunne kanskje ha vært tydligere markert i bruksanvisningen. I bruksanvisningen til  de kraftigere lyktene til Silva så er det tydlige figurer om brannfare.

Hadde du lykten fortsatt på full effekt inne i teltet?

Endret av Fjell64
Bytte lenke til norsk språk på siden til Silva
Skrevet

Hei @Magne S@Krankman! Supre tilbakemeldinger, skal absolutt høre podcasten

@Fjell64 Jeg leste gjennom bruksanvisningen og spesielt " Fare varslene", i etterkant, da det var det jeg var usikker på. Og som det alltid er så er alt som kan generere varme på forbrukerens eget ansvar, dette er jeg inneforstått med. Men ja kunne vært bedre varslet, men samtidig hvor mange av oss blar igjennom bruksanvisningen på hver minste dippedutt vi kjøper. Er det en primus eller noe som gløder så vil jeg selvfølgelig anta at det kan være mulig å sette fyr på ting ved uforsiktig bruk. Men mulig det bare er meg, men syns ikke det å legge fra seg hodelykten kvalifiserer som uforsiktig bruk, hehe. Men hadde jeg hatt erfaring med hodelykter/lykter av slikt kalibre fra før av så ville jeg kanskje tatt det som en selvfølge. Men fremover vil jeg nok ha en tanke om at den kan generere mye mer varme enn en først vil tro. Tror det kalles erfaringsbasert lærdom... hehe

Så  dette faller vell glatt innunder "klassisk brukerfeil og ikke lest bruksanvisning".

Min bekymring var om min ble uforholdsmessig varm og om det var noe feil med lykten. Og til det enkle faktum at jeg syns det er litt dumt å ikke kunne legge fra seg hode lykten i teltet på nattes tid en sommer kveld uten å måtte tenke over hvordan jeg plasserer lykten. Kjøpte i hovedsak lykten da jeg har erfaring med hodelykter med kun trykknapp som blir liggende i klem i sekken, har en tendens til å være tomme for strøm når en trenger de, hehe.

@Fjell64Tror ikke den var på full styrke nei, uten å si det hundre prosent. Er ganske obs på batteriforbruk på tur, samt at det ikke var ekstremt mørkt heller. 

Men uansett takk for svar!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.