GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei forumfolket😊Jeg Ăžnsker meg en turkajakk med skeg. Har padlet mye med Valley Gemini SP i glassfiber. Er derfor vant med fantastiske sjĂžegenskaper, og kajakken gĂ„r dit jeg vil. Er det noen her som har padlet Cetus LV pĂ„ dagsturer, og lengre turer med last? Hvordan er den i medbĂžlger? Vil den tverre i bĂžlger eller kan den holde rett kurs, selv med bĂžlger bakfra litt sideveis? Ønsker ikke Ă„ mĂ„tte slĂ„ss med kajakken.

Annonse
Skrevet (endret)

ingen erfaring med denne, dessverre. Men du har kanskje lest denne testen? https://seakayakphoto.blogspot.com/2010/06/p-cetus-lv-test-and-long-term-review.html?m=1

Valley Gemini SP er vel mye kortere og bredere. Jeg antar at du vil fÞle at Cetus har mye bedre glid, og opprettholder farten bedre mellom  hvert tak. Cetus har tilsynelatende litt innebygget skeg i skroget, noe jeg personlig synes gir bedre effektivitet og mindre kurskorreksjoner, samt mer vindnÞytralitet. Men mindre manÞvrerbarhet. (Jeg synes for mye manÞvrerbarhet ofte gir tendenser til sik-sak padling).

Jeg vil ogsÄ anta den gÄr rettere i medsjÞ, men er noe tyngre Ä styre nÄr den fÞrst vil avgÄrde i feil retning. Dette er faktisk i de eneste situasjonene jeg savner ror pÄ kajakken, det gir bedre utnyttelse av medsjÞ om man vil surfe fra bÞlge til bÞlge og faktisk fÄ noe distanse ut av forholdene.

Dette kun ut i fra oppgitte data og testen jeg har lest. Virkeligheten kan jo vĂŠre en annen.

Synes forÞvrig det sÄ ut som en meget bra kajakk. Lang, smal, lavt volum, tilsynelatende lite vindfang og noe innebygget retningsstabilitet. Absolutt noe jeg selv kunne tenkt meg Ä teste ut om jeg var i markedet for en ny turkajakk :)

Egentlig en del like karakterstikker som min hjemmebyggete Njord.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Skrevet

Jeg vil anta det samme som Marius beskriver. Kjenner flere som padler Cetus, har ikke hÞrt om noe helvete i medsjÞ, og det har de nÄ hatt milevis av nÄr de har padlet Arctic Sea Kayak Race.

• Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.