Gå til innhold
  • Bli medlem

Silkepose i sovepose


tjp

Anbefalte innlegg

Ved kjøp av silkeposer på nettsteder sies det ofte at silkeposen øker komforttemperaturen med 5-6 grader på soveposen når man ligger med silkeposen oppe i soveposen.

Dette har jeg sett på flere nettsteder som selger silkeposer, både norske og utenlanske.

For meg høres dette veldig bra ut, nærmest for godt til å være sant. ;)

Er det noen som har erfaring med dette og kan bekrefte eller avkrefte om dette faktisk er tilfellet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tro på det. Men 5-6 grader er kanskje litt mye? Uansett sparer det soveposen for mye dritt, og på langturer er det mye mer hygienisk. Lettere å vaske en silkepose enn en stor fiberpose...

Jeg tror det blir mer og mer vanlig med både 2 og 3 poser inni hver andre og jeg brukte nå 3 stk poser på en langtur i svært kaldt miljø med stor suksess. På samme måte som man har skallbekledning, kan man ha skall soveposer.

Jeg bruker Silke innerst, en lett dunpose i midten og en Ajungilak Upgrade Bag ytterst. Denne er større enn en vanlig sovepose og man slipper da de problemene som snødryss i teltet kan gi mhp kondens.

Fordelen med denne løsningen er: Full fleksibiltet. Slipper å ligge badet i svette når det er varmere enn ventet og det er mye lettere å pakke. Man kan varme f.eks innersko og vannflasker og tisseflasker i mellomposen. Vekten blir også mindre totalt sett.

Mens vi er inne på temaet. Jeg kjøpte meg en silkepose på e-bay til en latterlig lav sum, som er utrolig god, så det trenger ikke koste skjorta....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for svaret. Silkepose er som du sier svært nyttig uavhengig om den produserer 6 grader ekstra komfort. Jeg har imidlertid også sendt inn dette spørsmålet til en av leverandørene som hevder denne økningen i komforgrense ved bruk i sovepose på sine nettsteder. Jeg kan publisere svaret her dersom det kommer. Det blir spennende å se hva de har å komme med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei, jeg har også vært skeptisk til dette, og skrev i tillegg spørsmål til Helsport som annonserer med dette om hvordan de vet at den øker temperaturen med 6 grader.

Her er svaret på mailen jeg sendte:

Vi har kommet fram til dette ved test hos et firma i Trondheim som heter

Thelma AS -

Dette var mailen jeg sendte

Jeg ser på hjemmesidene deres at silkeposene deres hever komfortemperaturen i en sovepose med 6 grader C.

Dette høres veldig bra ut, nesten for godt til å være sant.

Hvordan har helsport kommet frem til at det er ca 6 grader komfortemperaturen økes?

Så ifølge tester gjort av Thelma AS skal dette stemme, men det er vel forskjell på labaratorie tester og bruk i felt vil jeg tro.

Jeg sendte også spørsmål til Thelma om dette, men har ikke fått noe svar. Enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.