Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor lange barduner til tarp?


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har bestilt meg en Helsport Dovrefjell 4 x 3 m. tarp hos Magasinet til 499,-

Planen er å bruke denne samens med telt på en MC tur sør i Sverige i sommer og siden tarpen jeg har kjøpt har totalt 12 stk. festepunkter for barduner, så lurer jeg på hva som generelt sett ses på som en god lengde hvis man skal være sikker på og få festet alle bardunene ved behov. 

Jeg er selvsagt klar over at at dette kommer ann på hvor langt trærne står i fra hverandre og hvordan bakken er etc. men hvis det er noen med erfaring med bruke av tarp her som kan komme med noen generelle lengder så hadde det vært fint. 

Jeg har bestillt meg Paracord 750 III som hovedfeste eller "ridged line" og Paracord 550 for barduner ellers. Plenen er å kappe Paracord 550 til passe lengder som skal brukes som barduner og feste en karabinkrok i enden på dem slik at det bare er å huke dem festepunktene til tarpen. 

Jeg har også bestillt meg Paracord 275 som skal brukes som strammere etc. 

men altså... Hvor lange generelt sett bør disse bardunene være? 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Bjerknez endret tittelen til Hvor lange barduner til tarp?
Annonse

På tarpene jeg lager og selger bruker jeg seks barduner på 3 meter :) det pleier å dekke det aller meste. Hvis du i tillegg har noen ekstra taustumper på 2-3 meter kan du skjøte på bardunene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ole_brum skrev (1 minutt siden):

På tarpene jeg lager og selger bruker jeg seks barduner på 3 meter :) det pleier å dekke det aller meste. Hvis du i tillegg har noen ekstra taustumper på 2-3 meter kan du skjøte på bardunene. 

Takker for svar. :) 

Har du oppskriften på en god og enkel skjøteknute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha... smart. 

Da bare lager du en løkke i enden på hver bardun og trer dem inn på en karabinkrok?

Hvilke barduner bruker du? Tykkelse og type?

Dem virker en del tynnere enn Paracord 550 som jeg har bestillt?

Å hvor har du kjøpt disse karabinkrokene? AliExpress?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ole_brum skrev (9 minutter siden):

Det stemmer :) 

Dette er 1.7 mm dyneema/polyester-barduner og mikrokarabinere fra AdventureXpert. De er lettere, tynnere og mindre stretchy enn paracord.

Okay. Ser den linen du bruker er ganske dyr i forhold til tykkelsen etc. Den koster omtrent det samme som Paracord 550. Jeg har planer om å kjøpe karabinere i aluminium på Biltema. Dem har noen grønne og blå til en rimelig penge ser jeg. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et enkelt alternativ, hvis du ikke må være veldig gnien på vekt og volum av barduner, er 30m 4mm line av polypropylen fra biltema som du kapper opp i lenger på 5m. I en enden lager du en (semi) permanent løkke på pålestikk/åttetallsknop, og så bruker du den til å feste bardunene etter behov. Bruk truckstick (truckers hitch) til å feste og stramme barduner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheSleepwalker skrev (1 minutt siden):

Et enkelt alternativ, hvis du ikke må være veldig gnien på vekt og volum av barduner, er 30m 4mm line av polypropylen fra biltema som du kapper opp i lenger på 5m. I en enden lager du en (semi) permanent løkke på pålestikk/åttetallsknop, og så bruker du den til å feste bardunene etter behov. Bruk truckstick (truckers hitch) til å feste og stramme barduner. 

Jeg har som nevnt over allerede bestillt meg 100 meter med Paracord 550 som skal brukes til barduner, og 30 meter Paracord 750 til "ridged line" samt 30 meter Paracord 275 til Prozak strammeknuter etc. 

Planen du ellers nevner med løkker i enden og med karabinkroker er den jeg har bestemt meg for, som beskrevet over :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
9 minutes ago, Bjerknez said:

Jeg har som nevnt over allerede bestillt meg 100 meter med Paracord 550 som skal brukes til barduner, og 30 meter Paracord 750 til "ridged line" samt 30 meter Paracord 275 til Prozak strammeknuter etc. 

Planen du ellers nevner med løkker i enden og med karabinkroker er den jeg har bestemt meg for, som beskrevet over :) 

Klarte å glemme orginaltema minst jeg leste innlegget over mitt 😂

Anyway; Bruker ofte 5m, da de lengdene som følger med ofte er litt korte. 

Endret av TheSleepwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheSleepwalker skrev (5 minutter siden):

Klarte å glemme orginaltema minst jeg leste innlegget over mitt 😂

Anyway; Bruker ofte 5m, da de lengdene som følger med ofte er litt korte. 

Er jo ikke lett å svare på hva som er langt nok, da det er mange faktorer som spiller inn. Jeg har lyst til å lage meg et litt gjennomtenkt oppsett som redder meg ut av de fleste situasjoner med tanke på bardulengder. Men har ikke helt tenkt ut den "perfekte" måten enda :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg noe erfaring med å sette opp tarp, men skulle teste tarpen jeg kjøpte her om dagen bak huset og allerede der ble de medfølgende 3 meter bardunene alt for korte. Jeg føler 3 meter barduner er greit hvis man skal feste tarpen i bakken eller hvis trærne står ganske nærme etc. Men slik jeg ser det så kommer man fort til kort med 3 meter barduner. 

For lange barduner er jo bedre (hvis ikke vekt og pakkvolum er helt avgjørende) men da blir det fort mer knot med å knyte fast tarpen etc. 

Nå har jeg som nevnt veldig liten/ingen erfaring med tarplivet, men personlig ser jeg for meg 6 meter lange barduner som standardoppsett. Men jeg kan selvsagt ta feil... selv om det ikke finnes noe fasit her... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer veldig an på hva du skal benytte tarpen til. Som "vanlig tarp" der man benytter tarp i steden for f.eks telt eller i kombinasjon med telt så bruker jeg ikke spesielt lange barduner, men dersom jeg bruker den over hengekøya er det ofte jeg har behov for vesentlig lengre barduner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (1 minutt siden):

Det kommer veldig an på hva du skal benytte tarpen til. Som "vanlig tarp" der man benytter tarp i steden for f.eks telt eller i kombinasjon med telt så bruker jeg ikke spesielt lange barduner, men dersom jeg bruker den over hengekøya er det ofte jeg har behov for vesentlig lengre barduner.

Godt poeng.

Ja, jeg har i hovedsak tengt til å bruke tarpen over telt og eller som "tak" som jeg eller flere kan sitte under og fyre bål når det regner etc. Det krever i hovedsak en "ridged line" og ofte 3-4 lange bardunet for å feste taket forran. Bak så kan man jo feste i bakken og der kreves det kanskje ikke så lange barduner... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez skrev (1 time siden):

Godt poeng.

Ja, jeg har i hovedsak tengt til å bruke tarpen over telt og eller som "tak" som jeg eller flere kan sitte under og fyre bål når det regner etc. Det krever i hovedsak en "ridged line" og ofte 3-4 lange bardunet for å feste taket forran. Bak så kan man jo feste i bakken og der kreves det kanskje ikke så lange barduner... 

Til bruken du skisserer der så klarer jeg meg normalt innenfor 3 meter på barduene
 

Hegn Tarp by Revir Oslo


image.png.2c92ded7e4f0ace5ba20d02cd81ae19a.png


 

Til hengekøyebruk må jeg ofte opp i det dobbelte av lengden.

image.thumb.png.9da58daa52dfbe707588c7aa113a4551.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er mange måter og gjøre ting på. Helt klart. Jeg tenker jeg må prøve og feile litt. Jeg ønsker no trolig tarpen min litt høyere enn de øverste bildene. Det nederste bildet er den høyden jeg ser for meg tarpen skal være over bakken. 

Da skrev du at du måtte doble lengden. Det blir 6 meter. Lager jeg dem da på feks. 8 meter er jeg nok innafor i de aller fleste situasjoner. Så kan jeg heller kappe av tauet en bit hvis det viser seg at jeg ikke trenger feks. 8 meter barduner. 

Uansett bedre å kappe av, enn å skjøte på. Mener jeg da... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viste hengekøyeeksempelet viser ikke forholdene der man trenger lengst barduner. Det er rypisk "godværsrigging" i skrått terreng som gjør at man trenger lange barduner. Jeg tror jeg har ca 6 meter barduner på tarpen, men det hender selvsagt at man må forlenge  med en ekstra bardun eller taustump noen få ganger i sesongen fordi man plutselig henger i en skråning eller det er langt til neste tre osv.... Tipper 6 meter dekker 90%+ av bruken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (9 minutter siden):

Det viste hengekøyeeksempelet viser ikke forholdene der man trenger lengst barduner. Det er rypisk "godværsrigging" i skrått terreng som gjør at man trenger lange barduner. Jeg tror jeg har ca 6 meter barduner på tarpen, men det hender selvsagt at man må forlenge  med en ekstra bardun eller taustump noen få ganger i sesongen fordi man plutselig henger i en skråning eller det er langt til neste tre osv.... Tipper 6 meter dekker 90%+ av bruken...

Okay.. ut fra hva du skriver, så kan det virke som om 8 meter burde være innafor i 99% av tillfellene. Om bardunene er for lange har jo ingen annen betydning nn at man får litt til overs. :)

Uansett artig å se andres løsninger. Det er av andre man som oftest får ideer :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ole_brum skrev (På 6.5.2024 den 9.18):

Jeg bruker små karabinere når jeg skal skjøte barduner fordi det er enkelt :) Jeg har vel også brukt båtmannsknop tidligere, men her er andre bedre enn meg. https://www.speidersport.no/turtips/knuter/slik-lager-du-båtmannsknop

IMG_8214.jpeg

Jeg får bardunene i posten i dag og har et spørsmål angående disse strammerne du bruker. Jeg anntar at disse vanlige dingsene med tre hull fungerer på samme måte som de du bruker? Disse har jeg nemlig mange av... 

Det virker jo veldig enkelt å bruke slike strammere med tarp. Man knyter det passe stramt til treet og strammer til med å dra i denne strammeren som da glir fint gjennom kroken. Jeg anntar at den taulengden man bruker på og stramme blir spart inn i andre enden da man slipper å lage ytterligere strammeoppsett med knuter etc.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg laget ferdig bardunene. Jeg har 12 festepunkter på tarpen og her har jeg laget 10 barduner med "stainless steel" karabinkroker og strammere. Det sorte er "ridged line" tauet og de gule er prozak løkker for stramming og for å henge opp ting etc. 

Det sorte tauet er Paracord 750, det gule er Paracord 275 og bardunene er Paracord 550. 8 av dem er på 8 meter og to av dem er på 5 meter. Det sorte tauet er 30 meter langt. Foreløpig har jeg ikke planer om å korte ned dette, selv om det sikkert er alt for langt.... 

IMG_0544.thumb.jpeg.9e3365fe3ec141ecba6ded193522a90c.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez skrev (8 timer siden):

Jeg får bardunene i posten i dag og har et spørsmål angående disse strammerne du bruker. Jeg anntar at disse vanlige dingsene med tre hull fungerer på samme måte som de du bruker? Disse har jeg nemlig mange av... 

Det virker jo veldig enkelt å bruke slike strammere med tarp. Man knyter det passe stramt til treet og strammer til med å dra i denne strammeren som da glir fint gjennom kroken. Jeg anntar at den taulengden man bruker på og stramme blir spart inn i andre enden da man slipper å lage ytterligere strammeoppsett med knuter etc.

 

Det finnes mange ulike bardunstrammere. Hvilke du skal bruke kommer an på smak og hva som passer bardunen du bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ole_brum skrev (36 minutter siden):

Det finnes mange ulike bardunstrammere. Hvilke du skal bruke kommer an på smak og hva som passer bardunen du bruker.

Ja, jeg vet. Men jeg brukte noen jeg hadde fra før. Dem fungerer vel i praksis på samme måte de fleste av dem, selv om dem har litt dorskjellig utforming. Dem er jo lette og bytte ut uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laget meg noen fler barduner i går som skal brukes der tarpen skal festes mot bakken til teltplugger etc. disse er 3 meter lange. Jeg tar bare karabinkroken fra en av de andre bardunene jeg har hvis jeg bruker disse. 

IMG_0566.thumb.jpeg.a92d5e4989caf303b866ba2791919cea.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 meter "ridge line" synes jeg kanskje var litt voldsomt, så jeg delte den i to og fikk to ridge line's på 15 meter. 

Jeg har også laget slike prosak knuter og hengt 6 stk. slike på. To av dem brukes åpenbart til å stramme tarpen, å de andre skyves under tarpen. Disse kan man da henge ting i eller bruke til andre ting. 

prosak.thumb.JPG.bd131504e5a00cfdcf5ca39d4950681b.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.