Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpe fiskestang for førstegang.


PhiFish96

Anbefalte innlegg

Ikke i utgangspunktet når senen er ny, men husk at det går med sene til knuter og vas (!).

Multifilament fliser seg opp mot feks stein. Derfor kan det være lurt å kappe av den ytterste meteren med jevne mellomrom, for å beholde bruddstyrken.

Jeg ville lagt på all multien du kjøper. Vet ikke om jeg har sett kortere enn 120 meter (Sufix 832).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 hour ago, PhiFish96 said:

Trenger man egentlig noen gang mer en 150m sene til elv og innlandsfiske?

 

50m mono som backing og 100m multi

Du bør fylle snellen for å få best mulig kasteavstander og minst problemer. Så få på hver eneste meter med multi.

 

Og grunnen til at man trenger mer er at man av og til mister en del, hvis du får en vindknute 70 meter in på sena er ofte eneste alternativ å kutte av alt sammen.

Så hvis du starter sesongen med 300m multi kan du fort være tom før året er omme. Men da går mye på erfaring. Vindknuter kan unngås med god teknikk.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører forøvrig 300m multi på mine mest brukte stenger, selv om jeg ikke hadde noen vindknuter i fjor har jeg opplevd å miste over 90 meter line på et enkelt kast. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, da vurderer jeg ta av litt mono, har vel nesten 60 meter backing, og heller fylle på med masse multi.

Om backing mest er til fyll og for å få multi til å sitte bedre, er det egentlig vits å ha mye lenger en 20-30 meter backing? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, PhiFish96 said:

Okey, da vurderer jeg ta av litt mono, har vel nesten 60 meter backing, og heller fylle på med masse multi.

Om backing mest er til fyll og for å få multi til å sitte bedre, er det egentlig vits å ha mye lenger en 20-30 meter backing? 

 

Backing handler om å ha riktig mengde snøre, for lite og du mister kasteavstand, for mye og du får krøll.

image.png.1c2b6cce0d5a3d0c4ec29e2efe6a3f18.png

Dette er for lite.

 

image.png.8221c75cda4073f1caf7618a3ffb3e4c.png

Dette er for mye

 

image.png.d2bcfc4c52bad2a1cb8c8b0362fac2f3.pngDette er passelig, men jeg liker å ha akkurat litt mer enn det du ser på bildet.

 

Med riktig mengde backing kommer du akkurat rett ut, slik at snøret legger seg ca 1mm innenfor kanten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PhiFish96 skrev (På 9.5.2024 den 23.37):

Trenger man egentlig noen gang mer en 150m sene til elv og innlandsfiske?

 

50m mono som backing og 100m multi

Sjelden!

Men så kommer det an på hva man fisker etter og med hva.

Men så er det slik at det uansett er den fordel om snella er skikkelig fylt opp. Og da får man gjerne på noen meter ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk testa nye fiskestanga i går, funka som bare det👍

Har dere noe tips til hvordan man burde fiske i elv med sterk strøm og grumsete vann?

Mark og dupp funker dårlig, og fikk rett og slett ikke mark og søkke ned til bunn ved bunnmeite.

Prøvde meg med sluk også, er det noen ‘’regler’’ på farge valg av sluk i brunt og grusomste vann? 
 

Tenkte kanskje kjøpe meg jigg og noen jigghoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PhiFish96 skrev (1 time siden):

Fikk testa nye fiskestanga i går, funka som bare det👍

Har dere noe tips til hvordan man burde fiske i elv med sterk strøm og grumsete vann?

Mark og dupp funker dårlig, og fikk rett og slett ikke mark og søkke ned til bunn ved bunnmeite.

Prøvde meg med sluk også, er det noen ‘’regler’’ på farge valg av sluk i brunt og grusomste vann? 
 

Tenkte kanskje kjøpe meg jigg og noen jigghoder.

Fisken er heller ikk glad i strerk strøm og grumsete vann, så fisk der det er roligere og klart vann...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/14/2024 at 12:39 PM, PhiFish96 said:

Fikk testa nye fiskestanga i går, funka som bare det👍

Har dere noe tips til hvordan man burde fiske i elv med sterk strøm og grumsete vann?

Mark og dupp funker dårlig, og fikk rett og slett ikke mark og søkke ned til bunn ved bunnmeite.

Prøvde meg med sluk også, er det noen ‘’regler’’ på farge valg av sluk i brunt og grusomste vann? 
 

Tenkte kanskje kjøpe meg jigg og noen jigghoder.

 

Ikke tenk så mye på regler, den eneste regelen jeg faktisk tenker på er at jeg bruker kopper i solskinn og sølv når det er overskyet men selv den brytes ofte. :) Til grumsete vann finnes det mye rart du kan prøve, men et godt tips er Firetiger mønstre eller sterke farger i kombinasjon med blanke farger, feks rød + sølv. Mange liker også svart med gule prikker.

 

Når det kommer til å fiske i elv med sterk strøm og grumsete vann så må du da lete etter områdene hvor vannet går fra raskt til sakte. Fisken liker å sitte i det rolige vannet mens den observerer det raske vannet for å se om det kommer mat. Så feks der elven renner inn i en kulp er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PhiFish96 skrev (På 14.5.2024 den 12.39):

Fikk testa nye fiskestanga i går, funka som bare det👍

Har dere noe tips til hvordan man burde fiske i elv med sterk strøm og grumsete vann?

Mark og dupp funker dårlig, og fikk rett og slett ikke mark og søkke ned til bunn ved bunnmeite.

Prøvde meg med sluk også, er det noen ‘’regler’’ på farge valg av sluk i brunt og grusomste vann? 
 

Tenkte kanskje kjøpe meg jigg og noen jigghoder.

Sterk strøm er jo et relativt begrep. Noen steder er det for sterkt til å fiske, men jeg har fått en del fin fisk i strøm som andre lar være å prøve. Farten på vannet er ikke nødvendigvis den samme i øvre vannlag som nede ved bunnen. Steiner og groper på bunnen gjør at vannet kan lage rolige lommer for fisken. Se etter steder hvor strømmen «bøyer av» eller lager hvirvler. Det kan bety at det er en stein under vannet som kan lage en rolig lomme hvor fisken kan stå. Når jeg vil fiske dypt i strømmende vann kaster jeg gjerne skrått oppstrøms og sveiver ganske raskt. Det kan være effektivt, og sluken kommer dypere enn når man kaster nedstrøms. Tar man først fisk på denne måten er det ofte ganske ville hogg, for de må reagere raskt når sluken/agnet feier forbi. Når man fisker i stille vann driver man effektivt fiske i de fleste av de 30-50 meterne man har kastet. I elv med sterk strøm er det kanskje bare 2-5 meter som er effektivt fiske. Da gjelder det å lese strømmen for å finne fiskens mulige standplasser, og beregne kastet slik at sluken har kommet ned når den passerer det viktigste strekket. 
Vi har jo ikke så mange elver her til lands som har grumsete vann permanent, men i tider med flom blir det ofte lite sikt. Jeg bruker gjerne spinnere under sånne forhold. Har ikke vitenskapelig belegg for det, men jeg innbiller meg at lyden/vibrasjonen gjør at fisken oppdager spinneren lettere enn en vanlig sluk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.