Gå til innhold
  • Bli medlem

Åsnes Breidablikk eller Finnmark?


Dufus

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal skaffe meg nye fjellski, og er usikker på hva jeg skal velge. De vil primært bli brukt i relativt åpent fjellandskap, både i og utenfor oppkjørt løype. De trenger ikke passe i skisporene. Ønsker gode svingegenskaper. Går for det meste med lett oppakning/dagstursekk, unntaksvis med pulk. Åpen for andre skialternativer også. Må være uten stålkant, da jeg snørekjører med hunder. 
 

Hvilke ski og hvilken binding ville dere gått for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har breidablikk med bc magnum og et par med Explore. Skiene er brede type ingstad og combat. Explore har jeg hatt i 2 sesonger, bc noe lengre. Spor er ikke ikke utelukket da du kommer nedi med litt motstand. Null feste sidelengs på skare og is uten stålkant. Explore er gode når du får dem på. Sliter fortsatt med å trø inn i bindingen og bruker litt tid på dette. Men når de sitter er de gode og har ikke fallt av når jeg går. Når jeg trår inn og vrir hele foten så får jeg på Skiene etterhvert. Men de faller av et par ganger før de sitter. On det er sko eller binding vet jeg ikke men det er akkurat nok til at jeg er usikker på hele bindingen om jeg skal stå langt inne på fjellet. En fordel med explore systemet er sålen på skoene. Den er som vanlige sko og nesten behagelig å gå på uten ski.

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har begge parene og bruker begge jevnlig. Til ditt bruk hadde jeg helt en knapp mot Breidablikk, spesielt siden du vil ha gode svingegenskaper og det ikke er nødvendig at de går i sporene. Men Finnmark er på ingen måte dårlige å svinge med eller dårlige.

Breidablikk

+ Gode svingegenskaper

+ Bærer litt bedre i løssnø

- For store for spor

- Litt tunge

- Ikke noe særlig spenn, så går ikke like fort på flat vidde eller i spor for den saks skyld

 

Finnmark

+ Går i spor

+ Litt spenn, går definitivt raskere på disse når føret tillater. Spenn gjør også at smurning holder seg lengre

+ Lette

- Flyter litt dårligere i løssnø, men hjelper mye med rocker (tuppen foran bøyer opp tidlig) så man lettere flyter oppå snøen

- Litt mer ustø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torese skrev (10 timer siden):

Har breidablikk med bc magnum og et par med Explore. Skiene er brede type ingstad og combat. Explore har jeg hatt i 2 sesonger, bc noe lengre. Spor er ikke ikke utelukket da du kommer nedi med litt motstand. Null feste sidelengs på skare og is uten stålkant. Explore er gode når du får dem på. Sliter fortsatt med å trø inn i bindingen og bruker litt tid på dette. Men når de sitter er de gode og har ikke fallt av når jeg går. Når jeg trår inn og vrir hele foten så får jeg på Skiene etterhvert. Men de faller av et par ganger før de sitter. On det er sko eller binding vet jeg ikke men det er akkurat nok til at jeg er usikker på hele bindingen om jeg skal stå langt inne på fjellet. En fordel med explore systemet er sålen på skoene. Den er som vanlige sko og nesten behagelig å gå på uten ski.

Tore

Takk for svar! Må se litt mer på de to ulike bindingene, og kanskje lurt å prøve sko også for å få en følelse av hvordan de er på foten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

foroll skrev (9 timer siden):

Hei, jeg har begge parene og bruker begge jevnlig. Til ditt bruk hadde jeg helt en knapp mot Breidablikk, spesielt siden du vil ha gode svingegenskaper og det ikke er nødvendig at de går i sporene. Men Finnmark er på ingen måte dårlige å svinge med eller dårlige.

Breidablikk

+ Gode svingegenskaper

+ Bærer litt bedre i løssnø

- For store for spor

- Litt tunge

- Ikke noe særlig spenn, så går ikke like fort på flat vidde eller i spor for den saks skyld

 

Finnmark

+ Går i spor

+ Litt spenn, går definitivt raskere på disse når føret tillater. Spenn gjør også at smurning holder seg lengre

+ Lette

- Flyter litt dårligere i løssnø, men hjelper mye med rocker (tuppen foran bøyer opp tidlig) så man lettere flyter oppå snøen

- Litt mer ustø

Takk for svar! Kan høres ut som breidablikk kanskje blir riktig for meg da, ja. Hvordan vil du si de er på hardt føre, spesielt med tanke på svingegenskaper og kantgrep?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nedover føler jeg at jeg har bedre kontroll med Breidablikk hvis jeg skrenser. I motbakker opplever jeg det litt motsatt. Fordi Finnmark har mindre innsving er det lettere å få stor kontaktflate med kanten om man går på skrå opp en bakke. 

Jeg hadde holdt en knapp på Breidablikk til ditt bruk, men begge er knallgode ski og blir ikke feil!

17120794390404996358200035959838.jpg

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.