Gå til innhold
  • Bli medlem

Åsnes Nansen Waxless eller Åsnes Gamme?


Anbefalte innlegg

Annonse
jaknudsen skrev (3 minutter siden):

Hva er formålet med aluteip her?

Egentlig mest for pynt ;) 

Men jeg lå merke til at skruene under den intakte rottefellateipen var mindre korrodert enn skruene under teipen som ikke var tett. Så da tok jeg ny teip på, kanskje skruene korroderer mindre.

Jeg kunne ha brukt noe annen teip, men denne er vanntett og holder bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt inn på fordeler med waxless igjen: På tur i går var det ordentlig våt og drit snø som klabbet opp fellene skikkelig. Det viser seg å være da waxless skinner som best. Fellene ble dratt av og jeg gikk ca 15 km i stigende terreng resten av dagen uten noe under skia. Litt tungt i enkelte bakker hvor festet slapp litt, men bedre enn å gå med store klumper på fellene hele dagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Brukt skiene 3 turer nå.

1: I slalombakken i går på påskeføre. Gøy å kjøre telemark, men litt slitsomt i lengden.

2: Siden jeg hadde så god selvtillit etter telemarkssvinger i slalombakken tok jeg de med på en topptur. Med bristende skare over 10-15 cm tung nysnø ble det selvsagt komplett umulig å svinge og styre farten. Og siden det er kupert terreng med hauger, bekkedaler og skog, ble det «survival mode» hele veien. Kun i solvendte hellinger hvor solen hadde myket opp skaren var det mulig å svinge. Kortfellene grep også ganske dårlig siden det var løst under skaren, så armene fikk kjørt seg skikkelig. Savnet randoskiene noe sinnsykt, både på vei opp og ned.

3: I dag var jeg en tur i langrenndløypen og i ganske flatt terreng utenfor løypene. Overflaten var slush-aktig, og det smørefrie belegget kom virkelig til sin rett!

Gliden nedover ble lite redusert av smørefritt belegg, så jeg ser egentlig bare fordeler med smørefritt belegg på fjellski. Helt topp å ha ett «ekstra verktøy» å bruke når man er på skitur, og slippe evt. smurning for å få den gode flyte  uten feller.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.