Gå til innhold
  • Bli medlem

Vindmøllepark i Skjerstad


Tjohansen

Anbefalte innlegg

13. februar ble det kjent at Nordic Wind ønsker å bygge en av Norges største vindmølleparker i gamle Skjerstad kommune (senere innlemmet i Bodø). 
 

IMG_2018.thumb.png.698b605425ea96730798a8f18bef6878.png

Dette innebærer nedbygging av enorme områder med vakker natur som er viktig for vilt og beitedyr. Områdene er kjent for fantastisk fiske, og grenser også opp mot noen av områdets fineste og populære fjelltopper som Børvasstindene og Lurfjellet. 
 

Mange mener at utbygging av vindkraft er nødvendig for gjennomføringen av det grønne skiftet. Til de som mener dette vil jeg minne om FN sin rangering av de største truslene mot livet på jorden: 1. Tap av natur, 2. Utnyttelse av natur, 3. Klimaendringer. Nordland har dessuten et kraftoverskudd på over 7 twh, ifølge flere kilder.

Jeg håper at dette vil engasjere dette forumet og at så mange som mulig vil signere dette oppropet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Tjohansen skrev (8 minutter siden):

13. februar ble det kjent at Nordic Wind ønsker å bygge en av Norges største vindmølleparker i gamle Skjerstad kommune (senere innlemmet i Bodø). 
 

IMG_2018.thumb.png.698b605425ea96730798a8f18bef6878.png

Dette innebærer nedbygging av enorme områder med vakker natur som er viktig for vilt og beitedyr. Områdene er kjent for fantastisk fiske, og grenser også opp mot noen av områdets fineste og populære fjelltopper som Børvasstindene og Lurfjellet. 
 

Mange mener at utbygging av vindkraft er nødvendig for gjennomføringen av det grønne skiftet. Til de som mener dette vil jeg minne om FN sin rangering av de største truslene mot livet på jorden: 1. Tap av natur, 2. Utnyttelse av natur, 3. Klimaendringer. Nordland har dessuten et kraftoverskudd på over 7 twh, ifølge flere kilder.

Jeg håper at dette vil engasjere dette forumet og at så mange som mulig vil signere dette oppropet.

Signert! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familien til madammen har hytte ved Krokvatn. Litt vanskelig å se på kartet i trådstart, men det blir mer eller mindre omkranset av vindturbiner.

Screenshot_20240224_221835_Chrome.jpg.9eee4d2a54f68c77c8437703131c4df1.jpg

Jeg tror ikke vindkraft har nubbesjans i disse områdene. Det er svært viktige vinterbeiter for Saltfjellet reinbeitedistrikt. Det er svært populære friluftsområder. Og det er allerede stooor motstand mot disse. 

En annen ting som man bør engasjere seg i, er dette dolomittuttaket på Ljøsenhammeren til SMA: https://xn--bodposten-n8a.no/onsker-fortgang-i-konsesjonssak-i-bodo/

Hvorfor? Disse sakene har en sammenheng. En konsensjon til dolomittbrudd vil brukes som et argument av Nordic Wind. De sier allerede at vindkraft ikke vil ha noen effekt på reindrift fordi det er planlagt dolomittbrudd i trekkveien til vinterbeitene, og ar vindkraft derfor ikke vil påvirke vinterbeitene.

Endret av ingen87
  • Liker 2
  • Takk 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (10 timer siden):

En annen ting som man bør engasjere seg i, er dette dolomittuttaket på Ljøsenhammeren til SMA: https://xn--bodposten-n8a.no/onsker-fortgang-i-konsesjonssak-i-bodo/

Takk for dette og innsikten din. Dette er også svært viktig å markere motstand mot. 

Jeg håper virkelig vindkraftsforlaget blir sablet ned, som du sier. Det er et forferdelig scenario og grusomt å se for seg hvordan de mest kjente fjellene i regionen kommer til å bli seende ut. Og de kommer til å bli særdeles synlige fra alle andre fjellområder i mange mils omkrets. Selv er jeg veldig glad i området rundt Ljøsenhammeren, det er et nydelig kulturlandskap. 

Det er også helt utrolig hvis Bodø kommune innlemmer en slik juvel av en kommune og svarer med å gjøre alt som ikke er en del av en nasjonalpark til en industripark. Det er imidlertid ikke god å si hva ordføreren kan finne på.

Det er viktig å markere en sterk motstand allerede nå, for med en gang det gis grønt lys for konsekvensutredning ruller ballen og blir mye vanskeligere å stoppe.  Konsekvensutredninger er som NRK i senere tid har vist ofte av svært tvilsom faglig kvalitet.

Til slutt vil jeg takke de av dere som har signert oppropet. Dette er jo et fjellforum og våre fjell og natur er under angrep. 

Endret av Tjohansen
La til link
  • Liker 1
  • Takk 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Litt surt vær  dårlig sikt og tidvis snøstorm på toppen, men mange folk fant veien til Nydalsheia idag. Vi hadde med oss 7 åringen opp til toppen, og kom defor ikke fram før etter at folk hadde begynt å dra ned. Det var rundt 50 stk på toppen.

Her er vi på tur opp, akkurat i det været lysnet noen minutter.

20240324_123135.thumb.jpg.5095e965a343a8e1c414af724cbeb82f.jpg

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokhylla skrev (På 1.3.2024 den 8.09):

https://www.an.no/torpederer-de-svenske-planene-de-bor-reise-videre/s/5-4-1919731
 

Heldigvis er også Bodø Kommune som sp mange av grunneierne i mot planene👏🏻 Det trekkes blant annet frem at de ikke en gang har snakket med lokale reinsriftsutøvere i området. 

Nå får ikke jeg lest lenken, men jeg har inntrykk av at dette er typisk for måten vindkraftselskapene jobber. De ser på områdene som har mye vind og stort potensial for inntjening, og lanserer noen foreløpige planer som følere på om de vil møte stor motstand og mange hindringer. 
Det er viktig med kraftig lokalt engasjement tidlig i prosessen. 

Det som er uforståelig i prosessen med å skaffe mer fornybar kraft er at Staten ikke er villig til å gjøre noe med skattereglene knyttet til oppgradering av eksisterende vannmagasiner. Det er den lavest hengende frukten av alle. I stedet legges insentivene i prosjekter som ødelegger mer natur og gjør det enda vanskeligere for reindrifta. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (På 24.3.2024 den 17.08):

Litt surt vær  dårlig sikt og tidvis snøstorm på toppen, men mange folk fant veien til Nydalsheia idag. Vi hadde med oss 7 åringen opp til toppen, og kom defor ikke fram før etter at folk hadde begynt å dra ned. Det var rundt 50 stk på toppen.

Her er vi på tur opp, akkurat i det været lysnet noen minutter.

20240324_123135.thumb.jpg.5095e965a343a8e1c414af724cbeb82f.jpg

 

Dette er helt topp! :) Ja hørte det ble litt dårlig vær. Selv kom jeg meg ikke nordover nå i påska dessverre. 
 

Jeg tok forresten opp dolomitt-saken med lederne av gruppa mot vindkraft og jeg vet det har blitt nevnt i flere kronikker og møter allerede. Vet ikke om det blir et eget opprop men. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.