Gå til innhold
  • Bli medlem

Silpoly tarp | 3x2,9 | cat cut


ole_brum

Anbefalte innlegg

Her kommer siste iterasjon av Aust-tarpen min. Denne gangen gikk jeg for sandfarget silpoly. Det oppleves ganske likt som silnylon når man syr, og jeg har god erfaring med å bruke Rasant 75-tråd i kombinasjon med en 90/14-nål. Dette er en bomullstråd med polyesterkjerne som trutner og blir «vanntett» når den blir våt, slik at man sjeldent trenger sømforsegling. I tillegg har jeg erfart at en teflonfot på symaskinen gir mindre friksjon og eliminerer forskyving av de to panelene når de sys sammen langs midtsømmen. 

Denne har 23 bardunfester slik at den kan settes opp på utallige vis, blant som på bildene under. Forsterkningsstoffet til bardunene midt på panelene ligger på utsiden slik at man kan sømforsegle fra innsiden om man ønsker. Bardunene er 3 m x 1,7 mm dyneema/polyester. Jeg valgte å legge til o-ringer til bardunfestene for å minimere slitasje på båndet, og for at bardunene skal gli lettere. De kan også brukes i kombinasjon med en gåstav for å løfte tarpen. Vekten landet på 500 g alt inkludert.

Kom gjerne med tilbakemelding på hva dere synes, og ikke minst hva dere ser etter i en tarp. 

 

IMG_8023.jpeg

IMG_8024.jpeg

IMG_8017.jpeg

IMG_8008.jpeg

IMG_8028.jpeg

IMG_8030.jpeg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den tarpen jeg har brukt mest er helt klart Warbonnet Outdoors minifly. Primært til hengekøyebruk, men også uten køye. Passe lang, lett, flere festepunkt og med endestykker som kan lukke litt i kortendene. Skulle av og til ønske at jeg hadde kjøpt storebroren Thunderfly for å få litt mer rom på siden av køya når jeg går ut/inn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ost skrev (7 minutter siden):

Den tarpen jeg har brukt mest er helt klart Warbonnet Outdoors minifly. Primært til hengekøyebruk, men også uten køye. Passe lang, lett, flere festepunkt og med endestykker som kan lukke litt i kortendene. Skulle av og til ønske at jeg hadde kjøpt storebroren Thunderfly for å få litt mer rom på siden av køya når jeg går ut/inn. 

Ettersom denne tarpen har endestykker/flapper - hvordan er det sette den opp på andre måter enn en A-frame? Og hva slags bardunstrammere har den?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle bardunene er ettermontert av meg, tror jeg brukte 2mm tråd. 

Ikke noe spesielt å montere i A-format, annet enn at jeg har en ekstra bardun i hjørnene av endestykkene som jeg trekker ned mot bakken/lenger ned på stammen hvis jeg har festet den i et tre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig kult - igjen! Ser ut som du vet hva du gjør :)

Er det noen spesiell grunn til at du bruker det jeg antar er en Clamcleat*/etc som bardunstrammer, kontra Lineloc** type?

På telt synes jeg o-ring + Clamcleat er overlegent, med justeringsmekanismen mot teltet slik du har gjort. 
På tarp foretrekker jeg derimot en Lineloc-type, for da holder det at jeg strekker ut hånda utenfor tarpen for å stramme/slakke, istedenfor å måtte gå ut i striregnet for å justere Clamcleat’en (som selvfølgelig er akkurat utenfor rekkevidde :) )

*) https://www.adventurexpert.com/product/mini-line-lok-tensioner/

**) Jeg synes disse er fine, selv om det strengt tatt ikke er en Lineloc som sådan: https://www.adventurexpert.com/product/cord-slide-lock/

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

langen skrev (53 minutter siden):

Skikkelig kult - igjen! Ser ut som du vet hva du gjør :)

Er det noen spesiell grunn til at du bruker det jeg antar er en Clamcleat*/etc som bardunstrammer, kontra Lineloc** type?

På telt synes jeg o-ring + Clamcleat er overlegent, med justeringsmekanismen mot teltet slik du har gjort. 
På tarp foretrekker jeg derimot en Lineloc-type, for da holder det at jeg strekker ut hånda utenfor tarpen for å stramme/slakke, istedenfor å måtte gå ut i striregnet for å justere Clamcleat’en (som selvfølgelig er akkurat utenfor rekkevidde :) )

*) https://www.adventurexpert.com/product/mini-line-lok-tensioner/

**) Jeg synes disse er fine, selv om det strengt tatt ikke er en Lineloc som sådan: https://www.adventurexpert.com/product/cord-slide-lock/

 

Jeg har i grunn alltid brukt clamcleat-bardunstrammere og vært veldig fornøyd. De glipper ikke på bardunene, og er greie å bruke med votter (så lenge man ikke slakker den helt inn mot bardunfestet).

Jeg har line locs på en MLD Trailstar og der fungerer det bra. Skal man stramme noe med en kort bardun (feks nærme bakken) er det fint at bardunstrammeren ikke beveger seg. Det du sier med regn er jo et kjempegodt poeng og en grunn til at jeg vil teste det mer! 

Opplever du at line locs griper nok på bardunen slik at du kan stramme tarpen skikkelig? Jeg ser at Yama har en smart måte å feste line locs på slik at man enkelt kan bytte bardunstrammere: https://yamamountaingear.com/pages/tie-outs-guying

Lenke til kommentar
Del på andre sider

langen skrev (13 minutter siden):

Hvis du har mulighet hadde vært interessant å se detaljer av de festene som ikke ligger langs kanten. 👌

Jeg har bare et nærbilde av den forrige tarpen. Her har jeg brukt 40D silnylon på 8x8 cm hvor jeg har brettet inn alle kantene med 1 cm og sydd langs kanten. Denne er sydd fra innsiden, mens tarpen i denne tråden har det på utsiden. Deretter har jeg brukt sikksakk til å feste selve bardunfestet til det forsterkede område :) 

IMG_7889.jpeg

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ole_brum skrev (8 minutter siden):

Opplever du at line locs griper nok på bardunen slik at du kan stramme tarpen skikkelig?

Jeg strammer nok konsekvent et telt (med Clamcleat) mer enn en tarp (med lineloc), så sånn sett er svaret Ja. 
Ingen planer om å bytte ut Clamcleat’ene på vinterteltet for å si det sånn :) 

Hadde dog vært gøy å testet brudd-/holdestyrken til Clamcleat vs Line loc vs den varianten jeg lenker til over…

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.