Gå til innhold
  • Bli medlem

Snø i øst-Jotunheimen?


Busken

Anbefalte innlegg

Annonse

Busken:

Gjengen fra tinderangling.no har fartet litt i øst-Jotunheimen i januar og februar. De har blant annet vært på de toppene du nevner, samt Trollsteinhøene (nord for Glittertind) 24. februar. Bilder og turbeskrivelser på siden deres: http://www.tinderangling.no/turrapport.php

Geirelling:

Da det vanligvis er vestlige vinder som dominerer, vil det også være større sjangs for mer snø hvis man går på Kvitingskjølen fra øst, altså fra Brimi Fjellstue. På sommeren ligger de store fonnene i østvendte hellinger. Men, det kan jo hende snøen er noe annerledes fordelt akkurat nå… :D Ville være rart egentlig, da det gjennom vinteren (og særlig i fjor høst) har vært mange store lavtrykk fra sørvest. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raske svar. Hindsæter skryter av 150 cm snø så forhåpningene er store. Helgen før påske i fjor gikk vi Hindsæter-Austnubben-Stornubben-Austre Nautgardstind-Hindsæter. Dessverre med skiene på sekken hele tiden vi var over 2000 m pga lite snø. Håper på bedre forhold nå. Planlegger å gå Kvitingskjølen fra Brimi Fjellstuggu siden vi skal overnatte i det området.

Er nedkjøringen fra Nautgardstind til Russdalen jevn og bratt nok til at det er verdt å vurdere snowboard og truger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi var på Stornubben 2174 i helgen for en uke siden. Da var det svært mye nysnø nede ved Hindsæter. Dette avtok gradvis på vei oppover mot toppen. Helt øverst var det fortsatt et slags skiføre, men med mye oppstikkende stein sånn som det pleier å være i dette området. Ellers var det storm og lite sikt på toppen, så fikk ikke tatt så mye beskrivende bilder her oppe :D

Jeg vet ikke, men jeg ser for meg at Nautgardstind og snowboard kan bli litt pes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har gått på denne toppen noen ganger både sommer og vinter, og en gang hadde jeg med slalåmski og slalåmstøvler i sekken (!). Dette var på midten av 80-tallet. Mener å huske at det var en vinterferie. Mot toppen er det ordentlig bratt og fin helling ned mot Russdalen, dette gjelder spesielt de øverste 500 høydemetrene. Problemet er at dette området naturligvis også er mest utsatt for vind, som kan gjøre føret hardt og snøen veldig sammenpakket. Når det er sagt er det visstnok veldig mye snø i området i år så man kan være heldig å oppleve pudder-tendenser. Min tur med slalåmski var veldig pes, føret var beinhardt og vi var veldig slitne etter en tung og utrent tur opp. Så vi fikk liten glede ut av den nedturen. Men men: Et snowboard er noe lettere og ikke fullt så avhengig av dyp pudder for gode løssnøopplevelser så det kan være verdt forsøket. Men tenkter du å la ski, staver og bindinger stå igjen nede ved Russa eller lignende, og bestige på truger derfra? Da bør trugene være gode. Vil gjerne ha rapport! Skal til området i påsken og et par helger etter det igjen. Denne siste gangen skal jeg reise uten barn og regner med å satse på en topptur eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.