Gå til innhold
  • Bli medlem

Slark i knivslira


zimwalker

Anbefalte innlegg

Ute på tur oppdaget jeg på en litt skremmende måte at det var vel mye slark i knivslira.

Hadde slått opp teltet (Niak) da det begynte å styrtregne. Krøp inn i teltet på alle fire, for så å skulle snu meg rundt på rompa for å ta av meg fjellstøvlene. Føttene var fortsatt på utsiden av døra. Men akkurat da jeg krøp inn på alle fire hørte jeg en "thump" lyd". Kikket ned under meg og så at like under hofta/magen stod kniven på høykant - med den spisse enden pekende opp mot meg. Den sto bare slik et lite sekund , nok til at jeg fikk se det, før den "la seg på siden". Men det var nok til at jeg fikk høy puls ja - med tanke på hva som kunne ha skjedd når jeg skulle snu meg rundt.

Normalt tar jeg av meg kniv og andre ting jeg måtte ha i beltet - før jeg kryper i teltet. Men nå regnet det hardt - så da ville jeg jo fort i ly.

Våt-forming(*) av slira får vente til jeg er hjemme, tenkte jeg, så enten så putter jeg kniven i sekken, eller ... .

Løsningen ble en kile fra naturen, hvorpå kniven satt som "støpt" i slira resten av turen.

Knivisliremednaturligkile.thumb.jpg.27eb8e77705bb08a1fd7d2cfa7b8207f.jpg

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bra at det endte godt. Mys som kunne ha skjedd feil her, alt fra kniv liggende i naturen til å kutte opp deg eller teltet.

Men det var brukt veldig raust med lær på den slira?

Ser for meg at kniven fort kan løsne igjen, etter at slira er formet på nytt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (7 timer siden):

Men det var brukt veldig raust med lær på den slira?

Du sier noe der ja. Er nok Brisa som forsøker å holde seg med et ikke alt for stort utvalg lærslirer - som de trolig tilpasser til den enkelte knivmodell - sånn omtrentlig (se for eks bildet jeg posta, sømmen som følger bladformen)

sofasliter skrev (7 timer siden):

Ser for meg at kniven fort kan løsne igjen, etter at slira er formet på nytt.

Det kan den nok ja. Men.... da  finnes det alltids en pinne til der ute :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger er det best med slirekniv i beltet, men veldig ofte foretrekker jeg en foldekniv i lommen og (evt.) en slirekniv i/på sekken. Spesielt på telttur.

Ikke dermed sagt at dette er noe en bør forvente eller godta. Her ville jeg gått for en ny slire, selvlaget eller av noen andre. En så løs slire vil påvirke bruksgleden og i verste fall føre til at den blir valgt bort til fordel for andre alternativ og bli degradert til skuffefyll hjemme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (1 time siden):

En så løs slire vil påvirke bruksgleden og i verste fall føre til at den blir valgt bort til fordel for andre alternativ og bli degradert til skuffefyll hjemme.

Generelt godt poeng det der, noe å tenke på. Er ikke bare kniven som skal ligge godt i hånda, den bør også sitte godt i slira.

Her i gården har jeg så mange kniver at "byttelåning" av slirer ikke er et ukjent fenomen. :-) Har ikke våt-formet omtalte slira enda, den ligger nå der med en kniv og en pinne i seg, men har alt prøvd et par andre kandidater som sitter godt. Ingen fare for at denne kniven (som jeg liker svært godt) skal bli liggende hjemme nei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et alternativ hvis ikke våt-forming hjelper, kan det kanskje hjelpe å få sydd en ekstra søm parallelt på innsiden med den som går oppover mot åpningen av slira?


Når jeg leste overskriften på emnet, trodde jeg det var en Fredags-grovis som skulle komme..  :P 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.