Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Annonse

Morsomt å se slike poster! Mer av sånt innhold, det er gøy 😁

Et kjapt spørsmål; hvor lang liggelengde vil man ha i praksis dersom soveposen ikke skal ta borti i verken hode- eller fotenden, i og med at endeveggene skråner litt innover (pluss at sideveggene gjør det)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerende.

 

Men må spørre, hvor mye kostet det å lage?

Hvor mye tid gikk med?

 

Og hva er fordelen kontra ferdige produkter på markedet som feks X Mid?

 

En fordel blir vel rett og slett bedre plass rundt soveplass men skjermer det like godt for været?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måssåbjønn skrev (3 timer siden):

Morsomt å se slike poster! Mer av sånt innhold, det er gøy 😁

Et kjapt spørsmål; hvor lang liggelengde vil man ha i praksis dersom soveposen ikke skal ta borti i verken hode- eller fotenden, i og med at endeveggene skråner litt innover (pluss at sideveggene gjør det)?

Så hyggelig at dette slår an, jeg har allerede laget mer som kommer snart. 

Det er et godt spørsmål. Intensjon min var aldri at bviyen ikke skulle komme borti soveposen, og det er det sjelden med en bivy bag. Når det er sagt ligger jeg på 1,83 med grei klaring til veggene om jeg ligger rolig i denne. Samtidig valgte jeg stoffer som ventilerer bra og det blir i tillegg mindre kondens ved at man bruker en tarp og ikke et telt. Jeg har ikke hatt problemer med kondens så langt i sommer.
 

Gabs88 skrev (54 minutter siden):

Imponerende.

 

Men må spørre, hvor mye kostet det å lage?

Hvor mye tid gikk med?

 

Og hva er fordelen kontra ferdige produkter på markedet som feks X Mid?

 

En fordel blir vel rett og slett bedre plass rundt soveplass men skjermer det like godt for været?

Materialene til bivy bagen kostet ca 600-700,- uten frakt. Designet med badekargulv og skrå begge viste seg å være ganske komplisert med franske sømmer, jeg anslår jeg brukte 6 timer. Den neste jeg kommer til å poste her er mye enklere i designet og sannsynligvis like bra. 

En bivy bag vil aldri gi like mye skjerming som et telt. Man bruker som regel en tarp, så det eneste som blokkerer vind er stoffet i bivyen. Fordelen er lavere pakkvolum og vekt. Husk at «trekking pole»-telt ikke medregner vekten av stavene og dermed kan ha en kunstig lav vekt. I tillegg får man fordelene med tarp som godt utsyn, man er «nærmere» naturen og den kan settes opp på mange måter. Jeg ser på bivy bagen som et alternativ til telt om man er i skogen og/eller det er ok vær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, ole_brum said:

En bivy bag vil aldri gi like mye skjerming som et telt. Man bruker som regel en tarp, så det eneste som blokkerer vind er stoffet i bivyen. Fordelen er lavere pakkvolum og vekt. Husk at «trekking pole»-telt ikke medregner vekten av stavene og dermed kan ha en kunstig lav vekt. I tillegg får man fordelene med tarp som godt utsyn, man er «nærmere» naturen og den kan settes opp på mange måter. Jeg ser på bivy bagen som et alternativ til telt om man er i skogen og/eller det er ok vær. 

Jo, du har et poeng angående Trekking Pole telt og vekt, har egentlig ikke tenkt på den delen av det så mye ettersom jeg alltid bruker gåstaver selv. Tør knapt å gå uten i de områdene jeg går i.

 

Men for andre som ikke bruker staver til vanlig så vil jo gåstavene være ekstra vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.