Jump to content

Mygg og knott - Voss/Gudvangen nå?

Recommended Posts

Posted

Vi ska på tur naer Gudvangen (Näröyfjorden/Aurlandsfjorden) nå i helga og lurer på hvis det er noen som vet hvis det er mye mygg i dette området nå? Planen er å bruke Bivuac/Soveposetrekk, men hvis det er veldig mye mygg så kanskje planene må endres...

Annonse
Posted (edited)

Veldig varierende, akkurat nå kan du ha ufattelig mye mygg ved et vann på feks 1100 meters høyde og ingenting rundt et annet vann på 1050 meters høyde som ligger et par kilometer unna. Jeg har konstant med meg mygghatt i Sognefjellene for tiden fordi det er så uforutsigbart om det vil bli 0 eller 100000 mygg.

Og høyden sier deg ikke så mye heller, siden forskjellene kan være helt enorme avhengig av hvordan luftstrømmene påvirker temperatur. Feks kan vestsiden av et dalføre være fullstendig dekket av mygg mens østsiden ikke har noe, eller motsatt.

Edited by Gabs88
Posted
18 hours ago, Gabs88 said:

Veldig varierende, akkurat nå kan du ha ufattelig mye mygg ved et vann på feks 1100 meters høyde og ingenting rundt et annet vann på 1050 meters høyde som ligger et par kilometer unna. Jeg har konstant med meg mygghatt i Sognefjellene for tiden fordi det er så uforutsigbart om det vil bli 0 eller 100000 mygg.

Og høyden sier deg ikke så mye heller, siden forskjellene kan være helt enorme avhengig av hvordan luftstrømmene påvirker temperatur. Feks kan vestsiden av et dalføre være fullstendig dekket av mygg mens østsiden ikke har noe, eller motsatt.

Tusen takk. Dette hjelper! Vanskelig å planlegge men godt å vite at det kan hjelpe å flytten også et kort stykke. Men myggnettet er paket.