Gå til innhold
  • Bli medlem

Runde av stålkanter på ski for hundebruk


Lavvosolberg

Anbefalte innlegg

Hei,

Har et par gamle fjellski med stålkanter som jeg ønsker å bruke som "vårski" i fjellet uten å trenge å bry meg om riper etc.
Noen som har erfaring med å runde av stålkanter på ski slik at disse ikke blir er til fare for hundefotene? 
Se for meg å slipe kanten rund med fil og sandpapir etc, men aner ikke om det blir trygt nok, og om skiene da er brukende  etterpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Lavvosolberg skrev (1 time siden):

Hei,

Har et par gamle fjellski med stålkanter som jeg ønsker å bruke som "vårski" i fjellet uten å trenge å bry meg om riper etc.
Noen som har erfaring med å runde av stålkanter på ski slik at disse ikke blir er til fare for hundefotene? 
Se for meg å slipe kanten rund med fil og sandpapir etc, men aner ikke om det blir trygt nok, og om skiene da er brukende  etterpå?

Jeg har prøvd. Bare dro en fin fil ober stålkantene noen ganger, det er ikke mye som skal til, og testet med fingeren.

Når jeg ikke lengre klarer å kutte meg på fingeren regner jeg med det er så bra som det kan bli med tanke på potesikkerhet.

Potesokker er sikkert ikke dumt i tillegg om uhellet skulle skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne vært aktuelt med stålkanter for min del da jeg hadde kun ei bikkje og lang line. Tenker type 3-4 meter. Da har jeg god nok kontroll. Men snørekjører med 2-3 bikkjer og trener på at bikkjene skal trekke mest mulig. Jeg får til best trekking ved 2,5 meter snøre.  Ved trekking med 3 bikkjer, er det 1 i front og 2 bak. De to bak er litt for nærme til skituppene og det skal ikke mye til før noe potensialt kan skje til at jeg tør å ta å ha stålkanter. Ja ser fordelen ved å ha stålkanter på hardføre. Men har peisa på nedover i hardføre uten stålkanter. Har gått fint til nå :-) Jeg tenker skiferdigheter og litt hjerneskade hjelper på hardtføre også

Endret av Dompappen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når det sagt er ikke selve "kjøringen" som er problemet. De fleste har nok god kontroll på skia og faller til høyre eller venstre om uhellet skulle være ute. Problemet med stålkanter og ikke kontroller er ved stopp og når du må ha kontroll på bikkja. Feks når du møter andre bikkjer i løypa. Eller du treffer på elg/rådyr i løypa og bikkja er helt vill. Har ikke hatt uhell med stålkanter selv. Men har hørt med veterinær at det som regel da bikkja for skade. Typisk gjenganger er også når bikkja er løs og "springer" over skia dine.

Endret av Dompappen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hund, men var på tur med noen med hund i påsken. Riktignok var ikke kantene på skia filt, men hunden endte opp med kuttet sene i ene bakfoten. Det var ganske fort gjort:

De var på vei ned en bakke, som ikke var spesielt bratt, en uten hund kjørte foran, og hundeeier startet egentlig passe langt etter. Men siden hunden dro litt, og da han foran "plutselig slapp opp for glid" greide ikke hundeeier å komme ut av scooter-sporet, så det ble fall. 

Det var utrolig fort gjort. Om nedfilte kanter hadde hjulpet vet jeg ikke, men det har i alle fall fått meg bevisst på å minimere risikoen, om jeg skulle hatt med hund på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står litt om dette på forumet fra før også.

Enkelte påstår at slipte stålkanter er tryggere enn ski uten stålkanter. Fordi at ski uten stålkanter får lettere/flere/raskere hakk som kan skade potene enn nedslipte stålkanter.

Uansett om du har stålkanter eller ikke, gå over kanten med fingeren før tur og fil over eventuelle hakk.

Er som sagt ikke rare filingen som skulle til før jeg kunne dra hånden over hele skien uten fare for å kutte meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå i butikken og kjenn på kantene på et par dedikerte "hundeski" sammenlignet med et par stålkantski. Det er ganske lite avrunding som skal til på en stålkant for å få dem like sløve (og det er bare å slipe dem opp igjen om man skulle ønske det). Til de fleste fører vil de funke helt fint. Det er på is og hard skare at man virkelig mister noe, og da er det til gjengjeld godt merkbart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.