Gå til innhold
  • Bli medlem

Fiskebriller


Anders Eriksen

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle gå innkjøp av et par skikkelig gode fiskebriller. Har sett på et par Smith castaway polariserte. Noen som har erfaring med disse eller andre merker dere er fornøyd med? Skal brukes til høyfjellsfiske..

https://www.salarsport.no/produkt/fluefiske/briller/smith-briller/smith-castaway-matte-tortoise-polar-brown

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Smith er knallbra briller. Til høyfjellet kan photocrome være greit, siden de blir mørkere i skikkelig sol. 

Ang farge så er det smak og behag , men copper er vel den jeg har brukt mest. (Regelen er vel å ha linser i samme farge som bunnen der du fisker mest) 

Har også low light ignitor briller , og det er svært behagelig å ha gode briller som virker i dårlig lys og lett regnvær. Viktig med beskyttelse da også når man fisker med flue 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, lars p said:

Smith er knallbra briller. Til høyfjellet kan photocrome være greit, siden de blir mørkere i skikkelig sol. 

Ang farge så er det smak og behag , men copper er vel den jeg har brukt mest. (Regelen er vel å ha linser i samme farge som bunnen der du fisker mest) 

Har også low light ignitor briller , og det er svært behagelig å ha gode briller som virker i dårlig lys og lett regnvær. Viktig med beskyttelse da også når man fisker med flue 

Jeg må bare være så ærlig å si at jeg blir sur hver gang folk anbefaler Photochrome uten å nevne baksiden av medaljen.

For mens photochrome er fantastisk når det fungerer, så fungerer det bare i ca 3 år. Etter det så stopper effekten helt opp.

 

Og det er viktig informasjon å ha når man skal bruke 2500-3000 kroner på et par med fiskebriller.

 

Et annet viktig poeng er at det kan være forskjell på linsemateriale, det finnes veldig mye forskjellige fiskebriller i 2000-3000 kroners klassen og du finner både polykarbonat og glassbriller, glassbriller varer veldig mye lengre.

 

Og når jeg kjøper meg er par briller til 2500 kroner så vil jeg gjerne at de skal vare så lenge som mulig.

 

Så er det også noe å tenke på om man bare er ute å fisker i solskinn eller om man er på fjellet i alt slags vær, hvis man er på fjellet midt på dagen i solskinn så vil man velge briller som passer de forholdene, gjerne kopperfarge eller amber. Mens hvis man er der både morgen og kveld, så kan det være greit å satse på noe slikt som Low Light Ignitor fra Smith, som fungerer utmerket når det er mindre lys eller regnvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (8 minutter siden):

Jeg må bare være så ærlig å si at jeg blir sur hver gang folk anbefaler Photochrome uten å nevne baksiden av medaljen.

For mens photochrome er fantastisk når det fungerer, så fungerer det bare i ca 3 år. Etter det så stopper effekten helt opp.

 

Og det er viktig informasjon å ha når man skal bruke 2500-3000 kroner på et par med fiskebriller.

 

Et annet viktig poeng er at det kan være forskjell på linsemateriale, det finnes veldig mye forskjellige fiskebriller i 2000-3000 kroners klassen og du finner både polykarbonat og glassbriller, glassbriller varer veldig mye lengre.

 

Og når jeg kjøper meg er par briller til 2500 kroner så vil jeg gjerne at de skal vare så lenge som mulig.

 

Så er det også noe å tenke på om man bare er ute å fisker i solskinn eller om man er på fjellet i alt slags vær, hvis man er på fjellet midt på dagen i solskinn så vil man velge briller som passer de forholdene, gjerne kopperfarge eller amber. Mens hvis man er der både morgen og kveld, så kan det være greit å satse på noe slikt som Low Light Ignitor fra Smith, som fungerer utmerket når det er mindre lys eller regnvær.

Når du sier effekten stopper , så vil jo fremdeles brillene være like gode i kjøpsfargen sin. Den blir jo ikke borte .

Ang holdbarhet så henger det mye an på bruken din også ..mine eldste Smith er vel ca 20 år og jeg bruker dem enda 

Enig at man må tenke på tidspunkt , men føler det blir drøyt å si at man må ha tre farger briller for å dra på tur også(selv om jeg har det på fisketurer ) Jeg klarte meg bra i mange år med standard kopper linser .

Hvilke briller ville du anbefalt da ??

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, lars p said:

Når du sier effekten stopper , så vil jo fremdeles brillene være like gode i kjøpsfargen sin. Den blir jo ikke borte .

Ang holdbarhet så henger det mye an på bruken din også ..mine eldste Smith er vel ca 20 år og jeg bruker dem enda 

Enig at man må tenke på tidspunkt , men føler det blir drøyt å si at man må ha tre farger briller for å dra på tur også(selv om jeg har det på fisketurer ) Jeg klarte meg bra i mange år med standard kopper linser .

Hvilke briller ville du anbefalt da ??

 

 

Jeg har heller ikke sagt at man må ha 3 farger.

Og det finnes en del gode alternativer, Copper/Brune/Amber for bruk når det er godt med lys. Og alt slags merker funker til dette. Guideline LPX Amber, og andre Guideline Amber modeller, er en av mine favoritter og stort sett det første jeg ville ha anbefalt. https://www.jaktia.no/guideline-lpx-amber-lens

Når det kommer til situasjoner med mindre lys så har du Low Light Ignitor som du nevnte, samt Costa sine Silver Sunrise Mirror. Low Light Ignitor er best når det er lite lys men jeg holder en knapp på Silver Sunrise fordi de er litt mer allround vennelige. De er fremdeles behagelige når det er fullt solskinn mens Low Light Ignitor syntes jeg kun fungerte godt når det var lite lys, så Ignitor ville kun ha vert min brille nummer to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at low light ignitor er en brille nr to, det er en spesial brille som er ubehagelig å ha på seg når det blir bra lys . Det samme gjelder briller med gult glass . 

Jeg mente ikke at du påsto at man måtte ha tre briller. Jeg mente at det blir litt drøyt av oss solbrillenerder å anbefale 3 par briller til alt for mye penger til trådstarter 🙂

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, lars p said:

Jeg mente ikke at du påsto at man måtte ha tre briller. Jeg mente at det blir litt drøyt av oss solbrillenerder å anbefale 3 par briller til alt for mye penger til trådstarter 🙂

Aha, jeg skjønte ikke helt greia der.

 

Men det er også derfor jeg holder en knapp på Costa sine Silver Sunrise over Low Light Ignitor, det er veldig mange som bruker dem som "Hele dagen" briller.

 

De er ikke helt perfekte men det er noe av det bedre man finner til allround.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Costa Silver Sunrise på all slags ferskvannsfiske i alla väder og tidpunkter og Oakley Deep Sea Polarized (det var på tilbud) på havet. Fungerer utmerket! Bra med noe mye mörkere enn Silver Sunrise på havet på solskinnsdager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (På 19.2.2023 den 17.00):

Aha, jeg skjønte ikke helt greia der.

 

Men det er også derfor jeg holder en knapp på Costa sine Silver Sunrise over Low Light Ignitor, det er veldig mange som bruker dem som "Hele dagen" briller.

 

De er ikke helt perfekte men det er noe av det bedre man finner til allround.

Takk for svar:) Er det disse du mener? https://www.sportfishtackle.no/no/artiklar/costa-santiago-net-black-sunrise-silver-mirror-580g.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gabs88 skrev (På 27.2.2023 den 22.48):

Det er de glassene jeg mener ja, men rammen må du finne ut av selv. Det må tilpasses etter hodet ditt og hvilken stil du liker.

Litt OT, men jeg ville vært forsiktig med å bestille fra Sportfishtackle.no (eller andre domener søder sportsfiske i sverige styrer). Jeg bestilte briller, sluker og en ny Daiwa derfra, og da snella viste seg å ikke virke som den skulle var supporten dårlig på det beste, og hårreisende på det værste. Jeg sitter igjen med en defekt snelle og måtte kjøpe på nytt fra norsk butikk. Lav pris, men sjansespill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, ørneklo said:

Litt OT, men jeg ville vært forsiktig med å bestille fra Sportfishtackle.no (eller andre domener søder sportsfiske i sverige styrer). Jeg bestilte briller, sluker og en ny Daiwa derfra, og da snella viste seg å ikke virke som den skulle var supporten dårlig på det beste, og hårreisende på det værste. Jeg sitter igjen med en defekt snelle og måtte kjøpe på nytt fra norsk butikk. Lav pris, men sjansespill.

Ja, det er det samme med alle Svenske nettbutikker som opererer i Norge. Feks CDON bryter loven i hytt og pine, nekter å svare på telefon, lyver osv. Og for eksempel Skistart (som er en av 4 nettbutikker som tydeligvis opereres av samme personer og med samme lager) er helt forferdelige hvis noe blir feil.

Mitt beste tips er å kun bestille fra Svenske nettbutikker via Klarna (Bruk Klarna når du handler, ikke betal før du har sjekket varene) samt å kunne bestille ting som ingen ting går galt med som feks fiskesluker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.