Gå til innhold
  • Bli medlem

XGK EX - lang tid på å slukke.


Tomine81

Anbefalte innlegg

Tomine81 skrev (2 minutter siden):

Å la brenneren henge etter flaska hadde jeg nok aldri turd å gjøre om det ikke var for at dere som har erfaring med det sier at det er ok. Jeg skal teste ut det også.

Bare for å ha sagt det, så gjør ikke jeg akkurat det, så jeg har ikke erfaring med det. Men i teorien skal i hvert fall brenneren slokke da, om bare sugeslangen når langt nok ned i flaska. Om slangen har godt av det er jo en annen sak. Det aner jeg ikke. 😬 Men det burde egentlig fungere like fint å snu flaska som jeg har beskrevet tidligere og eventuelt legge flaska på skrå med bunnen høyest. Da er du sikker på at luftlomma kommer ned mot bunnen hvor sugeslangen suger fra. Studer pumpa, og tenk at du skal få den til å suge luft i stedet for bensin. Det er det trikset går ut på.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Skogens Stønn skrev (5 minutter siden):

Ja, det kan også tenkes at luftrommet er lite hvis flaska er veldig full. Da kan det sikkert være lurt å la den ligge med bunnen litt høyere enn toppen så luftlomma legger seg rundt sugeslangen. Er sugeslangen lang nok slik at den når helt ned mot bunnen vil det jo gå helt fint bare å holde flaska med bunnen i været og brenneren hengende i slangen i lufta under som du sier. På Kovea-en går ikke slangen helt ned til bunnen, så da må i så fall flaska ikke være full.

@Tomine81 skrev litt lenger opp at "Leddet er liksom "snurr-bart" som på Omnifuelen". Jeg tolket det hen at det er et ledd som vrir seg rundt slik at det ikke blir vridning i slangen.

Tror nok Marius her mener at å løfte flaska eller henge brenneren etter flaska skal gjøres ETTER at ventilen er lukket. Da er det jo kun det i slangen som må brenne. Altså ikke som når man snur flaska og flammen til slutt slukker av seg selv.

Ja, den har et roterende ledd. Som på en Omnifuel. Men om det er beregnet til å tåle gjentatte rotering vet jeg ikke. For alt jeg vet kan det være det faktisk ble løst da jeg roterte flasken. :-D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (4 minutter siden):

Bare for å ha sagt det, så gjør ikke jeg akkurat det, så jeg har ikke erfaring med det. Men i teorien skal i hvert fall brenneren slokke da, om bare sugeslangen når langt nok ned i flaska. Om slangen har godt av det er jo en annen sak. Det aner jeg ikke. 😬 Men det burde egentlig fungere like fint å snu flaska som jeg har beskrevet tidligere og eventuelt legge flaska på skrå med bunnen høyest. Da er du sikker på at luftlomma kommer ned mot bunnen hvor sugeslangen suger fra. Studer pumpa, og tenk at du skal få den til å suge luft i stedet for bensin. Det er det trikset går ut på.

 

Ja, men tror nok Marius mener at det kan gjøres sånn når ventilen først er lukket. Og at han mener at han brenner opp det som er igjen i slangen. (Flaske-tilgangen altså sperret. Så altså ikke som når man snur flaska eller hever bunnen for at tuppen av pumpa kun skal få luft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomine81 skrev (48 minutter siden):

Ja, men tror nok Marius mener at det kan gjøres sånn når ventilen først er lukket. Og at han mener at han brenner opp det som er igjen i slangen. (Flaske-tilgangen altså sperret. Så altså ikke som når man snur flaska eller hever bunnen for at tuppen av pumpa kun skal få luft.

Jeg tror ikke at du vil få tømt slangen for bensin ved  la den henge ned hvis krana er stengt.

Problemet er at luft da må gå inni slangen fra den nederste enden og opp gjennom bensinen du skal ha ut. Slangen må være mye videre for at det skal gå. Jeg lagde nå i full fart en liten video er ute på trappa mi som viser at det ikke fungerer.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (2 timer siden):

Ja, det kan også tenkes at luftrommet er lite hvis flaska er veldig full. Da kan det sikkert være lurt å la den ligge med bunnen litt høyere enn toppen så luftlomma legger seg rundt sugeslangen.

Stenger ventilen, og legger flasken oppå noe eller holder i flasken med brenneren hengende ned. Da hjelper tyngdekraften på å få brent opp mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (2 timer siden):

Ja, det kan også tenkes at luftrommet er lite hvis flaska er veldig full. Da kan det sikkert være lurt å la den ligge med bunnen litt høyere enn toppen så luftlomma legger seg rundt sugeslangen.

Stenger ventilen, og legger flasken oppå noe eller holder i flasken med brenneren hengende ned. Da hjelper tyngdekraften på å få brent opp mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (2 timer siden):

Ja, det kan også tenkes at luftrommet er lite hvis flaska er veldig full. Da kan det sikkert være lurt å la den ligge med bunnen litt høyere enn toppen så luftlomma legger seg rundt sugeslangen.

Stenger ventilen, og legger flasken oppå noe eller holder i flasken med brenneren hengende ned. Da hjelper tyngdekraften på å få brent opp mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkle Friluftsliv skrev (5 timer siden):

Kovea er knallbra brennere. :-)

Jeg liker at de fungerer både på gass og bensin. Og på Dual Max-en er det to innstillinger på lufttilførselen, en for gass og en for bensin. Det betyr at den er (i hvert fall i teorien kan være) optimalisert med hensyn til å brenne rent både for gass og bensin uten at man trenger å bytte dyse. Man stenger bare litt av luftilførselen når man bruker gass. Dual Max-en er den jeg bruker mest.

Jadda, jadda. Nå hijacket jeg tråden til å snavle om noe helt annet enn det trådstarter spurte om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.