Gå til innhold
  • Bli medlem

Lengde på fjellski til nybegynder - hjelp en fersking (: !


Marie Nielsen

Anbefalte innlegg

Hei 

Jeg har det klassiske dilemma med lengde på fjellski - kanskje er der nogle proffe folk, som har nogle råd? Skien er Åsnes Tonje, og valget står mellem 165 cm eller 175 cm.

Jeg og min kæreste skal på en 10-dages hytte-til-hytter tur i Sylan i starten af marts, og jeg har været så heldig at finde en BUA, som gerne vil udlåne skiudstyr i hele perioden (fantastisk ordning dere har!) 

Jeg er 165-167 cm høj, vejer 58-ish kg og skal gå med 10-12 kg tung sekk. Jeg har gået én ukestur på fjellski før (Langsua), men er ellers nybegynder. Har god erfaring med alpin ski, og har prøvet langrend nogle gange de sidste 3 sæsoner. Derfor: nybegynder på fjellski med opbakning, men langtfra første gang jeg har ski på benene. 

Ud fra Åsnes tabell skal jeg klart vælge 175 cm - men giver det mere mening at tage 165 med min erfaring? Selvom der selvfølgelig er en del forflytning på fladt terræn, vil jeg gerne gøre det så enkelt som muligt på nedoverbakkerne og i skogen. 

165 eller 175 - fordele og ulemper? Eller same-same?

På forhånd takk - Marie 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Marie Nielsen skrev (4 timer siden):

Hei 

Jeg har det klassiske dilemma med lengde på fjellski - kanskje er der nogle proffe folk, som har nogle råd? Skien er Åsnes Tonje, og valget står mellem 165 cm eller 175 cm.

Jeg og min kæreste skal på en 10-dages hytte-til-hytter tur i Sylan i starten af marts, og jeg har været så heldig at finde en BUA, som gerne vil udlåne skiudstyr i hele perioden (fantastisk ordning dere har!) 

Jeg er 165-167 cm høj, vejer 58-ish kg og skal gå med 10-12 kg tung sekk. Jeg har gået én ukestur på fjellski før (Langsua), men er ellers nybegynder. Har god erfaring med alpin ski, og har prøvet langrend nogle gange de sidste 3 sæsoner. Derfor: nybegynder på fjellski med opbakning, men langtfra første gang jeg har ski på benene. 

Ud fra Åsnes tabell skal jeg klart vælge 175 cm - men giver det mere mening at tage 165 med min erfaring? Selvom der selvfølgelig er en del forflytning på fladt terræn, vil jeg gerne gøre det så enkelt som muligt på nedoverbakkerne og i skogen. 

165 eller 175 - fordele og ulemper? Eller same-same?

På forhånd takk - Marie 

Lange ski kan vere utfordrende i utforkjøringer, men korte ski kan også oppleves mer ustabilt. I tillegg får du dårligere bæreevne. 

Selv er jeg 166 cm og har fjellski i 185,187 og 190 cm. 165 cm ville aldri falle meg inn. Du er ikke nybegynner på ski, og ikke nybebynner med oppakning for alltid, og for korte ski er ikke godt å gå med i lengden. Jeg tror du vil angre på å kjøpe for korte ski. 

Har de dem i 180 ville jeg hatt det som minst lengde, men står valget mellom 165 og 175 så ville jeg definitivt sagt 175.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.