Gå til innhold
  • Bli medlem

Økt kullos av berniedawg / Quietstove ?


puuse

Anbefalte innlegg

Hei

Har lest en del om kullos fra brennere i det siste. Er det noen som vet om det blir noen økning i kullos hvis man setter på silencer cap på brenneren? Jeg har prøvd å søke litt både her på forumet og på nettet, men fant ikke noe. For min del så gjelder det kombinasjonen MSR XGK EX og silencer cap fra Quietstove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Kristoffer Sandnes skrev (23 minutter siden):

 

Jeg skjønner ikke hvorfor folk skal bygge om bråkebrenneren til stillebrenner. 

 

 Årsaken er at da kan man velge mellom mange flere brennere i tillegg til de som allerede brenner stille. Feks MSR Dragonfly, eller Primus Omnifuel II, for å nevne noen. Vanskelig å finne stillebrenner som samtidig er slangebrenner med samme egenskaper som de nevnte?  

Evt. at man allerede har en bråkebrenner, men blir litt lei støyen og derfor kjøper en silencer. 

Endret av SnorreL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke inntrykk av at forbrenningen er dårligere med silentcap, jeg synes den virker å være minst like god eller kanskje til og med bedre. Men uten målinger på forskjellig effekt, blir det bare tipping på om CO produksjon er større, mindre eller den samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (2 minutter siden):

 Årsaken er at da kan man velge mellom mange flere brennere i tillegg til de som allerede brenner stille. Feks MSR Dragonfly, eller Primus Omnifuel II, for å nevne noen. Vanskelig å finne stillebrenner som samtidig er slangebrenner med samme egenskaper som de nevnte? 

Har ikke sett etter det, mulig soto eller kovea har noe å tilby? Hvis det er så ettertraktet skulle en tro stillebrenner med slange og regulering finnes 

Xgk og whisperlite gjør akkurat det samme, den ene bråker mens den andre er stille. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (1 time siden):

Xgk og whisperlite gjør akkurat det samme, den ene bråker mens den andre er stille. 

 

 

Korrekt. Jeg har forresten begge. Og har sikencer til XGK’ n.  Har Omnifuel II og Dragonfly også, begge med silencere 🙂

Endret av SnorreL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som Snorre L skriver over her, jeg er lei støyen. Slik jeg forstår det så går effekten noe ned ved bruk av silent cap. Hvis jeg tenker riktig så betyr det mindre varme (dårligere forbrenning) med samme trykk og bensintilførsel ut av flaska.

Valget står mellom en Whisperlite til 1400 eller silent cap fra Quietstove til 700, det heller mot Whisperlite.

( Har tidligere opplevd kullosforgiftning i telt med Coleman 533 og kjele med varmeveksler, Det er grunnen til at jeg er skeptisk og spørrende angående silent cap, som i og for seg er en modifisering )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

puuse skrev (11 timer siden):

Det er som Snorre L skriver over her, jeg er lei støyen. Slik jeg forstår det så går effekten noe ned ved bruk av silent cap. Hvis jeg tenker riktig så betyr det mindre varme (dårligere forbrenning) med samme trykk og bensintilførsel ut av flaska.

Valget står mellom en Whisperlite til 1400 eller silent cap fra Quietstove til 700, det heller mot Whisperlite.

( Har tidligere opplevd kullosforgiftning i telt med Coleman 533 og kjele med varmeveksler, Det er grunnen til at jeg er skeptisk og spørrende angående silent cap, som i og for seg er en modifisering )

Whisperlite er vel testet til å være en av de som er verre når det gjelder kullos?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder kullos og Whisperlite så er det jo beskrevet en artikkel i Friluftsliv av Randulf Valle. I de 8 hendelsene med Whisperlite så er det brukt EtaPower kjele med varmeveksler i 6 av tilfellene, og Jotun Spann i de 2 siste. Dette er tidligere omtalt her på forumet.

I tabell 4 i samme artikkel så kommer den bra ut på bensin, spesielt på høy effekt. Men artikkelen nevner også noen svakheter i målemetoden som ble gjort av Backpacking Light.

 

I FFI-rapport 2010/01888 under punkt 3.3.2 så er det også gjort målinger med MSR med kjele. Slik jeg lester teksten så har de kombinert målingene fra XGK og Whisperlite og resultatet er relativt lave CO-målinger.

 

Har lagt ved begge artiklene som vedlegg.

 

 

FFI-rapport 201001888_Kullos.pdf Friluftsliv_2012_Kullos.pdf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har en Kap-Artic med org ljuddämpande ḱåpa´CO mätning med den har jag ej hittat men anv av SV försvaret då den var i produktion.

Den beprövade tillverkaren Berni Dwag el dylik stavning är ju nedlagd och de nya är dels mkt dyrare och ej tillv så länge att det finns mkt skrivet om än

Jag har köpt en Optimus Polaris som reserv brännare och har ej tänkt köpa någon ljuddämpning till den pga även andra problem som ´underbrunn´och därmed värmeskador på ´kåpan´

Min typ av kök säljs ej många beg pga att bättre ej finns enl bl mig,men Optimus 207 sitter ju i dessa ihopfällbara ´arme´kök 111(ett såldes end demo anv på tradera i dec 2022 för 3825 skr)

Med K-A kan man samtala med ev medföljande på utflykt men med O.P. bör man anv öronskydd iaf små endast med max effekt ger Optimus 207 störande ljud.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.