Gå til innhold
  • Bli medlem

Beste lavvo/telt + ovn løsning. Romjulsdebatt


Sovjetunionen

Anbefalte innlegg

Jeg leide meg en Nortent gamme 6, med en Nortent ovn og synes dette var en riktig så stas løsning som jeg godt kunne tenke meg å ha til odel og eie også. Kjekk å ha med på norgesferie, pulkturer og teltturer med korte avstander. MEN: Jeg vet jo at det finnes mange artige varianter der ute i verden så det finnes kanskje bedre løsninger enn akkurat Nortent, spørsmålet da er hvor og hvilke. Og jeg vet jo at de aller verste nerdene på dette holder til på Fjellforum. 

Derfor: Hva er din favorittløsning på lavvo/telt + ovn og hvorfor? 

Jeg synes Nortent gamme 6 og ovnen funka veldig fint. Det er en god størrelse, høyt under taket, innerteltet virka litt slarkete, men det tok jeg ut med en gang, så har ikke testet det så godt. Umiddelbart synes jeg ovnen var genial, enkel å sette opp og lett som bare det. Teltet derimot var ganske stort, stengene virket unødvendig tunge og jeg fikk ingen "kvalitetsfeeling" av verken dem eller teltet (velcro fester rundt på teltet, en del plastikk her og der, erfaringsmessig har det en tendens til å bli dårligere etter en seks-syv år osv). Det virket ikke så solid som en del andre telt jeg har. Ideelt sett ønsker jeg meg Nortelt gamme i en mer gjennomarbeidet versjon. 

For min del skal dette kun brukes på koseturer, så det trenger ikke holde stormvær, men det skal være solid nok til å tåle bruk over mange år. 

Endret av Sovjetunionen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke prøvde noen andre modeller, men bruker Varanger Camp 8-10 sammen med helsport sin ovn.

Er meget fornøyd, men det er ikke noe stas å bruke i de mest varme dagene, blir kokt inni🤣 De dagene er det da også mindre av heldigvis.

Synes kanskje at storm mattene kunne vært 10 cm lengre. 
 

God Jul😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nortelt har fin fasong som gir god romfølelse. Skjønner hva du tenker på angående kvaliteten eller inntrykket. 

Nortelt rebrander bare ovnen så vidt jeg vet. Dermed har det endret seg litt hvordan de ser ut. Kompis har kjøpt en tilsvarende billig fra utlandet som har vindu i begge sider som gir mer lys og cosy-effekt inne. De fleste slike titanovner er lette og fine. Det finnes dyrere mer forseggjorte med vinduer og enkle billigere.

 

Min personlige tunge favoritt over mange år er Helsport Finnmark lavvo med Helsport-ovnen

Lavvoen har helt innertelt der gulv og vegger er helt. Det gir godt inneklima. Og mye enklere å holde myggen ute om sommeren. 

Det er tungt som fy, men passer til bruken jeg har dette til. En lettere 2manns-lavvo med titanovn og innermyggtelt til halve størrelsen er under vurdering til andre type turer der det skal bæres noe lengre og man ønsker muligheten for tørk og hygge inne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.