Gå til innhold
  • Bli medlem

Har Ficher E99 Europa, vurderer å kjøpe Ficher E109 Tour


asghegg

Anbefalte innlegg

Kjøpte Ficher E99 Europa i fjor, skiene er 205 og æ selv er 183 og 90 kg. Synes skiene er for lange og for smale. Bruker skiene på fjellet, så det blir noe bortover og noe nedover, og selvfølgelig opp, puh.

Vurderer nå å kjøpe Ficher E109 Tour, av den grunn at de er bredere og samtidig velge noe kortere ski, har da tenkt på 190 lengde på skiene :wink:

Er usikker om æ kommer til å merke forskjell til nye ski.

Noen som har noen tips å komme med :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gått endel langrenn. Jeg har også samme E99 ski som deg og er helt enig i at fjellskia er et blodslit i forhold til vanlig langrennsski. Men jeg kan aldri drømme om at byttet du foreslår blir noe lettere å drasse på.

MEN utenfor skiløypa er E99 skiene helt konge når en kommer med full oppakning. . . Spesiellt i nedoverbakkene. Fjellskia blir selvsagt mere stødige, det er også poenget. Dersom du absolutt må bytte ski så har Fischer vanlige langrennsski med stålkant, kanskje det er en ide? De er hvertfall mye lettere i vekt. Dessuten er de smalere slik at de passer inn i trikkespora dersom du skulle finne noe slikt på veien.

Jeg har vurdert dette mye frem og tilbake og har konkludert med at jeg beholder E99. En skal jo kjenne at en lever og :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer nå å kjøpe Ficher E109 Tour, av den grunn at de er bredere og samtidig velge noe kortere ski, har da tenkt på 190 lengde på skiene :) Er usikker om æ kommer til å merke forskjell til nye ski.

Jeg gjorde dette byttet for noen år siden, og er veldig fornøyd. Gikk ofte med ca 20 kg utenfor sporene, og du merker merkbare forskjell på bæreevnen. Har også brukt 109-skiene i bakke med T4 - det funker også fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har da kjøpt meg Fischer 109 og er kjempefornøyd, fikk testet de i påsken.

Ble litt usikker da æ så på butikken hvor myke de er, men ikke noe problem. Er ca 90-95 kg og og har et smørespenn på ca 55 cm.

At æ gikk ned fra 205 til 188 cm på skiene er positivt merkbart.

Er storfornøyd :D

Har kjøpt 50mm kortfell som æ skal bruke på skiene, har fått tips om å lime en

klosse(plexiplate) på skia slik at skifellene ikke sklir bakover.

Noen med tips til hva æ bør bruke og hvordan æ skal gjøre det :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.