Gå til innhold
  • Bli medlem

Kullos (CO)


Skogens Stønn

Anbefalte innlegg

Var på en tur i Femundsmarka og været var meget fint. Par dager med så å si helt vindstille og sol.

Så teltet ble ikke satt på den lille trekken som var, denne morgenen skulle jeg gjøre et kjapt oppkok av en liten liter med vann. Bruker spitsbergen x-trem som har åpning i begge ender. Teltet er åpent i begge ender, innerteltet er også åpent i begge ender,samt ventiler og dør.

Har alltid hatt med meg en kullos alarm, har sett den måle verdier rundt 30-35ppm til tider ved mye koking. Men dette kjappe oppkoket på morgenkvisten hoppet måleren til 57-60ppm relativt kjapt. Brenner med kjele sto i forteltet og kullos alarm/måler hang i taket på innerteltet.

57-60ppm er ikke all verden, men dette var bare 4-5minutter med bruk. Jeg hadde min høyeste måling i teltet så langt og ventilasjonen kunne ikke vært mer åpen. Fra den gangen har jeg alltid satt teltet mot vinden uansett om det nesten ikke er vind. Og siden har kullos verdiene forblitt svært lave eller ingen utslag på måleren.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et liten ting jeg leste angående dette med halveringstid. Noen forskere var bekymret for dette med vedvarende forhøyede konsentrasjoner i blodet. 
Så selv om konsentrasjonen ikke var skadelig på kort sikt så var det usikkert hvordan helsen vil bli påvirket av mindre konsentrasjoner over lang tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Läst lite om CO halt i blodet och kroppen ökar andningens frekvensen automatiskt  när du får i dig CO och halveringstid  3-4 h vid rumtemp vid normal andningsfrekvens.

Det jag vet om träning är att funktionen av Alveolerna(lungblåsor)ökar och därmed kan du ta upp mer syre per andetag,dvs syreupptagningsförmågan kan vara betydligt högre upp till dubbla av stillasittande individer om man tränar löpning,skidåkning under flera år,en viss långsikting nivåökning kvarstår även om träningsnivån går ner.

Men halveringtiden gäller ej om du är kvar i tältet med förhöjd CO halt utan vid normal syrenivå i luften dvs att en promenad/skidtur utanför tältet är det som hjälper samt att ventilera tältet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.