Gå til innhold
  • Bli medlem

Lav-selv feller??


Tallebrok

Anbefalte innlegg

hey alle!

jeg skriver fra Danmark og er på vej på skiferie en måned i Norge.

jeg har før prøvet at bestige toppe med feller og ville gerne eje mine egne feller! men jeg syntes de er meget dyre i butikkerne...

Så derfor: Kan man lave sine egne feller og hvilke materialer kan/kan ikke anbefales??

Hvordan skal jeg sætte dem fast?? - med læder-ring om spidsen? metalring om spidsen?

Skal jeg lave hel eller halv-feller og kan man binde dem med snor eller borrelås i stedet for med lim?

jeg kører på halv-brede langrends-ski med 75 mm binding.

jeg håber i kan hjælpe mig!

Kalle Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selskinn m/pels kan man lage feller av. Hårene må ligge i gliretningen. Det må skjæres til etter skia (ca 1/2 cm innenfor stålkanten). Du må lage til ett øye til skituppen og ha fellelim under. De funker bedre enn syntetiske med hensyn på gli, men blir tunge i vått vær.

Vil ikke tro du sparer all verden, men det er sikkert ett artig prosjekt.

Greie kjøpefeller:

http://www.sportsnett.no/m?/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=MON1&var_1=MON1%20-30&categorynu=W2&categorytxt=Skifeller/Diverse&produkt=Montana%20Nylonfeller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til seleskinn tror jeg det ble bruk en del reinskinn i gamle dager. Før fellelimet kom så skjærte de skinfellen noe større en skiet (1-2cm?) og sydde skinnet rundt skiet.

Dårlig forklart, prøver igjen. De la fellen under skiet og sydde på oversiden, slik at når en har på seg skiet ser en ned på mage tråder som fester fellen til skiet. Dette blir helt sikkert mye arbeid og forutsetter at du ikke har tenkt å ta fellen på igjen i løpet av turen.

Jeg hadde også lyst på seleskinsfeller helt til jeg leste dette https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldTid=2627

Lykke til med prosjektet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til. På mine var det metalring om spissen slik som disse http://www.oslosportslager.no/?page=modules/search/search&src=feller&id=8049 De har blitt ødelagt begge to. Så et eller annet sted at de gikk ann å få kjøpt bare metal ringen, men husker ikke hvor det var. Nå til dagsbruker jeg bare teip på tuppen og bak.

Self, desto mer du bruker fellene i nedoverbakke desto viktigere er det med godt feste forran.Blir noe belastning her, spesielt på lugge føre.

Men nå skinner solen her. Og jeg skal ut, ta på meg fellene og bestige toppen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.