Jump to content
IGNORED

Helgetur i slutten av mai

Kristine Sørheim
 Share

Recommended Posts

Har endelig mulighet til  å ta en fottur i fjellet nå i slutten av mai. Jeg vet at Oslomarka er fin og lettilgjengelig, men vil gjerne komme meg litt lenger! 
Er litt rådvill på område, så tar gjerne imot tips. 

Ønsker:

Jeg bor i Oslo og er helt avhengig av kollektivtransport. Det er også en fordel om det ikke er mer enn 5 timers reise til startpunkt. 

Jeg tenker 1 eller 2 overnattinger. 

Vil helst slippe å slepe på telt, så tanken er å overnatte en eller to netter på selvbetjente/ubetjente hytte(r). 

Jeg er i relativt god form og liker å gå et stykke. 

Så: Noen gode tips? Bonus hvis  man får klivefølelsen og litt utsikt!

En mulighet (blant veldig mange andre) tror jeg kan være Gausdal. Jeg googlet litt og fant ut at man kan ta tog til Lillehammer og

Hidden Content

. Bussen (rute 505 Innlandet) går en gang om dagen mandag til fredag når det er skole, kun mandag og torsdag + fredag i skoleferiene.

Fra Forset er det litt over ei mil å gå på bilvei til Kittilbua. Drosje er også en mulighet. Fra Kittilbua er det fine stier sørover til Skjellbreida og nordover til Vestfjellhytta g Liomseter. Vær oppmerksom på at begge hyttene på Liomseter er stengt fra 16 mai til 21 juni, men her er det mulig å leie ei lita koselig hytte rett ved via Inatur, Liumseterhytta:

Hidden Content

Det er også flere DNT-hytter og utleiehytter innover disse fjellområdene, også åpne hytter og buer (

Hidden Content

)

Her kan du danne deg et bilde av snøforholdene. For meg ser det ut som at dere kunne dratt på tur dit i dag om så:

Hidden Content

senorge.no er også et sted å sjekke snøforholdene.

Men husk at det er fult mulig at det kan komme mye snø fremdeles over 1000 meter over havet, men med de værutsiktene vi har nå har jeg ingen stor tro på det for å si det sånn.

God tur, hvor det nå enn blir. Er det snøfritt er det flott å være på tur nå på forsommeren.