Gå til innhold
  • Bli medlem

Statistik på packraft-punkteringer


CarstenT

Anbefalte innlegg

Hvor punkterer packraften?

Jeg har endnu ikke været på vandet med min packraft og spekulerer i måske at forebygge punkteringer med forstærkning af tuben især. Jeg håber at alle med packraft-skader vil give et indput så vi alle kan lære af erfaringerne og blive klogere. Under sædet kan jeg forestille mig at bunden vil være udsat?
Mens jeg har haft packraften fremme har jeg fået en idé om måske at fedte tuben lidt ind for at få den til bedre at glide af på forhindringer. Måske er det en unødvendig betragtning, hvis textilen selv mister friktionen efter lidt brug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir naturlig nok mest slitasje der du oftest treffer steiner med packraften, og det er bunn. Der er det gjerne litt sterkere stoff enn i tubene. Steiner i elv og vann er gjerne litt glatte allerede og packraften er naturligvis våt den også. Selv om du kjører deg skikkelig fast skal det mye til for å få hull i packraften.
Smører du inn bunn med noe, så ser jeg for meg at dette blir noe klin etter hvert, når du har rullet den sammen noen ganger.

Vi var 12 packrafter som padlet Karasohka, med 10 dager på vannet alle kjøre seg fast mer enn en gang om dagen. Ingen hull i packraftene.

Jeg er ikke bekymret for hull. Selvsagt er den ikke 100% sikker mot hull og jeg har derfor med lappesaker for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Sofasliter

Jeg har min erfaring på vandet med kajak, så jeg har en god idé om hvad der sker - selv om fjorden her er 'ufarlig' sammenlignet med et stryg i en elv.

Om 'friktionen' er det tubens gummi-belægningen jeg tænker på. Bund-textilen har en anden glat karakter. Om fare-situationer tænker jeg på, at et hul i tuben kan få værre konsekvenser (tabe opdrift)  sammenlignet med et hul i bunden, hvor tuben stadigvæk kan beholde sin fulde opdrift. Jeg tror du har ret i, at packrafterne er bygget af gode materialer - nogle gange kan man alligevel undre sig over, hvad man kan slippe afsted med at ødelægge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Har padlet packraft (Alpackaraft) siden 2007, utallige elver i Nord Norge, Sverige og Finnland. Har 2 ganger fått en liten rift i bunnduken, aldri punktert selve tuben, til tross for utallige grunnstøtinger.

Den ene riften fikk jeg da jeg padlet ned ei laksetrapp av delvis tørr og  grov betong. Hadde da bygd opp setet med en ryggsekk, og hadde et brilleetui i sekken, som etterpå var nesten helt flattrykt. Metall mot betong  med bunnstoffet i mellom var sannsynligvis det som forårsaket hullet på ca 0,5x0,5 cm . Packraftguru Roman Dial advarer også mot dette, f. eks å pakke kokekar i sekken slik at de ligger ytterst/nederst mot båten.

Den andre riften fikk jeg i ei grunn og bratt elv, med tung sekk pakket i baugen, og der jeg gjentatte ganger brukt åra som stake og braut meg løs over steiner. Fikk da en liten L-formet rift på 1x0,5 cm.

De  siste åra har jeg også begynt å dra raften langs bakken gjennom lyng og delvis stein i stedet for å bære. Den ene raften min har sannsynligvis gått igjennom 3-4 mil på denne måten, har fått noen riper i tubene uten at det ser ut til å innvirke på funksjonen. Vil likevel ikke anbefale dette til de som gjerne vil ta vare på båten i mange år.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tåler mye som det skrives over her. At bunnstoffet som gjerne er av tjukkere kvalitet går over tubene er forebyggende da det er tubene du helst vil beskytte. Har fått en rift en gang og det var i sjøen hvor skjell som sitter på stein skar opp en par centimeter i bunnen. Uten disse skarpe skjellene så ville det ikke blitt rift. Dekket bare med tear-aid og har vært tett siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en 3-4cm rift i overgang mellom bunn og tube etter et møte med et stykke armeringsjern som stakk opp. Fikk greit lappet det midlertidig med tape på turen. Fikset det ordentlig med stripe TPU-stoff når jeg kom hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.