Gå til innhold
  • Bli medlem

GPS pris og metode


Fjellfanten

Anbefalte innlegg

Hei

Har to stk GPS på hånd. En garmin Etrex Vista og en Legend C - begge 2000 kroner. Hva er det beste kjøpet? Den skal kun brukes i nødstilfeller (sjekke pos i mørke og uvær) Har ingen planer om å bruke GPS aktivt. Synes Vistaen ser ok ut til mitt bruk, men Legend har jo fargeskjerm, ser litt mer moderne ut, altså tilsynelatende mer for penga.

Så til metode.

Brukte norgesglass (tror det var det kartsiden på nettet het?) så hadde jeg kartet ved siden av meg. Fikk nøyaktige koordinater fra norgesglasset, men hadde ikke sjanse til å finne dem igjen på kartet. Nederst på kartet er et eksempel på hvordan man leser koordinatene, det gikk greit. Men fikk det ikke til å stemme med kartet på norgesglasset.. Hva skjer?

Krever det mye trening å bruke GPS bare ved hjelp av koordinatene? Kreves det mye tid foran PC med inntasting av waypoints før man kan legge ut på tur? Er helt grønn på GPS, men synes det er ok vinterstid alene i fjellet..

Til slutt; går det fint å gå etter GPS uten topokart i mørket? Greit når det er bekmørkt klokken 17 vinterstid..

Beklager at jeg plager dere med min uvitenhet..men takk for svar :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en legend CX med fargeskjerm og er veldig fornøyd med den. Den har fargeskjerm og det kan nok være nyttig med tanke på å bruke kart for å skille bedre mellom detaljer, men nytten av det er nok helt ubetydelig uten kart. (ikke det at jeg har prøvd)

Vista har elektronisk kompass og høydemåler (barometer) som kan være nyttig men føler ikke at jeg har fått bruk for det. Og det trenger sikkert ikke du heller med tanke på den sekundære funksjonen du snakker om.

Høydemåleren som GPSen bregner er uansett ganske riktig og du vil jo alltid ha med kompass også.

Har ikke prøvd Norgesglasset, men med min Garmin fulgte det med en treningscd som var veldig grei, ellers lærer du det dette fort hvis du leser litt i bruksanvisningen. krever litt trening med hvilke tall du skal bruke og hvor du finner dem.

Det er mer tungvint å bruke gpsen uten kart men fult mulig. Det er ofte lurt å legge inn punkter og ruter på forhånd fordi du ofte må brette ut hele kartet for å se kordinatene. På en annen side er dette fint arbeid å pusle med i teltet på kvelden. planlegge neste dag og legge inn noen kjente steder, nåværende teltplass, ny teltplass osv. og dette krever ikke Pc men kan ofte gå litt lettere.

Om du kan gå i mørket kun etter koordinater kommer ann på mange ting:

Terrenget- Ruta du får fra ett punkt til ett annet går rett på over elver vann, stup ol.

Hvor godt du har definert runta på forhånd- det er kanskje tidkrevende å legge inn såpass mange punkter at du feks kan følge en sti, men som hjelp til kart og kompass med å kontroller posisjon, med gjevne mellomrom

GPSen kan være en fin sikkerhet ved at du definerer punkter med gjevne mellomrom som teltplasser, veikryss, bilen osv. da finner du i allefall tilbake. Det kan være en ide å ha på GPSen når det blir mørkt, du ser været blir værre eller du går i skummelt terreng. Mister du da sikten har GPSen logget ruta de temlig nøyaktig å i de fleste tilfeller kan du da følge dine egne spor tilbake selv om de er borte.

Til å begynner med lagde jeg masse ruter og gikk å så på den hele tiden, beregna avstander og definerte nøyaktige runter. nå er den stort sett med som en ekstra sikkerhet selv om det gøy å leke seg litt innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De blå rutene på papirkartet og tallene på norgesglasset er i datumet UTM-WGS84. Jeg legger ved noen bilder som viser hvordan man skal telle på papirkart, og hvordan det ser ut i norgesglasset og på gps-en min (Garmin 60Cx).

gautepapirrd4.jpg

Først setter jeg en ring rundt punktet mitt: hjørnet av naturreservatet der det møter en sti. Så merker jeg av nede på skalaen med en oransj strek. Deretter lager jeg små oransje hjelpeprikker ved 5290E(ast) og 5295E, og ved 68900N(orth) og 68905N. Dermed ser jeg at punktet mitt er omtrent 5293E, 68903N.

gautengispj0.png

Muspekeren min ble ikke med her, men punktet er det samme.

gautegpsmapbd2.png

GPS-en sier det samme, men for å være konsekvent på sifferlengden tar den med en 0 på det første tallet. Den tar også med "32V" for å vise hvilket sonebelte vi er i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk så mye for fine svar. Den gjennomgangen var nyttig "et" - glimrende! Tenker jeg går for en Garmin Vista, litt overkill til mitt bruk, men da kan jeg kanskje leke meg litt innimellom :shock:

Fungerer GPS slik at den logger ruten man har gått automatisk?

Er det mulig med et enkelt tastetrykk å få markert akkurat det stedet man står på.

For eks. om man går på et utsatt parti, og man hyppig logger ruten, så er det enkelt å komme ned igjen samme vei som man gikk opp, dersom tåka el. kommer sigende?

Jada, jeg skal snart få fatt i en GPS og en manual..

Takk igjen for gode svar :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerer GPS slik at den logger ruten man har gått automatisk?

Er det mulig med et enkelt tastetrykk å få markert akkurat det stedet man står på.

For eks. om man går på et utsatt parti, og man hyppig logger ruten, så er det enkelt å komme ned igjen samme vei som man gikk opp, dersom tåka el. kommer sigende?

ja min sto på det automatisk. Du kan seinere gå inn å lagre enkelt stor eller slette de. Det er en funksjon som enkelt og greit heter trackback el. da viser den vei tilbake ruten du gikk, men husk at gpsen må stå på hele tiden når den logger ruta. Smart på utsatte partier når tåka kommer.

Og ja du trenger ikke taste inn koordinatene til det punktet du står på, da velger du bare lagre punkt (heter vel "Mark").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha ringt samtlige forhandlere i Bergen fant jeg en som hadde en Legend Color C liggende. Fikk den til ok pris siden det var utstillingsvare. Kunne selvsagt bestilt fra nettet og fått en Cx noen hundrelapper dyrere, men skitt au!

Nå gjenstår bare timer med saumfaring av bruksanvisning..

Før jeg kommer dit: Må jeg nå handle inn alt av kart? Er det ingenting som ligger i GPSn fra før?

Kan man risikere å kjøpe kart som ikke funker på Garmin, eller fungerer alt på alt?

Er det riktig at det koster omtrent 700 kr for kartpakkene?

Har bare 24 mb internminne. Hvor mye rommer det?

Fyf, jeg er helt uvitende om det her styret!

Hadde i grunnen tenkt å kun bruke koordinater, er det mulig selv om jeg har kjøpt den med fargeskjerm?

For at dere skal slippe å svare på alt; er det noen gode "kom igang" guider der ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg kommer dit: Må jeg nå handle inn alt av kart? Er det ingenting som ligger i GPSn fra før?

Kan man risikere å kjøpe kart som ikke funker på Garmin, eller fungerer alt på alt?

Er det riktig at det koster omtrent 700 kr for kartpakkene?

Har bare 24 mb internminne. Hvor mye rommer det?

Fyf, jeg er helt uvitende om det her styret!

Hadde i grunnen tenkt å kun bruke koordinater, er det mulig selv om jeg har kjøpt den med fargeskjerm?

For at dere skal slippe å svare på alt; er det noen gode "kom igang" guider der ute?

Det følger med ett basekart som sier veldig groft hvor du er. Vann av veldig stor størrelse er med, men ikke topografi, stier, hus eller små veier. Da må du kjøpe topografiske kart til Garmin over norge som er basert på 1:50000 kartene. norge er delt opp i Ca 20 cder så du trenger ikke kjøpe alle. De koster rundt 700 pr stykk.

24 mb holder til ganske mye kart, og vil holde så lenge du ikke skal på veldig lange turer. Du marker enkelt de kartene du skal ha og overfører dem. Lite hint, det går ikke ann å slette kart, de blir sletta når du overfører nye. Du kan fint bruke koordinater med fargesjerm.

Lite uoffisielt tips angående kartene. hvis du har litt kunnskaper om bruk av internett finner du mange kart på fildelingsprogrammer. det fant jeg ut etter at jeg hadde kjøpt de jeg trenger, bare så det er sagt.

feks http://thepiratebay.org/tor/3234932/Garmin_Topo_Norway_complete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takktakk, flere som er på utkikk etter GPS her 7. å nå tror jeg at jeg har bestemt meg for denne garmin-etrex-legend-cx.jpg

Garmin Etrex Legend CX

Ser at den har nesten akkurat de samme funksjonene som Etrex Vista Cx bortset fra Vista har Kompass og høydemåler og at batteritiden på Legend Cx er vesentlig bedre. Stemmer dette? og er det noen som har erfaring med noen av disse modellene evt andre GPSer for under 3500. har man i det heletatt bruk for høydemåler og kompass, når man stort sett har kompasset med seg på tur.

link til:

Etrex Vista Cx HER

Etrex Legend Cx HER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har denne modellen og er veldig fornøy. kanskje litt dårlig dekning i skogen, men det er jo ett gennerelt problem. De dyrere med antenne som stikker ut er vel en anelse bedre, men er ikke større problem en at det bare irriterer litt.

Hødemåleren ser jeg ikke vitsen med siden den alikevell beregner høyden din utifra satelittene. Dette er vel ansett litt mer unøyaktig enn barometer måling som Vista cx har. Min erfaring er derimot at på fjellet er den stort sett svært nøyaktig når jeg har sammenlignet med noen andre som har baromerter måling og med Kart. Dessuten trenger den ikke kalibreres på kjente høyder.

Kompasset er jeg litt utsikker på om jeg mangler. Når jeg står stille vet ikke Gpsen hvilken retning jeg står vendt mot og justerer seg ikke før jeg begynner å gå. noen ganger starter jeg å gå feil vei men dette oppdaterer seg 1 sek. etter at en begynner å bevege seg. Det jeg da er usikker på er om Vista CX da alltid vil vite hva som er Nord og en slipper denne irritasjonen. Selvfølgelig merker man mindre til dette hvis en bruker kartet og kompasset aktivt ved siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompasset er jeg litt utsikker på om jeg mangler. Når jeg står stille vet ikke Gpsen hvilken retning jeg står vendt mot og justerer seg ikke før jeg begynner å gå. noen ganger starter jeg å gå feil vei men dette oppdaterer seg 1 sek. etter at en begynner å bevege seg. Det jeg da er usikker på er om Vista CX da alltid vil vite hva som er Nord og en slipper denne irritasjonen. Selvfølgelig merker man mindre til dette hvis en bruker kartet og kompasset aktivt ved siden av.

takk for svar, ikke at jeg har peiling på gps, men om jeg tar feil får noen rette meg. Er det ikke slik på GPSer uten kompass at kartet alltid vil stå mot nord, altså at kartet ikke flytter seg 360* rundt på skjermen. dette er jo enkelt å kontrollere om du har med deg kompasset. hvordan er den i forhold til støt og vann? jeg har tenkt å bruke den til løping, sykkel og turer i fjellet og på bre. i tilegg så er den vel alltids kjekk å ha i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar, ikke at jeg har peiling på gps, men om jeg tar feil får noen rette meg. Er det ikke slik på GPSer uten kompass at kartet alltid vil stå mot nord, altså at kartet ikke flytter seg 360* rundt på skjermen. dette er jo enkelt å kontrollere om du har med deg kompasset. hvordan er den i forhold til støt og vann?

Du kan i allefall stille det inn, men jeg syntes det er greiest at masjretningen vises oppover fordi du da ser mer av det som kommer forran deg. karter vil da hele tiden dreie i den retningen du går. Problemet med Kart på GPS er at det er alt for mye informasjon på alt for liten skjerm. enten mister en detajler eller oversikten.

Du kan jo tenke deg og måtte brette kartet i størrelse me med en fyrstikkeske, eller så ett kart med så stor målestokk at du får med hele området på fyrstikk esken. Litt utenfor det med kompass, men det viser at det er vanskelig å lese kartet på GPS. det skal sies at jeg først vendte med til dette alternativet fordi det sto som standard og når jeg fant ut av det virket alt annet uvant.

Også topografien er vanskelig å lese fordi du ikke får noe helhet og siden du kan zoome er det nesten umulig å bedømme hvor bratt det er.

min Etrex Legned CX har vært ute i mye vått vær og ikke hatt noe problemer enda. Den virker bra vanntett og robust. Batteriene virker som fungerer fint i kaldt vær også, selv om jeg ikke har prøvd den i skikkelig vintervær. kommer vel ann på hva slags batterier, men har god erfaring med både oppladbare og vanlige. Holder fint på en helgetur med mye bruk på sommer/høst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
De blå rutene på papirkartet og tallene på norgesglasset er i datumet UTM-WGS84. Jeg legger ved noen bilder som viser hvordan man skal telle på papirkart, og hvordan det ser ut i norgesglasset og på gps-en min (Garmin 60Cx).

gautepapirrd4.jpg

Først setter jeg en ring rundt punktet mitt: hjørnet av naturreservatet der det møter en sti. Så merker jeg av nede på skalaen med en oransj strek. Deretter lager jeg små oransje hjelpeprikker ved 5290E(ast) og 5295E, og ved 68900N(orth) og 68905N. Dermed ser jeg at punktet mitt er omtrent 5293E, 68903N.

gautengispj0.png

Muspekeren min ble ikke med her, men punktet er det samme.

gautegpsmapbd2.png

GPS-en sier det samme, men for å være konsekvent på sifferlengden tar den med en 0 på det første tallet. Den tar også med "32V" for å vise hvilket sonebelte vi er i.

Hva er det jeg gjør feil? Skal gå Josten på langs og legger inn veipunkt for overnatting ved Lodalskåpa. Etter kartet har jeg kommet frem til følgende: Nord: 6850592 Øst: 403553

Dette gjør at GPSn (Garmin etrex legend Cx) min henviser meg til havgapet utenfor Røst. Ifølge denne har det samme punktet ved Lodalskåpa ca. Nord: 6146578 Øst: 710255

Har forandret datumet til WGS 84.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en del fallgruber med kartkoordinater, ja - men trøst deg med at dette er enklere enn førsteinntrykket.

En grei innføring i UTM koordinater:

http://home.no.net/tbaugen/Kart.htm

Fallgruber med UTM:

- Øst-koordinater først, deretter nord! (X-Y, eller "inn i huset, opp trappa").

- Mange siffer, fort å rote. Spesielt når man skal gå fra kart til fullstendig UTM koordinat.

- Feil sone!!! (Hele Sørnorge er UTM sone 32, resten bruker sonene 32 - 36).

- Kart på web bruker oftest sone 33, som er et greit kompromiss (sone 32-36). Dette skaper masse hodebry og soneforvirring.

Ikke bekymre deg om feil i datum. WGS-84 er i praksis det samme som EUREF-89, som alle nye norske kart er laget etter. Bruker du gamle kart (ED-50, europeisk datum 50) kan feilen være opp mot noen hundre meter, avhengig av hvor du er i landet.

Ellers er tjenesten norgesglasset veldig grei å bruke. Se tips mot slutten av tråden:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=8250&highlight=

Jankj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Dalegudbrand, du skulle ikke tilfeldigvis tilhøre StorOslo HVområde?

He, he... nei, det skulle tatt seg ut. Jeg er en introvert personlighet og ekstremindividualist med sans for buddhistisk filosofi, og gjennomførte ikke engang førstegangstjenesten. Ikke det at jeg ikke ville eller prøvde, men jeg og det militære rammeverket er ukompatible dessverre. Jeg har tenkt i etterkant at jeg ville passet bra som en snikskytter bak fiendens linjer eller noe, bare slipp meg ut i et alpint område og glem meg i måned, så skulle jeg få utrettet mye skade :D Har du sett the Dude i The Big Lebowski? Der har du meg på mine eldre dager :wink:

Fant ut med GPSen. I "Position Format" satte jeg den på UTM UPS, da ble koordinatene riktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips: Når du er fortrolig med UTM, kan det være kjappere å bruke MGRS-koordinater i felt. Dette er også UTM, men med langt færre siffre. I MGRS har hvert kartblad i M711-serien en unik bokstavkode. Deretter følger tallene til det blå rutenettet. Det er valgfritt om du vil ha 1, 10 eller 100 m oppløsning, d.v.s. hvor mange siffer du har bak de blå rutenett-tallene.

I eksemplet til ET over blir koordinatene:

29382 90361 (1 m nøyaktighet)

2938 9036 (10 m nøyaktighet)

294 904 (100 m nøyaktighet)

ET leste av disse koordinatene til 29.3 90.3 => 293 903. Du skal ikke forvente bedre nøyaktighet på avlesning enn 100 m, i hvert fall ikke uten skrivebord, skikkelig lys og millimetermål. For de fleste er 100 meters nøyaktighet mer enn godt nok.

Foran koordinatene vil GPS ha en bokstavkode som angir hvilket rutenett du er i, f.eks. 32 V QR, ASDFX eller noe slikt. (Tror noen varianter av MGRS angir UTM sonenummer, andre bruker bokstavkode i stedet for sonenummer).

Fordelen med MGRS er at du kun får 6 siffer å holde styr på - så lenge du er innenfor samme kartblad, vel og merke. UTM kan du bruke når du planlegger turen hjemme, i godt lys, med god tid og penn og papir. Men når du først er begynt på turen, er MGRS MYE kjappere.

JAnkj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.