Gå til innhold
  • Bli medlem

Signalforsterker DAB radio


Lavvosolberg

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har som mange andre her kjøpt inn radioen SONY XDR-P1DB for bruk i teltet på fjellet. 
Men siden jeg er på tur nesten bare på Finnmarksvidda sliter jeg med å få dekning nesten uansett hvor jeg drar. Ifølge DAB dekningskart så har jeg ofte (dårlig) dekning, men stort sett får jeg ikke inn lyd i det hele tatt, eller signalet kommer og går. Mener jeg har lest noe her inne om signalforsterker eller eksternt antenne man kan bruke på små radioer. Er det noen som har tips eller erfaring på hva som kan hjelpe på dekningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Arcticpeak skrev (11 minutter siden):

Bare knytt på en lang ledning på antennen og heng den så høyt som mulig i bjørketrærne eller teltet. 

Det er det aller enkleste og ganske effektivt. 

Godt tips.  En tynn kobbertråd til dt bruket får du kjøpt hos Jula og hos Biltema.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DAB signalene er polarisert vertikalt, det betyr at antennen bør være mest mulig vertikal.

Så om du bruker "forlengerledning" må den rett opp i høyden.

Det som er litt kinkig med dab er at du ikke får "skurr" så du kan bruke til å "peile deg inn" som i gode gamle dager.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (1 time siden):

Det som er litt kinkig med dab er at du ikke får "skurr" så du kan bruke til å "peile deg inn" som i gode gamle dager.

Min viser både signalstyrke (omtrent som på mobilen) og feilrate. Begge disse er indikatorer som kan brukes i stedet for "skurringen" på FM.

Jeg har en Sangean Traveller 760.

Jeg bruker den på hytta til både dab og FM (synes svenskene har jevnt over bedre radioprogrammer en Norge), men det er sikkert ikke sammenlignbart med Finnmarksvidda. Den har altså de to tingene jeg nevner over.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme radio som TS, ser det er mulig å få frem signalstyrke via "information" menyen.

Er det en kanal som en vet er riktig innstillt i radioen, kan evt denne velges som "referanse", og signalinfo deretter hentes frem for å se om det "er noe der", om det i utgangspunktet ikke er lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.