Gå til innhold
  • Bli medlem

Tur nummer to - Fra Mogan til Puerto Rico


REJOHN

Anbefalte innlegg

Fire flotte folk på tur.

Det er helt greit å sette seg ned i baren etter 6 timer på tur. Mange timer og og mange kilometere i virkelig flott turvær og med skikkelig bra turfølge. Det gjør heller ingen ting at vi nådde «happy hour» hvor vi får dobbelt opp – to for prisen av en.

Selv med mye vann i sekken smaker det ekstra bra med Pepsi max for meg, men øl for andre. Spesielt når vi kunne sitte ned og nyte noe kjølig flytende. En fantastisk avslutning på en fantastisk tur.

Turen gikk fra Cooperativet i Mogan tilbake til Puerto Rico, gjennom pinjeskogen til Cortadores og via Norskeplassen til hotellet i Puerto Rico. Totalt målte jeg turen til 22 kilometer.

Dette var så avgjort en turdag som var vel verdt å få med seg. En lang tur, og med en bratt og drøy bakke i starten. En tur de fleste som er sånn noenlunde i form bør kunne gjennomføre.

Vi var firestykker som stillet på startstreken denne dagen. Min bror Petter, med Hilde, og Edvin som ikke hadde med følge, og jeg – uten Bestyrerinnen.

Vi startet med en taxitur til Mogan dalen og Coopertivet. Det står det et treskilt og viser vei litt inn av hovedveien, og fra skiltet er det bare å sette kursen for «brinken» høyt der oppe.

Bakken opp og stien er egentlig grei å gå. Ingen plass er det spesielt bratt eller utsatt. For det meste er det opparbeidet sti med «trapper» og kanten oppbygd. Jeg synes det er lettere å komme opp her enn fra «mølla» i Mogan. Ingen plass er det snakk om bergvegg til venstre og stup til høyre.

Vi gikk i et greit tempo oppover. Hurtig nok til at jeg fikk pulsen opp i omtrent rød sone, mens Hilde hadde krefter – og pust – til å snakke i telefonen. Det tok oss omtrent en time å komme helt opp.

Stien slynger seg pent og forsiktig oppover, men det er langt opp og ikke helt selvsagt, sett nedenfra, hvor stien går. Nesten øverst går stien i et elveleie, og her kan det lønne seg å følge med på de hvite merkene.

Vi kom selvsagt opp. I høyden over dalen er det nærmest ørkenpreg. Tørre busker, tørre bekker og bare stein og grus – og litt sand. En tørr verden, men for oss, litt flott likevel.

Det går gradvis oppover etter dette. Vi tok en liten stopp der vi kom inn på stien fra «mølla». Der fortsetter stien slakt oppover til vi omtrent når «to rom og kjøkken». Der endrer både landskap og sti seg. Stien går over til en «hylle» i bergveggen. Ikke så bratt og utsatt som ned mot Mogan, men med småbakke jevnt nedover.

I tillegg går stein gjennom «pinjeskogen». Her er det skikkelig flott. Spektakulær utsikt over dalen nedover mot Tauro og stien omkranset av pinjetrær. Tørre kongler på bakken, (som det er forbudt å ta med seg – i følge Edvin) og stien dekket av nåler. Det er en egen klar luft her inne. Det er omtrent 4 kilometer fra «to rom og kjøkken» til Cortadores, Stien slynger seg nedover inn og ut og rundt fremspring og inn til bekkeløp. Det som ser ut til bare å være et kort stykke blir et langt strekk.

Stykket fra «to rom og kjøkken» er så avgjort verdt å få med seg, og for egen del var jeg glad for igjen å få anledning til denne turen en gang til. En flott opplevelse.

Fra Cortadores er det mer «vanlig» natur med vei og grus nedover mot Norskeplassen og videre mot Puerto Rico. Greit å gå, men litt ensformig.

For oss ble det et spørsmål om vi ville klare å nå «happy hour» på hotellet klokka 5. Det gikk fort det siste stykket og vi klarte å nå bare med en halv time til å bestillenødvendig drikke.

En flott langtur i godt selskap.

PB152240.JPG

PB152151.JPG

PB152176.JPG

PB152191.JPG

PB152201.JPG

PB152225.JPG

PB152228.JPG

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Annonse
To på tur skrev (40 minutter siden):

Hei! Hvor finner vi kartutsnitt på turen fra Mogan til Puerto Rico? Vi vil veldig gjerne gå denne turen.

Hilsen to som snart er på vei sørover

Det er dårlig med turkart, men jeg mener Norskeklubben har noen. De holder til i Arquinequin.

Starten går fra veien opp mot Mogan, et lite stykke etter at du svinger av motorveien. Veien/stien går oppover omtrent bak stolpen i bildet. Oppe er det skiltet videre. Det er mulig å "ned" til b¨de Cortadores og Tauro. Vi går mot Cortadores og ned til Puerto Rico.coperativetny.thumb.PNG.e13e1ccc80a20a67072b6600784ecdcb.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skrevet om en del av turene som vi går fra Puerto Rico og innover i min blogg. Vi er stort sett nede i februar 2018, men i 2022/21 i november-

 

Jeg håper dere finner noen opplysninger der, men det er uansett bedreå svare på speifikke spørsmål en rent generelt.

(For de som ikke har problemer med høyde (stup til venstre og fjellvegg rett opp til høyre og en meter sti) så er turen fra "Mølla" med Norskeklubben en skikkelig opplevelse.)

En enkel tur som også går utenom norskeplassen, er fra "Mannen med staven" til Veneguera med lunch og så ned til Mogan for buss tilbake, -  en virkelig kjekk tur

 

https://ojohnsen36.blogspot.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.