Gå til innhold
  • Bli medlem

Dagbok firebindsverk Jotunheimen


morten

Anbefalte innlegg

Julia satte inn bildet, mest fordi det viste Falkungen tror jeg, uten noen videre linker til deg. Men at noen trekker amusante slutninger skjønner jeg jo nå da :D Noen bedre forklaring får du ikke, du får bare gjøre disse pessimistiske tolkningene hos enkelte til skamme.

Men Morten, faller ikke Falkungen innenfor bok 3 kategorien 8) Eller var det som en illustrasjon for historien til coni? Fint bilde var det uansett 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal prøve å forklare hva jeg mente når jeg skrev dette.

Det jeg stusset over ved første gjennomlesing av denne delen av boka var noe med forfatternes valg av de hendelsene som som ble grundig redegjort for, nå har jeg ikke boka foran meg og det er en stund siden jeg har sett i den så jeg husker ikke helt detaljene, men jeg mener å huske at det var 5-6 slike hendelser dere utdypet.

Mer presist lurte jeg på hvilke kriterier som ble lagt til grunn for utvelgelsen av hendelser som omtales i detalj? Så vidt jeg husker var det jo et par av hendelsene dere utdyper hvor konsekvensene og omfanget (heldigvis) ikke var så fatale som en rekke andre hendelser som årlig inntreffer i heimen, eksemplifisert bla. gjennom den lange (og triste) listen dere gjengir over dødsulykker.

Dette må imidlertid ikke oppfattes som noen sterk kritikk, men mer et førsteinntrykk etter førstegangs gjennomlesing av den fine boken deres, jeg skjønner jo at denne boken ikke primært er en bok om dødsulykker i jotunheimen, og hvis dere skulle omtalt hver dødsulykke i jotunheimen i detalj hadde dette vært et rimelig stort, og helt annet, prosjekt.

I din redegjørelse i innlegget ditt ovenfor synes jeg for øvrig du langt på vei forklarer hvordan dere tenkte når dere skrev dette, og jeg har ingen problemer med å følge dere på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må imidlertid ikke oppfattes som noen sterk kritikk, men mer et førsteinntrykk etter førstegangs gjennomlesing av den fine boken deres, jeg skjønner jo at denne boken ikke primært er en bok om dødsulykker i jotunheimen, og hvis dere skulle omtalt hver dødsulykke i jotunheimen i detalj hadde dette vært et rimelig stort, og helt annet, prosjekt.

Nei, det er på ingen måte en bok om ulykker, men en bok med et temakapittel om ulykker OG fjellredningstjenesten. En av hovedgrunnene til at vi begynte på det i første omgang var at det er et tema som så langt vi har kunnet bringe på det rene er rimelig neglisjert i fjellitteraturen, og i allefall i Jotunheimlitteraturen. Enkelthendelser har vært nevnt i en del bøker (bl.a. ulykkepåsken 67 som er en gjenganger), men noe dyptgående har vi ikke sett.

Noen mener kanskje det er tema som man like gjerne kunne latt i fred, men vi synes det er både et interessant og ikke minst viktig tema. Ikke primært å fråtse i andres elendighet, men mer så på årsak, hendelsesforløp og ev. lærdom og få et innblikk i apparatet som er i sving.

Selv om det kanskje ikke virker like profft på alle, så er faktisk det det kapittelet i boka, med margin, som tok lengst tid å få på beina. Sikkert også fordi det var så lite skrevet i tidligere litteratur. Det var tallrike samtaler med muntlige kilder, både innen politi, hjelpeorganisasjoner og luftambulanse så vel som andre personer, i tillegg til lange dager bøyd over gamle aviser i forskjellige arkiv :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.