Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet
Øystein_ skrev (6 timer siden):

Ser st Brede ligger på tilbud på fjellsport til 5200. Det må jo væte en grei pris. 
Hvordan er størrelsene? Jeg er en spjæling på sånn ca 174.da er det kanskje small som er tingen. Falketind har jeg i størrelse medium.

Jeg er en lang spjæling på 186 og bruker stort sett small i både Klattermusen og Norrøna.

Det er for tidlig å si noe om membranen basert på egen erfaring. Det er som sagt en stor og tung jakke, så det påvirker bruksmengden. I gjennomsnitt har jeg opplevd Goretex som ett tryggere valg, men noen ganger har jeg snublet over produkter med andre membraner som har fungert vel så bra og vart lengre, så det er nok mer som påvirker sluttresultatet enn bare valg av membran. GTX/ePTFE er nok ett  mye dårligere valg for miljøet enn PU baserte membran, om det er med i vurderingen.

Annonse
Skrevet
aico skrev (10 timer siden):

GTX/ePTFE er nok ett  mye dårligere valg for miljøet enn PU baserte membran, om det er med i vurderingen.

Ett viktig argument. Jeg er selvsagt enig om det du sier er riktig, og levetiden på PU-membran plagget er like lang som GTX plagget. 

Det viktigste er nok utviksomt å velge holdbare klær, for ingen klær er bærekraftige.

Det er også en av grunnene til at jeg ikke bruker membranklær son jeg trenger skal være vanntette, på vinterstid og tørre turer. Softshell, microfiber, bomullsklær og vindjakker har en veldig mye lengre levetid og er enkel å reparere.

Jeg er en lang spjæling på 186 og bruker stort sett small i både Klattermusen og Norrøna.

der har vi kanskje noe av forklaringen til at vi opplever lengde på jakken så forskjellig. Jeg er også tynn, og 15cm kortere enn deg. Small er minste størrelsen i norrøna, og de siste årene har størrelsen på Small økt betraktelig hos Norrøna.

Nyere modeller av bukser som ikke er av den smale typen (Falketind, Bitihorn), kan jeg ikke bruke lengre, det er plass til to av meg i dem. Før hadde jeg trollveggenbukse, den nye modellen passer bare om jeg tar den rundt både meg og ryggsekken 😅

Skrevet
Marius Engelsen skrev (6 timer siden):

Ett viktig argument. Jeg er selvsagt enig om det du sier er riktig, og levetiden på PU-membran plagget er like lang som GTX plagget. 

Det viktigste er nok utviksomt å velge holdbare klær, for ingen klær er bærekraftige.

Det er også en av grunnene til at jeg ikke bruker membranklær son jeg trenger skal være vanntette, på vinterstid og tørre turer. Softshell, microfiber, bomullsklær og vindjakker har en veldig mye lengre levetid og er enkel å reparere.

der har vi kanskje noe av forklaringen til at vi opplever lengde på jakken så forskjellig. Jeg er også tynn, og 15cm kortere enn deg. Small er minste størrelsen i norrøna, og de siste årene har størrelsen på Small økt betraktelig hos Norrøna.

Nyere modeller av bukser som ikke er av den smale typen (Falketind, Bitihorn), kan jeg ikke bruke lengre, det er plass til to av meg i dem. Før hadde jeg trollveggenbukse, den nye modellen passer bare om jeg tar den rundt både meg og ryggsekken 😅

Du har nok rett i at Norrøna har blitt større i størrelsene, mulig dette er en tilnærming til amerikanske størrelser ettersom de har satset ganske hardt på det markedet de siste årene?

I mange tilfeller føles small litt for stort, så det er rart at de ikke har fylt på med ett XS alternativ i bunnen etterhvert som de har eset ut, selv om jeg personlig nok hadde fått problem med lengden i XS.

Det er flere nordiske merker som har hatt lignende inflasjon i størrelsene, men det jeg hører mange si om Norrøna, og som du er inne på, er at de kan variere veldig mye fra modell til modell. Norrøna bukser har jeg holdt meg unna en stund, da de fleste blir alt for baggy for meg, men har en (litt større) kompis som har ulike buksemodeller som passer han i hele spekteret fra M til XL. Ganske vanskelig å forholde seg til, og en rar strategi i netthandelens tidsalder.

• Liker 1
  • 2 år senere...
Skrevet
tshansen skrev (På 3.4.2021 den 17.26):

God påske godtfolk

1293456881_Screenshot2021-04-03at17_22_37.thumb.png.c08a7ec43b25c660bf7b3b7b0e8aaa38.png

Er det noen av dere som har erfaring med Falketind jakken fra Norrøna? Jeg har slitt et par hull i Bergans Storen jakken min, helt sikkert pga uvettig bruk av ild 🤣 Så denne gangen vurderte jeg enn good allround jakke fra Norrøna. Grunnen? Jo den ekstremt gode reklamasjons garantien de operer med. Pris er i utgangspunktet ikke noe tema, men har ingen planer om å bruke mer enn jeg "må" 

Jeg har kikket på noen alternativer fra mammut, arteryx, Helly hansen osv. Men det er alltid noe som ikke er helt fornøyd med. Veldig ofte på de jakkene jeg liker, har de hetter som skal passe å hjelm under. Noe som er helt unødvendig for mitt bruk. 

Er det noen som har denne jakken, eller gikk vekk fra denne jakken til fordel for noe annet? Kom gjerne med erfaringer. Litt sånn brainstorming her. 

Gammel tråd, men jeg lurer likevel på hva du endte med å kjøpe og om du ble fornøyd?

Nå er jeg dame og har samme spørsmål rundt Norrøna Falketind. Har vært nølende pga litt ymse tilbakemeldinger :)  

• Liker 1
Skrevet
Soleil skrev (16 timer siden):

Gammel tråd, men jeg lurer likevel på hva du endte med å kjøpe og om du ble fornøyd?

Nå er jeg dame og har samme spørsmål rundt Norrøna Falketind. Har vært nølende pga litt ymse tilbakemeldinger :)  

Jeg endte ikke opp med å Kjøpe Norrøna. 

Skrevet
tshansen skrev (På 4.4.2021 den 17.46):

Denne nye 3-lagsjakken i Rescue™-serien har vår beste membran, Hypershell® Pro. I tillegg kommer den med fluorkarbonfri BIONIC-FINISH®ECO for ekstra vannmotstand

Står det på sidene deres, men til den prisen blir det rett og slett for dumt å ikke prøve. Så jeg slengte inn en bestilling så får vi se og sammenligne den med andre produkter jeg har når jeg får den. 

Og nå som tråden er gjenåpnet, lurer jeg på hva konklusjonen ble om Revolution Race!

• Liker 1
Skrevet

Som Bryggekar, er jeg interessert på høre på hva konklusjonen er!

Fikk nett i hus ett drit billig regntøy sett med jakka og bukse fra Urberg som skal ha BIONIC-FINISH®ECO.

Kjøpte selv falketind jakka i 2020 og den var gjennomblaut allerede på første turen jeg brukte den. Ikke vanntett for å si det mildt. Dog i hardt vær og mange timer i sprutende regn på vest-landet. Tipper med 20 - 30 mm nedbør på 8 timer.

Regner med ikke at Urberg tøyet vil være særlig 100% vanntett i dårlig vær som nevnt ovenfor, men jakka ser solid ut og har nokså smud innerliner . så lenge er vindtett og holder lett regn ute er jeg fornøyd, spesielt når vi snakker om 1/6 del av prisen til falketind.

Påstand fra meg: Det finnes ikke tøy som er 100 vanntett, om du ikke kjøper deg en tørrdrakt som blir brukt til dykking :-)

• Liker 1
Skrevet
Dompappen skrev (45 minutter siden):

Som Bryggekar, er jeg interessert på høre på hva konklusjonen er!

Fikk nett i hus ett drit billig regntøy sett med jakka og bukse fra Urberg som skal ha BIONIC-FINISH®ECO.

Kjøpte selv falketind jakka i 2020 og den var gjennomblaut allerede på første turen jeg brukte den. Ikke vanntett for å si det mildt. Dog i hardt vær og mange timer i sprutende regn på vest-landet. Tipper med 20 - 30 mm nedbør på 8 timer.

Regner med ikke at Urberg tøyet vil være særlig 100% vanntett i dårlig vær som nevnt ovenfor, men jakka ser solid ut og har nokså smud innerliner . så lenge er vindtett og holder lett regn ute er jeg fornøyd, spesielt når vi snakker om 1/6 del av prisen til falketind.

Påstand fra meg: Det finnes ikke tøy som er 100 vanntett, om du ikke kjøper deg en tørrdrakt som blir brukt til dykking :-)

Er det membranet som tar inn vann, eller er det glidelås? Man skulle jo tro at gore tex gjorde jobben, uavhengig om det er Norrøna eller Patagonia. Min gamle Bergans med dermizax har holdt meg tørr på mange turer i årevis, men har ikke vært ute i det villeste været da. At Falketind ikke klarer seg gjennom èn tur en gang virker jo ikke lovende. 

Min utfordring er at jeg sliter med å finne jakke som har god passform, og Falketind er foreløpig den eneste jeg har prøvd som  sitter bra hele veien. Hører jo de som er veldig fornøyde også, men virker veldig hippsomhapp. 

Skrevet
Soleil skrev (4 timer siden):

Er det membranet som tar inn vann, eller er det glidelås? Man skulle jo tro at gore tex gjorde jobben, uavhengig om det er Norrøna eller Patagonia. Min gamle Bergans med dermizax har holdt meg tørr på mange turer i årevis, men har ikke vært ute i det villeste været da. At Falketind ikke klarer seg gjennom èn tur en gang virker jo ikke lovende. 

Min utfordring er at jeg sliter med å finne jakke som har god passform, og Falketind er foreløpig den eneste jeg har prøvd som  sitter bra hele veien. Hører jo de som er veldig fornøyde også, men virker veldig hippsomhapp. 

Han har testa goretex og har forsøkt å forklare hvorfor gtex er vanntett og hvorfor gtex ikke er vanntett https://youtu.be/1r6rxWvZdho?si=Cb5kLyQSJlN5P3Uc Jeg er langt på ening med han på de påstandene.

• Liker 1
Skrevet
Bryggekar skrev (8 timer siden):

Og nå som tråden er gjenåpnet, lurer jeg på hva konklusjonen ble om Revolution Race!

Soleil skrev (4 timer siden):

Hva endte du opp med, og er du fornøyd? :) 

Jeg endte opp med  Helly Hansen Odin 9 Worlds 3.0 Shell Jacket 
Denne jakken er jeg utrolig fornøyd med, holdt tett, god passform og virker å tåle godt bruk. Eneste som er litt irriterende er den flippen foran munnen som skal dekke haken for å ta borti glidelåsen. Den er litt bøy på som ligger å terger meg av og til. 

Fra I høst testet jeg en modell fra Bergans, fant et alt for godt tilbud jeg ikke kunne takke nei til. Denne jakken har jeg ikke fått testet mer enn 6 måneder enda, men så langt har den vært bra. (fikk den til under 2000,-) 

Skrevet
tshansen skrev (23 minutter siden):

Jeg endte opp med  Helly Hansen Odin 9 Worlds 3.0 Shell Jacket 
Denne jakken er jeg utrolig fornøyd med, holdt tett, god passform og virker å tåle godt bruk. Eneste som er litt irriterende er den flippen foran munnen som skal dekke haken for å ta borti glidelåsen. Den er litt bøy på som ligger å terger meg av og til. 

Fra I høst testet jeg en modell fra Bergans, fant et alt for godt tilbud jeg ikke kunne takke nei til. Denne jakken har jeg ikke fått testet mer enn 6 måneder enda, men så langt har den vært bra. (fikk den til under 2000,-) 

Takk for jakke-tips. Ser de har tilsvarende damemodell, så jeg skal absolutt ta den med i vurderingen. Akkurat nå har jeg en Rab Latok mountain gore tex pro som jeg vurderer frem og tilbake, men blir ikke enig med meg selv. Hurra for åpent kjøp. 

Jeg har en gammel Bergans som jeg har vært veldig fornøyd med. Vært med på mye turer i fjell og skog, så jeg har vurdert om jeg skal gå for en tilsvarende igjen. Hvilken Bergans-modell kjøpte du, Rabot allround? 

• Liker 1
Skrevet
tshansen skrev (49 minutter siden):

Ja, den het noe med Rabot, eneste jeg husker er at den var 3L men usikker på om det er Lightweight eller Allround 

Hm, jeg kan få Rabot light til halv pris, 1999,- Tenkte den kunne være fin til lettere bruk når det ikke er for mye vær.

Tror det står på lappen på innsiden av jakken om det er light utgaven. Hvis det er den du har og du er fornøyd, så går jeg for det :) 

• Liker 1
Skrevet
Soleil skrev (11 timer siden):

Hm, jeg kan få Rabot light til halv pris, 1999,- Tenkte den kunne være fin til lettere bruk når det ikke er for mye vær.

Tror det står på lappen på innsiden av jakken om det er light utgaven. Hvis det er den du har og du er fornøyd, så går jeg for det :) 

IMG_0719.jpeg

• Takk 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.