Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har byttet? Og kan beskrive hvordan? Finner ikke info på nett sånn umiddelbart og finner ikke ut av logikken her heller. Har mistanke om at det er filteret som er skyld i veldig ujevn brenning der effektetn kommer og går. Altså dette: 
primus.png.26fb714e2c2c3f2e4c598eb63e901c7d.png

Skrevet

Dette er vel den standard primus pumpa. Så har prøvd selv på mitt Trangia X, men stoppet underveis da feilen lå en annen plass, det var høyden på sprederplata.

Hadde jeg gått videre så ville jeg nok ha brukt bor for å fjerne filteret.   ( evt. bare sage av )

Dersom du kjenner noen som har en primuspumpe, ville jeg ha lånt den og prøvd først for å se om det hjelper.

Skrevet

Får vel oppdatere her da jeg ikke ville gi meg før problemet var fikset. Har prøvd det aller meste 2 ganger, men ikke blitt kvitt feilen. Var rimelig sikker på at problemet lå her da jeg var plaget med en ny brennstoff-flaske som trolig ikke var godt nok renset fra fabrikk eller noe for et par år siden. Den flaket av "hud" innvendig.

Endte opp med å utvide "lukkingen" litt ved å presse inn en litt for bred flat trekker og utvide åpningen bittelitt. så skrudde jeg en skrue inn i filteret og trakk det ut med tang. Var greit å få presset in nytt filter. 

Problemet forsvant...

• Liker 1
  • 4 år senere...
Skrevet

Satte med samme problemet selv og det filteret hadde mistanken min. Selv prøvde jeg med nål, men det bare hulla til hele filteret. 
Så prøvde jeg fiskekrok som egentlig fungerte nydelig. Satte den skrått inn og så bruke jeg den som brekkstang på kanten av messinghylsa. Litt jokking på flere sider så poppa det ut. Fiskekrok ble dermed lagt til primus rep-kit'et mitt:) Siste bildet er ment å vise den flotte, jevne og blå flammen som kom etterpå, men det vistes dårlig ja - Fjerning av filteret ser ut til å gjøre susen hvertfall!

20260224_112326.thumb.jpg.cc16754984ed0cde55ddab9651b5288f.jpg

20260224_112319.thumb.jpg.d0897c65e4f323a71289a50a82a746c2.jpg

20260224_112552.thumb.jpg.7831a8e00b0f6cf1c3eac9e0d8dee987.jpg

20260224_112952.thumb.jpg.3126a54d00b78be90addfb23ada2ca6e.jpg

• Takk 1
Skrevet (endret)
sneakyowl skrev (11 minutter siden):

Det er hett tips for rep-kitet, @masjstovel! Jeg husker ikke i farta om de standard rep-kit boksene for Omnilite følger med nytt filter også?

Hvis du ikke har en eller annen form for fiskekrok inkludert i pakkliste for enhver tur så er du på feil type turer ;-)

(Har en mistanke om at @Gabs88 er litt enig...)

Endret av Espen Ørud
  • Hehe 1
Skrevet

Det sitter muligens et slikt filter i koblingen for slangen på selve brenneren også. Jeg hadde brann i og rundt en eldre primus med lampeolje, og filteret smeltet og ble tett pga varmen.

Skrevet (endret)
sneakyowl skrev (8 timer siden):

Det er hett tips for rep-kitet, @masjstovel! Jeg husker ikke i farta om de standard rep-kit boksene for Omnilite følger med nytt filter også?

Nei, jeg trodde det selv, men enten så fulgte det ikke med eller så har det falt ut over tid fra kitet - er litt dårlig boks synes jeg.

Bestilte en 5pk igår:

https://primusequipment.com/no-no/products/fuel-filter-pump?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=NO+-+NOK&utm_content=Fuel+Filter+-+Pump&gad_source=1&gad_campaignid=23499923727&gclid=Cj0KCQiAtfXMBhDzARIsAJ0jp3DBXp0X671C8Hl4EQAdoUWduyll2usB2uky7H_43yunxMcVLW2GEW8aAhn1EALw_wcB

Endret av masjstovel
  • Liker 1
Skrevet

I nødsfall så kan man jo kjøre uten filter, eller surre på noe tekstil, eller bomull. Hvis filteret går tett så indikerer det kanskje at drivstoffet ikke er rent?  Kjører man uten så kan vi jo tenke oss hvor det kan tette seg etter hvert.

Skrevet (endret)
dsk skrev (3 timer siden):

I nødsfall så kan man jo kjøre uten filter, eller surre på noe tekstil, eller bomull. Hvis filteret går tett så indikerer det kanskje at drivstoffet ikke er rent?  Kjører man uten så kan vi jo tenke oss hvor det kan tette seg etter hvert.

Har alltid brukt 4T fra biltema - men den er sikkert "skitnere" enn feks coleman. Mener det er noe han 2000-dager-ute karen har sagt? 
Tyder jo sterkt på det og siden filteret mitt var tett - Men hva annet er "farlig" med det enn at jeg må bytte filter hvert sjette år? Har gått en god del timer den brenneren i den tiden jeg har hatt den for å si det sånn. 

Er det noen som har erfaringer med andre typer som er renere? (og man kommer unna det en femtedel av litersprisen for feks Coleman). 

Endret av masjstovel
Skrevet

Jeg bruker det samme, tror ikke den er dårligere når det gjelder partikler.  Fungerer utmerket.

Skrevet (endret)
masjstovel skrev (På 24.2.2026 den 21.39):

Har alltid brukt 4T fra biltema - men den er sikkert "skitnere" enn feks coleman. Mener det er noe han 2000-dager-ute karen har sagt? 
Tyder jo sterkt på det og siden filteret mitt var tett - Men hva annet er "farlig" med det enn at jeg må bytte filter hvert sjette år? Har gått en god del timer den brenneren i den tiden jeg har hatt den for å si det sånn. 

Er det noen som har erfaringer med andre typer som er renere? (og man kommer unna det en femtedel av litersprisen for feks Coleman). 

Jeg har brent opp litervis med Biltema 4T og tilsvarende fra CirkleK. Ingen av de har medført noe behov for å rense. Problemet jeg hadde opprinnelig her er jeg veldig sikker på kom av en primus drivstoff-flaske som ikke var godt nok skylt etter produksjon for husker at det var masse løse tynne flak nede i flaska første gang det skulle refylles drivstoff. 

Har ikke hatt behov for nye rens etter bytte av filteret i 2021. Jeg har to like primuser og det har bare vært problem med den ene og det er den som hadde vært i bruk på den mistenkte flaska. Eneste vedlikeholdet som har vært nødvendig siden er enkel dyserens med nål etter noe soting...

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
  • Takk 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.