Gå til innhold
  • Bli medlem

Blokkleiligheter på Tyin


Rune

Anbefalte innlegg

Den eineste som framstår som særlig saklig er Torgeir. Mens andre drar inn nye momenter og lover og regler og former osv osv, så får han budskapet sitt fram på ein tydelig og saklig måte, og viser stor samfunnsforståelse.

Takker for en grei oppsummering av denne tråden :roll:

Samfunnet i Norge består av private og offentilige interesser, og alle er nødt til å forholde seg til dette. Mange her syns å meine at alt skal reguleres og styres av staten, og at hensynet til private interesser kommer langt bak i køen. Tviler på det finnes nokon her som kunne tenkt seg å kjøpt eit område ein stad ute i naturen, for så av idealistiske grunner verne om dette. Viss så fall skulle vera, vil det jo seie at der er eit kjempemarked for kjøp/adoptering av uberørt mark. Enda mindre sansynlig er det at nokon vil kjøpe eit bebygd område, bruke store pengesummer på å føre dette tilbake til naturen og så la det inngå i allemannsretten.

Ei undring eg gjer meg er korleis folk her tener til livets opphold. Har alle ein idealistisk jobb ?

Her er det vel et poeng at personer som er "ekte" miljøvernere i pandas og Toms øyne aldri vil bli rike. De som "utnytter" (utvikler) ressursene blir derimot rike, slik at de kan kjøpe flere eiendommer, "utnytte" (utvikle) disse og bli enda rikere. Å sitte i lenkegjeng er ikke akkurat det mest lønnsomme man kan gjøre. Derfor er det også svært få voksne mennesker som gjør slikt, de oppdager fort at de må gjøre noe nyttig for å tjene til livets opphold. Det er en grunn til at "ekte" miljøvernere stort sett er studenter som lever på lånte penger eller personer som får sin "lønn" direkte fra statskassen... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 220
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Hvor stygt det er rundt Tyin kan alle som ønsker det reise opp å se på egen hånd. Hyttene ligger nærmest tilfeldig langs en lang veistrekning. Det virker ikke som man har tatt hensyn til det estetiske i det hele tatt, og det er slett ikke på Tyinkrysset det er verst. Langs selve vannet og videre langs veien mot Årdal er det egentlig verst. Regner med at de første som kjøpte hytter angrer nå.

Hvordan Torgeir har tenkt å kjøre 30 mil på 3 timer og noen få minutter når det er 60 og 80 sone hele veien er jo moro å vite. Man trenger vel neppe være noe geni i matte for å forstå at det ikke går...

Hva jeg mener om hyttebygging kommer vel egentlig ganske klart frem. At Torgeir "misforstår" meg til å mene det nøyaktig motsatte av det jeg har skrevet ved flere anledninger skyldes kanskje at han er litt svimmel etter å ha forsøkt å kjøre 30 mil på 3 timer i en 60 sone.

Heheheh, jeg skjønner at du er en av de som ligger og lager kø forran bussen fra Oslo til Tyin. Jeg kjører til Tyin minst hver 14 dag hele året, senest denne helgen. Brukte 3,5 timer og hadde drittføre hele veien, og fulgte trafikken uten å kjøre gris. Ja, jeg tror deg når du sier at du ikke klarer å komme deg til en 2000 meter på en dag, med utgangspunkt på Tyin.

Når det gjelder de som byggde på Tyin for noen år siden tror jeg neppe de angrer i dag. Jeg husker jeg fikk tilbud om å kjøpe en hytte på 60 kvm for tre år siden den gang for 489k, denne ble nylig solgt for 2600k. (skal vel lete lenge etter en høyere verdistigning på tre år??)

Når det gjelder andre positive ting med Tyin, kan jeg jo nevne 15 cm pudder natt til fredag, og 25 cm pudder natt til lørdag. Hvilke andre steder i nærheten av Oslo (eller hvor faen som helst i landet) kunne jeg vært på topptur sist helg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder andre positive ting med Tyin, kan jeg jo nevne 15 cm pudder natt til fredag, og 25 cm pudder natt til lørdag. Hvilke andre steder i nærheten av Oslo (eller hvor faen som helst i landet) kunne jeg vært på topptur sist helg??

Heldiggris :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder andre positive ting med Tyin, kan jeg jo nevne 15 cm pudder natt til fredag, og 25 cm pudder natt til lørdag. Hvilke andre steder i nærheten av Oslo (eller hvor faen som helst i landet) kunne jeg vært på topptur sist helg??

Hvis du må vite det, hvor som helst i landet der det finnes en topp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg synes det er veldig unødvendig å sette opp ødeleggende bygninger i fjellet for å skape fler turister osv.

Det er mye bedre å oppleve naturen slik som den opprinnelig er, og heller sette opp telt.

Synes det er veldig viktig å kunne ta vare på jotunheimen.

Bil er unødvendig i en så fin natur, der det er bedre å bruke beina. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig unødvendig å sette opp ødeleggende bygninger i fjellet for å skape fler turister osv.

Det er mye bedre å oppleve naturen slik som den opprinnelig er, og heller sette opp telt.

Synes det er veldig viktig å kunne ta vare på jotunheimen.

Bil er unødvendig i en så fin natur, der det er bedre å bruke beina. :)

I en ideell verden ville det sikkert aldri ha kommet hytter langs Tyin, og ved Eidsbugarden hadde man bare funnet Vinjes lille bu. Ingen motorbåter på fjellsjøene, og ingen veier som krysset fjellet mellom Hønefoss i sør og Trondheim i nord. Sør-Norge hadde vært en eneste stor nasjonalpark med litt bebyggelse i randsonene.

I dag er mye av fjellet utbygget med veier, kraftanlegg og bygninger. Ved Tyin og Eidsbu bygges det som aldri før, og huff, nå vil de jammen bygge noen bygninger som er større enn vanlige hytter også. Synes jeg ser for meg at du slår opp teltet ditt på denne tomta, midt i et veikryss, like ved det som i sommer var et steinbrudd... Mener fortsatt at disse bygningene hever områdets kvaliteter. Dessuten er det langt mer miljøvennlig å bygge "blokker" nær en vei enn å bygge frittstående hytter langt fra veien. Langt bedre energieffektivitet pr. areal, og mye mindre behov for motorisert "nyttetransport" vinterstid.

Bruk heller kreftene på å kjempe mot videre hyttebygging langs Tyin og ved Eidsbugarden. Disse ødelegger "urørt" natur, samtidig som de utløser et behov for økt motorisert ferdsel i området vinterstid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full stopp for nye større utbygginger på Eidsbugarden, men det hadde ikke gjort noe om dette forplanta seg langs hele RV252!

På en annen side, når vi er inne på dette med vei - jeg skjønner ikke helt at noen vil ha fritidsbolig kliss inntil riksveien mellom Tyin og Årdal. Riktignok er utsikten mot tinderekka mektig, men idyllen får seg en real knekk når vogntogene dundrer forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder de som byggde på Tyin for noen år siden tror jeg neppe de angrer i dag. Jeg husker jeg fikk tilbud om å kjøpe en hytte på 60 kvm for tre år siden den gang for 489k, denne ble nylig solgt for 2600k. (skal vel lete lenge etter en høyere verdistigning på tre år??)

Hehe, ikke nok med at du har tapt over to millioner, men du skryter av det også. Kunne du ikke kjøpt den hytta da, hvis du trodde den ville stige i verdi. I stedet lar du muligheten gå fra deg og så skryter du av det på internett etterpå.

At du ved å bekrefte at hyttene som forl forsøker å selge for millionbeløp egentlig bare har kostet 3-400 000 for kort tid siden faktisk underbygger teorien om et snarlig fall i hytteprisene er jo hyggelig nok det. Men jeg tror nok ikke at du skjønner at det var det du sa..

At du kommenterer hvor lang tid du tror jeg bruker på turen fra Oslo til Tyin fordi jeg snakker om hvor lang tid det tar i sin alminnelighet er kanskje ikke så rart likevel...

og du... "forran" er det nok ikke noe som heter på norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til er panda utrolig kul :wink:

...og av og til tar Panda feil...

Hehe, ikke nok med at du har tapt over to millioner, men du skryter av det også.

Man kan ikke kalle det å ha tapt penger på noe man ikke har vært involvert i. I tilfelle så har jeg tapt store penger de siste årene, skrekk og gru. Hvis du mente å skrive "gå glipp av" så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyinholmen og Eidsbugarden er vel randsone/innenfor, og der bygges det som aldri før... Noe undertegnede naturligvis er helt imot. Må gjerne rive Eidsbugarden og revegetere veien der og i Koldedalen for min del, men helst med ei lita gjenstående vegstripe for syklister.

Weesel- og scooterkjøring til Eidsbu om vinteren, det er fy fy! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en ideell verden ville det sikkert aldri ha kommet hytter langs Tyin, og ved Eidsbugarden hadde man bare funnet Vinjes lille bu. Ingen motorbåter på fjellsjøene, og ingen veier som krysset fjellet mellom Hønefoss i sør og Trondheim i nord. Sør-Norge hadde vært en eneste stor nasjonalpark med litt bebyggelse i randsonene.

I dag er mye av fjellet utbygget med veier, kraftanlegg og bygninger. Ved Tyin og Eidsbu bygges det som aldri før, og huff, nå vil de jammen bygge noen bygninger som er større enn vanlige hytter også. Synes jeg ser for meg at du slår opp teltet ditt på denne tomta, midt i et veikryss, like ved det som i sommer var et steinbrudd... Mener fortsatt at disse bygningene hever områdets kvaliteter. Dessuten er det langt mer miljøvennlig å bygge "blokker" nær en vei enn å bygge frittstående hytter langt fra veien. Langt bedre energieffektivitet pr. areal, og mye mindre behov for motorisert "nyttetransport" vinterstid.

Bruk heller kreftene på å kjempe mot videre hyttebygging langs Tyin og ved Eidsbugarden. Disse ødelegger "urørt" natur, samtidig som de utløser et behov for økt motorisert ferdsel i området vinterstid :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.