Gå til innhold
  • Bli medlem

Blokkleiligheter på Tyin


Rune

Anbefalte innlegg

Det tar lengere tid å varme opp en kald tømmerhytte, men de massive stokkene holder svært bra på varmen.

... noe som gjør det svært fristende å la strømmen stå på hele vinteren, slik at du slipper å fryse som en hund den første natta etter ankomst. Folk tar seg råd til dette, men konsekvensen totalt sett er et vesentlig ekstra energibehov i landet.

I den typen "blokker" som skal bygges på Tyin vil sikkert også varmen bli stående på, men der må man bygge etter gjeldende energiregelverk og man kan hente mye av energien rett fra Tyin ved hjelp av varmepumpe :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 220
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Jeg har opplevd flere ganger hvordan temperaturen kan falle på natta og jeg må opp å fyre i en vanlig hytte av trepaneler. Tømmerhytta er ofte behagelig varm når man våker om morran. Men det finnes selvsagt både dårlig og gode Tømmer og panel hytter.

Vannbasert varmepumpe på disse byggene bør være et minstekrav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøndene i Vang er det ikke synd på. Så om staten går inn å verner areal som de eier er det bare bra. Vi trenger mye mer sentral styring av utkantsområder som f.eks i Valdres der utbygging som regel alltid er et spørsmål før vern.

Jepp, og dette er jo egentlig poenget. Det nytter ikke å diskutere hvert enkelt område for seg. Det man virkelig trenger er en skikkelig verneplan for Norge som sikrer at store og attraktive områder blir fullstendig skjermet for utbygninger, helikoptertransport, størmledninger og annet tull og tøv.

Tillater man kommunene og styre dette blir resultatet bestandig at man bygger ut og lar naturvern vike. Derfor er det faktisk riktig at staten går inn og viser ansvar for dette uten å ta minimale lokale hensyn.

Kyststripa mellom Kristiansand og Telemark viser hvordan det går når kommunene får bestemme. Omtrent hver meter er bygd ut. Det vil være en katastrofe om noe tilsvarende skjer på fjellet.

Ønsker man å se hvordan det blir hvis man ikke verner ordentlig så er Beitostølen, Skeikampen og søndre Norefjell gode eksempler.

Mesteparten av naturen i Norge er ikke nasjonalpark. Nasjonalparker er vel og bra, men man trenger et solid vern av større områder enn som så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere andre har påpekt her er jeg enig og positiv til at dette skjer ute ved Tyin. Slik det ser ut der i dag er det mest en skam... Så det er definitivt positivt å få rydda opp litt der etter min mening. Det mye omtalte høyhuset er jo en annen diskusjon, men realiseringen av dette er nå en helt annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utbygging avler mer utbygging, så leiligheter på Tyin er nok bare begynnelsen på noe mer omfattende er jeg redd. Det eneste positive med at det blir leiligheter er vel at siden ca 90% av de som ble spurt utenfor Valdres var negative til skyskraper på Tyin (og det er vel helst de utenfor Valdres som kommer til å kjøpe seg leilighet der) vil det nok bli en del motstand i å få et ruvende Tyin Plaza midt i fleisen og som nærmeste nabo. Spør hvilken som helst hytteeier/huseier i Valdres om han/hun kunne tenke seg å ha noe slikt til nabo, da tror jeg vi nesten hadde fått et 100%nei. Vet at iallefall Tom ikke ville likt det :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker man å se hvordan det blir hvis man ikke verner ordentlig så er Beitostølen, Skeikampen og søndre Norefjell gode eksempler.

Du kan vel komme på steder som verken er vernet eller bebygget også ?? Det burde være gode eksempler på at lokalt forvaltning fungerer, hvis retorikken din skal følges. Og de er laaaaaangt flere enn de såkalte "skrekk eksemplene".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utbygging avler mer utbygging, så leiligheter på Tyin er nok bare begynnelsen på noe mer omfattende er jeg redd. Det eneste positive med at det blir leiligheter er vel at siden ca 90% av de som ble spurt utenfor Valdres var negative til skyskraper på Tyin (og det er vel helst de utenfor Valdres som kommer til å kjøpe seg leilighet der) vil det nok bli en del motstand i å få et ruvende Tyin Plaza midt i fleisen og som nærmeste nabo. Spør hvilken som helst hytteeier/huseier i Valdres om han/hun kunne tenke seg å ha noe slikt til nabo, da tror jeg vi nesten hadde fått et 100%nei. Vet at iallefall Tom ikke ville likt det :wink:

Tomta for et eventuelt Tyin Plaza ligger vel noen 100 meter nærmere Tyinkrysset, borte ved den store parkeringsplassen og de gamle røde bygingene der... Leilighetene som nå skal bygges ligger i vannkanten, med fokus/utsikt innover Tyin. Dermed vil det ikke nødvendigvis være store motsetninger mellom disse to prosjekene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomta for et eventuelt Tyin Plaza ligger vel noen 100 meter nærmere Tyinkrysset, borte ved den store parkeringsplassen og de gamle røde bygingene der... Leilighetene som nå skal bygges ligger i vannkanten, med fokus/utsikt innover Tyin. Dermed vil det ikke nødvendigvis være store motsetninger mellom disse to prosjekene.

Etter hva jeg har forstått er ideen rundt "Tyin Plaza" basert på både sprengning av fjell og diverse annet, i "berget" som er på motsatt side av Rv53 fra hvor dagens Tyin Hotel står. Men jeg er fremdeles temmelig avventende til hele prosjektet. I første omgang blir det jo spennende å følge med på om Tyin Panorama får solgt leilighetene sine, slik at det i det hele tatt kan realiseres. En er allerede solgt, men det er jo en lang vei å gå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torgeir er en idiot som synes det er greit å rasere natur så lenge bygningene er laget av materialer han liker.

Hehe... Du klarte å holde deg på et noenlunde sakelig nivå lenge, men så var det slutt... :x

Har ikke noe imot utbygging, så lenge det skjer i allerede berørte områder og innenfor normale krav til både energibruk og estetikk. Noen "spenstige" prosjekter i fjellet bør vi også tåle... Folk må gjerne skaffe seg hytte/leilighet på fjellet hvis de ønsker det og har råd til det, men de får ikke lengre bygge den avsidesliggende lille hytta langt inne i fjellheimen. Til det er den urørte naturen for verdifull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er fryktelig vanskelig å holde kjeft i denne diskusjonen, hehe.

Sikkert er at jeg synes Torgeir ikke klarer å legge vekk yrket sitt i denne diskusjonen, og ikke greier å innse at fjellet har en verdi selv om det ikke ligger i nasjonalparken.

Jeg synes det hadde vært mye koseligere hvis de hadde bygget opp igjen Tyin hotell. Håper leilighetene blir lite populære, en økning av renten vil kanskje sørge for det. Dette prosjektet kan fort gå i stå, heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kanskje du ikke har sett så mye av landet vårt? Sinsenkrysset er ikke Norges navle vettu.

Hva er Norges navle da, Ålesund eller Halsa??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, noen som har mindreverdighetskomplekser her ja. Sånn er det med mange av de som er fra utkantsperler.

Jeg skal korrigere meg selv. Norge er FULL av navler.

Mindreverdighetskomplekser... Åhh vi har så vi klarer oss, har ingen grunn til å føle meg truffet :arrow:

utkantsperler

Det var et flott kompliment! Du e'kje så verst du Espen, selv om jeg mener at man ikke kan komme nærmere et sentrum hva norsk natur på sitt beste angår, når en er på nordvestlandet. Tør jeg nevne Runde, Stadt, Velledalen, Hjørundfjorden, Norangsdalen, Geiranger, Tafjordfjella, Trollveggen, Romsdalen, Vengedalen, Trollstigen, Eikesdalen, Innerdalen osv osv osv. JO, jeg tør det.

Om det hadde kommet fleretasjers hytter i skogkanten noen steder, bygget i betong og glass, syns jeg det ikke hadde gjort så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg skjønner veldig godt hvorfor du mener det er Norges fineste fjellområder. Jeg foretrekker mer utpreget klassisk og alpint fjellandskap med litt mer breer, men smaken er som baken!

Var på Halsas høyeste topp her for et par uker siden (med ski), Hjelmen het den, derfra var det spennende og ny utsikt mot mange fine fjell i sør og sørvest:) Det var vakkert og det føltes litt eksotisk med de trange fjordene mellom toppene. Er dog klar over at fjellene er langt spissere litt nedover langs kysten da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert er at jeg synes Torgeir ikke klarer å legge vekk yrket sitt i denne diskusjonen, og ikke greier å innse at fjellet har en verdi selv om det ikke ligger i nasjonalparken.

Jeg mener rett og slett at området blir vesentlig finere med disse blokkene enn det er pr. i dag, uavhengig av det faktum at jeg jobber i byggebransjen. I dag er det bare noen livløse spøkelseshus der. Men hvis noen vil kjøpe tomta, rive alt som finnes der og revegetere, så gjerne for meg :arrow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det vel ikke bare på Tyin du åpnet opp for "spenstige betongkonstruksjoner" og "store glassflater", Torgeir. Du er en fiende av norsk natur, som kynisk ønsker deg byggeprosjekter du kan tjene penger på. Slike som deg skal stanses med alle midler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg mener rett og slett at området blir vesentlig finere med disse blokkene enn det er pr. i dag, uavhengig av det faktum at jeg jobber i byggebransjen. I dag er det bare noen livløse spøkelseshus der. Men hvis noen vil kjøpe tomta, rive alt som finnes der og revegetere, så gjerne for meg :!:

Problemet er jo ikke bare at det blir ny bebyggelse der, men også ufattelig mye mer ekle MENNESKER oppå der! Nå vil man ikke lenger få den gode følelsen av å komme opp på FJELLET når en kjører opp fra Tyinkrysset. Neida, nå havner du i stedet i et BORETTSLAG! FY f... dere som er positive til utbygging burde skamme dere :arrow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vil man ikke lenger få den gode følelsen av å komme opp på FJELLET når en kjører opp fra Tyinkrysset. Neida, nå havner du i stedet i et BORETTSLAG! *Sensurert* ... dere som er positive til utbygging burde skamme dere.

Når sant skal sies, så er vel dette borettslaget adskillig bedre enn en skyskraper på hele 40 etasjer :!: Hvis dette gigangbygget hadde blitt reist her oppe, så ville nok kjøpesentre (m/ rema 1000 og div. møbelbutikker), Mc Donalds og div. annet fulgt etter ganske snart! :arrow:

___________________________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.