Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til 14 dager på Finnmarksvidda


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg planlegger en 14 dagers fottur på Finnmarksvidda i september med stor oppakning og hund. Tenker å fly til Lakselv, Karasjokk eller Alta for å starte turen der. Ønsker å ende opp i nærheten av en flyplass slik at jeg slipper timer i buss/taxi.
Jeg er veldig usikker på avstandene på vidda og ønsker at turen skal ligge på det nivået at jeg ikke absolutt MÅ gå langt hver dag for å nå frem til målet i tide. Jeg ser for meg mellom 10-20 km pr dag. God tid til camp og fiske er ønskelig. Å ta inn på en åpen hytte en gang imellom hadde jo vært fint.

Har sett litt på Lakselv (fra nasjonalparksenteret), ned gjennom Stabbursdalen og videre til Alta. Er  dette en fin tur på 14 dager?

Tar gjerne imot tips om  "flyplass" til "flyplass"- turer på finnmarksvidda, hvis noen vil dele. Gjerne med mulighet å sove over på en hytte/gamme noen ganger iløpet av turen.

Håper at noen kan dele noen erfaringer.

Mvh
Hans-Rasmus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

Å gå fra Alta til Karasjok er en fin tur. Starter i Stilla og går til Jotka fjellstue. Videre rundt Lesjavri og til Mollisjok. I Mollisjok er det fjellstue. Fra Mollisjok kan du enten gå mot Ravnastua eller mot Šuoššjávri eller Jergul. Velger du Ravnastua går du videre i Karasjokdalen mot Ássebákt og følger elva inn til Karasjok. 

Lite obs: Det sies det at det i år er endel mer bjørn enn vanlig i Karasjok og omegn. 

Å fly til Karasjok er ikke mulig. Alta vil være best og få skyss opp til Stilla eller Tutteberget. 

 

Om du vil gå Stabbursdalen kan du også starte i Stilla. Det sies at det er en utrolig fin tur. Har ikke gått den selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo rimelig endeløse muligheter her: 

Anarjohka er jo en perle (var akkurat der i 14d selv), og man kan bli flydd inn til Buolzajavri med Mosquito Air Taxi for 5000,-. Da er du midt i hjertet i lettgått terreng med mulighet for forflytning både via elva eller til fots. 

Ellers kan stabbursdalen anbefales, men 14 dager til gode vil du ha ekstremt god tid ned der. 

Alternativt kan jeg anbefale Laksefjordvidda. Veldig lettgått, utrolig vakkert og et fiskeeldorado jeg aldri har sett maken til den gangen jeg var der. Vi krysset hele vidda på 6 dager, men det var null problem å strekke 14 dager på en slik plass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.